Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väkivaltaisesta suhteesta ei voi erota jos on lapsia

Vierailija
28.11.2019 |

Mitä tälle asialle voi tehdä? Mies oli toistuvasti väkivaltainen, sekä minua että lapsia kohtaan. Erotilanteessa hän vaati viikko-viikko luonapitoa lapsille (kehtasi vielä kertoa että siksi ettei tarvitse maksaa elatusmaksuja). Kysyin neuvoja asianajajilta ja viranomaisilta ja valitettavasti nykytilanne on niin, että vaikka mies olisi ollut todistettavasti väkivaltainen, jos hän haluaa viikko-viikko luonapidon, sille ei voi mitään. Miten voin jättää lapset hänelle viikoksi? Mitään en voi tehdä, Suomessa ei ole lasten oikeuksia, vain vanhempien.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ainakaan ollut voimia mennä oikeuteen, kuinka monella olisi tuossa tilanteessa? Nämä oikeuteen kehottajat ovat varmaan samoja jotka sanovat mikset sä vaan lähde. Suosittelisin googlettamaan henkisen väkivallan seurauksista. Ihan normaalilla taustallakin huoltajuuskiista oikeudessa olisi liikaa ruuhkavuosien paineen alla, saati väkivallan uhrille. Etenkin jos väkivallan tekijä on taitava manipuloija. Eihän näitä tajua jos ei ole itse seurannut läheltä. 

Vierailija
22/40 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-11086636

Suomessa vähätellään perheväkivaltaa. Kauniit puheet on eri asia kuin todellisuus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-11086636

Suomessa vähätellään perheväkivaltaa. Kauniit puheet on eri asia kuin todellisuus. 

Suomalainen häpeätahra!

Vierailija
24/40 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ainakaan ollut voimia mennä oikeuteen, kuinka monella olisi tuossa tilanteessa? Nämä oikeuteen kehottajat ovat varmaan samoja jotka sanovat mikset sä vaan lähde. Suosittelisin googlettamaan henkisen väkivallan seurauksista. Ihan normaalilla taustallakin huoltajuuskiista oikeudessa olisi liikaa ruuhkavuosien paineen alla, saati väkivallan uhrille. Etenkin jos väkivallan tekijä on taitava manipuloija. Eihän näitä tajua jos ei ole itse seurannut läheltä. 

Se on järkyttävää. Oikeudenkäyntiprosessiin voi mennä jopa kaksi vuotta. Sitten kun se tapahtuu niin haavat repeää auki. Muistelet vaihe vaiheelta mitä tapahtui, videokuvat, tekstiviestit tappouhkauksineen, lääkärinlausunnot, arvet joita näytät jopa tuomareille Ja katsovat niitä viiden sentin etäisyydellä.

Ja tunnet itsesi jälkeenpäin niin tyhjäksi. Itket asianajajallesi että miten tolla on enää pokkaa valehdella. Hän lohduttaa ettei tota pelleä usko enää kukaan. Että hyvin se meni.

Ja niin hän saa tuomion, jopa toisen sellaisen. Siltikin olet rikottu ja jopa sos.viranomainen on ikäänkuin vihainen sinulle koska sait oikeutta.

Vierailija
25/40 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivallasta lapsia kohtaan voi hankkia todisteita riittävästi. Ja voi erota miehestä.

Vierailija
26/40 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Ihan omanlaisensa painajainen alkaa siitä, kun yrittää eron jälkeen suojella lapsia väkivaltaiselta vanhemmalta. Saat kuulla olevasi hankala, mielenterveysongelmainen ja kaiken päälle kymmenet aiheettomat lasut ja uhkaus huostaanottolla kun et suostu väkisin kantamaan vastustelevia lapsia tapaamiseen.

Vierailija
27/40 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kaikki helpottaa, kun lapset 12.v ja pakkotapaamiset loppuvat.

Vierailija
28/40 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väkivallasta lapsia kohtaan voi hankkia todisteita riittävästi. Ja voi erota miehestä.

Onneksi eksäni ei ole kai hakannut lastansa mutta lapsi on nähnyt miten äitiä on lyöty.

Vierailija
29/40 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Ihan omanlaisensa painajainen alkaa siitä, kun yrittää eron jälkeen suojella lapsia väkivaltaiselta vanhemmalta. Saat kuulla olevasi hankala, mielenterveysongelmainen ja kaiken päälle kymmenet aiheettomat lasut ja uhkaus huostaanottolla kun et suostu väkisin kantamaan vastustelevia lapsia tapaamiseen.

Aivan! Väkivallan uhri on aika hankalassa asemassa koska hänen on näytettävä että on eronnut väkivallan tekijästä mutta samalla saa kuulla että kyllä isi ja äiti ovat yhtä tärkeitä. Ja isi saattaa olla jopa sellainen joka ei pidä lapseen yhteyttä.

Vierailija
30/40 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin surullista. Todellalkin toisenlainen painajainen, itse tiesi olevansa turvassa, mutta itkevät ja pelkäävät lapset oli pakotettava huutavalle ja rankaisevalle vanhemmalle ja mikään taho ei pystynyt asiaan puuttumaan. Viranomaistapaamisia niin paljon virka-aikaan että oli suoranainen ihme etten saanut kenkää töistä ja jatkuvasti piti pelätä mitä exä seuraavaksi keksisi. Kuluin henkisesti aivan loppuun sen jatkuvan uhkailun, kiristämisen, pelottelun ja virheiden etsimisen aikana. En todellakaan halunnut oikeuteen vaan annoin periksi. En tiedä mitkä olis olleet mahdollisuudet että olsi mennyt lasten edun mukaisesti oikeudessa, varsinkin kun mies palkkasi hyvin tunnetun, kalliin ja aggressiivisen asianajajan. Mulla huonompi rahatilanne ja lisäksi maksan kaikki lasten kulut ja niistä en halua tinkiä. Oli pakko antaa periksi koska taistelu ei olisi enää ollut lasten etu sekään. Ei olis kohta ollut enää äitikään täysissä voimissa jos tuota olisi vielä pari vuotta jatkunut. 

Vierailija
31/40 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Sosiaalityöntekijä pakottaa tekemään rikosilmoituksen, mutta sen jälkeen alkaa uhkailu huostaanotolla koska on muka "vanhempien välinen väkivalta."

Niin siis kuka oli väkivaltainen?

Vierailija
32/40 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeudenkäynti käräjäoikeudessa tuomitsee tekijän mutta sosiaalijärjestelmä ei elä oikeusvaltion mukaan.

Vierailija
33/40 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Sosiaalityöntekijä pakottaa tekemään rikosilmoituksen, mutta sen jälkeen alkaa uhkailu huostaanotolla koska on muka "vanhempien välinen väkivalta."

Niin siis kuka oli väkivaltainen?

Meillä kans sossu teki rikosilmoituksen (tai useita) mutta niistä oli enemmän haittaa kuin hyötyä sillä lasten akuuttia tilannettai ei voitu hoitaa kun odotettiin useita kuukausia polisiin kuulusteluja ja lopulta kuulusteluissakaan ei selvinnyt asia aukottomasti koska lapset olivat niin pieniä ja isä kiisti kaiken, sana sanaa vastaan siis. Näiden takia tuli valvotut tapaamiset jotka sitten aiheuttivat sen että melkein menetin työpaikkani (useita kuukausia piti tehdä vajaata työpäivää ja kuskata lapsia tapaamispaikkaan, olin aivan lopussa) - ja tästä ei ollut pitempiaikaista hyötyä koska muutaman kuukauden päästä palatiin entiseen. Kaikenlisäksi valvotut tapaamiset vain pahensivat isän käytöstä ja oireilua kun halusi kostaa minulle ja lapsille että oltiin puhuttu ulkopuolisille. 

Vierailija
34/40 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän. Minä olen mennyt oikeuteen koska ensimmäisellä kerralla teko oli niin julkinen ettei siinä ollut mitään epäselvää. Toisella kerralla mulle jopa ivailtiin sosiaalityöntekijätasolta mutta niin vain ehdotonta tuli hakkaajalle.

Joskus miettii että miten naiiveja ja psykologisesti sokeita ihmisiä työskentelee "lapsen edun" parissa.

Vierailija
35/40 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä uhkaili mua ennen eroa useita kertoja että jos kerron väkivallasta, muakin syytetään siitä koska olen "antanut sen tapahtua". Näin juuri kävi, tästä mua syyttivät olosuhdeselvittäjät. Ei sossut tai lv tai perheneuvola ym tahot, olivat ymmärtäväisiä ja tiesivät mistä oli kyse. Olosuhdeselvittäjien mielestä minä olin syyllinen koska olin antanut miehen mm lyödä lapsia. Kun siitä yrtin kertoa, jouduin vain pahempiin vaikeuksiin. Ja lapset isällä puolet ajasta. Asialle ei voi mitään. Olis pitänyt miettiä ennen lasten tekoa. 

Vierailija
36/40 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehistä ei voi oikeasti tietää yhtään mitään ennen lapsia. Niin ne vaan muuttuu.. jopa kilteimmät miehet..

Vierailija
37/40 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehistä ei voi oikeasti tietää yhtään mitään ennen lapsia. Niin ne vaan muuttuu.. jopa kilteimmät miehet..

Kyllä se hakkaaja hakkasi jo ennen lastamme. Mulla oli pinkit aurinkolasit enkä uskonut hänestä mitään pahaa. Mies oli 9 kk antabuksella ja kun tulin raskaaksi niin uskoin että kyllä tässä hyvin menee.

Pahin väkivalta alkoi juuri loppuraskaudessa ja vauvavuosina.

Vierailija
38/40 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistää vihaksi lukea tätäkin ketjua. Maksaa pitäisi "isoille pojille", että kävisivät vähän (paljon) muiluttamassa tommosia paskakasa äijiä, jotka omaa emäntää ja eritoten omia lapsiaan pahoinpitelee. Oman lapsen tulisi olla jokaiselle, ehdoitta rakastettava lahja.

Kyllä ihminen voi pahimmillaan olla jäätävä mulkku. Toivottavasti karma vielä näyttää näille ketjun aiheena oleville perserei'ille närhenmunat. Voimia teille kaikille, naisille ja lapsille, jotka joudutte näiden kusipäiden takia elämään vaikeita hetkiä. <3

M 28

Vierailija
39/40 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua itkettää lukea näitä. Tämä on sitä rakenteellista naisvihaa. Lisäksi tämä on vihaa niitä perheitä kohtaan, jotka joutuvat asioimaan sossun kanssa. Tuntuu, että halutaan rangaista väkivallan uhriksi joutuneita äitejä, ajatuksella, että "kunnon naiset eivät joudu sellaiseen tilanteeseen".

Minä en kyllä näe, että tämä olisi naisvihaa.

Jos äiti on se väkivaltainen vanhempi niin ei isällä ole yhtään sen paremmat mahdollisuudet. Vanhempien oikeudet ovat aivan liian suuret.

Vierailija
40/40 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä uhkaili mua ennen eroa useita kertoja että jos kerron väkivallasta, muakin syytetään siitä koska olen "antanut sen tapahtua". Näin juuri kävi, tästä mua syyttivät olosuhdeselvittäjät. Ei sossut tai lv tai perheneuvola ym tahot, olivat ymmärtäväisiä ja tiesivät mistä oli kyse. Olosuhdeselvittäjien mielestä minä olin syyllinen koska olin antanut miehen mm lyödä lapsia. Kun siitä yrtin kertoa, jouduin vain pahempiin vaikeuksiin. Ja lapset isällä puolet ajasta. Asialle ei voi mitään. Olis pitänyt miettiä ennen lasten tekoa. 

Tämä on kauheaa luettavaa, mutta juuri näin viranomainen voi kääntää asian ihan ylösalaisin. Kun juuri eroamallahan sitä yrittää suojella ja muuttaa tilannetta. Miten tämäkin on jotenkin naisen syy – jos mies lyö. Miksi viranomainen ei suojele? Ja miksi se, jos mies lyö naista, nähdään "vanhempien välisenä" väkivaltana, siis asiana, joka leimaa uhrin, eikä siten, että toinen on väkivaltainen.