Te, jotka inhoatte autoilua talvella
Miten pärjäätte? Mulla tulee joka päivä autossa paniikkikohtaus, kun joudun ajamaan lumessa ja jäässä. Jäin jo tänään jumiin sitomaan keskelle tietä ylämäessä, vaikka on vasta marraskuu. Voisin itkeä... Teinkin päätöksen, että hankin bussikortin ja alan kulkea bussilla töihin. Pitää lähteä yli puoli tuntia aiemmin ja päivä venyy toki toisestakin päästä, mutta en kestä enää noita kohtauksia. Miehen mielestä aivan älytöntä. Oonko ihan naurettava? Pystyykö kukaan samaistumaan??
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USAssa paatiet aurataan ja suolataan jo yolla etta ihmiset paasevat toihin. Sivukadut seuraavaksi. Taallahan saisi jaada kotiin talvikuukauksiksi jos ei osaa sohjossa ajaa.
Meilla on myos ajotien ja jalkakaytavien auraaminen ulkoistettu, joskus heraan kolmelta yolla kun putsaavat lunta.
Kyllähän niitä täälläkin aurataan jo yöllä.
*reps*
Todellakin voin samaistua, inhoan ajamista ylipäätään.. Onneksi on työpaikka niin lähellä että voin vaikka kävellä sinne!
Vierailija kirjoitti:
Vihaan suolaamista. Auto likaantuu ja ruostuu ja hitsaaminen on perseestä. Kunnon renkailla aurattu tie on aivan hyvä ajaa.
"Suola" oli ehka vahan vaara sana kayttaa vaikka niin yleisesti sanotaankin. Magnesium ja Calcium sekoitukset ovat yleisempia. Meilla on yksi auto joka on ajanut kesat, talvet 20 vuotta eika ole ruostepilkkuakaan. Aina lahtee kayntiin eika ole koskaan jattanyt tielle. Ei uskalleta vaihtaa sita uudempaan jos vaikka suuttuu. :D
Ihmettelen naita nuoria naisia joille autoilu on karsimysta. Mina ajoin kortin 18 vuotiaana ja olen siita lahtien ajellut jopa vasemmanpuoleista liikennetta ilman mitaan kommelluksia.
t. 79v. mummu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihaan suolaamista. Auto likaantuu ja ruostuu ja hitsaaminen on perseestä. Kunnon renkailla aurattu tie on aivan hyvä ajaa.
"Suola" oli ehka vahan vaara sana kayttaa vaikka niin yleisesti sanotaankin. Magnesium ja Calcium sekoitukset ovat yleisempia. Meilla on yksi auto joka on ajanut kesat, talvet 20 vuotta eika ole ruostepilkkuakaan. Aina lahtee kayntiin eika ole koskaan jattanyt tielle. Ei uskalleta vaihtaa sita uudempaan jos vaikka suuttuu. :D
Suoloja on monia muitakin kuin natriumkloridi eli ruokasuola. Mutta silti ne muutkin on yleisnimeltään suolaa ja aiheuttaa korroosiota eli raudan hapettumista jolloin syntyy rautaoksidia joka myös ruosteena tunnetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen naita nuoria naisia joille autoilu on karsimysta. Mina ajoin kortin 18 vuotiaana ja olen siita lahtien ajellut jopa vasemmanpuoleista liikennetta ilman mitaan kommelluksia.
t. 79v. mummu.
Ihanaa, kun sanoit mua nuoreksi:) 44-v Ap
Vierailija kirjoitti:
Selvä sitten eli kukaan ei voi samaistua. Ketään muuta ei ahdista, jos pitää jyrkällä, jäisellä mäellä pysähtyä ja tehdä mäkilähtö? Ei hävetä, kun jää siihen sutimaan ja pitää pakittaa koko pitkä mäki alas ja etsiä joku toinen reitti? Ei haittaa taistella auton kanssa auraamattomilla teillä umpihangessa? Jää jumiin joka saakelin risteykseen siihen hankeen..
Mua ahdistaa ihan helv&+-ti ja hermoan tulevaa talvea jo etukäteen.
Kyllä, hommaan sen bussikortin. Ap
Harjoittelun puutetta. Talviajon oppii vain ajamalla talvella. Harjoittelu kannattaa ajoittaa aikoihin, jolloin muuta liikennettä on vähän. Kokemusta vaatii sekin, ettei pysäytä ainakaan 2-vetoista autoa keskelle liukasta mäkeä. Autoissakin on eroja, sinulla sopisi paljon paremmin 4-vetoinen auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvä sitten eli kukaan ei voi samaistua. Ketään muuta ei ahdista, jos pitää jyrkällä, jäisellä mäellä pysähtyä ja tehdä mäkilähtö? Ei hävetä, kun jää siihen sutimaan ja pitää pakittaa koko pitkä mäki alas ja etsiä joku toinen reitti? Ei haittaa taistella auton kanssa auraamattomilla teillä umpihangessa? Jää jumiin joka saakelin risteykseen siihen hankeen..
Kyllä, hommaan sen bussikortin. ApHarjoittelun puutetta. Talviajon oppii vain ajamalla talvella. Harjoittelu kannattaa ajoittaa aikoihin, jolloin muuta liikennettä on vähän. Kokemusta vaatii sekin, ettei pysäytä ainakaan 2-vetoista autoa keskelle liukasta mäkeä. Autoissakin on eroja, sinulla sopisi paljon paremmin 4-vetoinen auto.
Olen ajanut lähes päivittäin vuodesta 1997 lähtien. Välillä on pakko pysähtyä mäkeen. Neliveto olisi mahtava, mutta ei mulla ole varaa sellaiseen. Ap
Vierailija kirjoitti:
Mäkeen juuttumiset on vajaavetoisten autojen ongelmia. Osta oikea auto.
Nelivedot ovat ajotaidottomia varten.
Enemmän inhoan pimeällä ajamista.
Uuuh ap tuu sitomaan mut vaikka keskellä mäkeä. T. takatuuppari
Eniten mua ärsyttää ralviajossa se, että kun avaudun miten rasittavaa on ajaa sohjoista auraamatonta ja mäkistä kinttupolkua, alkavat tuttavat, jotka asuvat mäettömien asfalttiteiden varsilla, ilkkua miten en vain osaa ajaa ja tientukot voisi pysyä kotona. Se, joka ei joudu ottamaan vauhtia että pääsee kapealla metsäautotiellä mäen ylös, voisi olla kutsumatta huonoiksi kuskeiksi niitä, jotka näin joutuu tekemään ja joita se pelottaa, v-tuttaa ja kyllästyttää. Helppo jeesustella talviautoilun helppoudesta, kun ajaa suolattua ja aurattua maantietä. Tervetuloa koittamaan syrjäkylille.
Joo, *tuttaa kyllä. Esim. tänään oli täällä perämettässä hiekkatie niin sohjossa että piti tosissaan taiteilla mutkainen ylämäki ylös. Hirmu kivaa. Pari viikkoa sitten oli yhdistelmä loskasohjo peilijään päällä. Hidastaa matka-aikaa ja 60km työmatkan ajaminen väsyttää paljon enemmän kun joutuu ajamaan kieli keskellä suuta.
Tulisi nyt äkkiä sellainen kuiva pakkaskeli niin olis paljon mukavampaa ajella..
Kyllä se voi harjoituksenkin puutetta olla. Oma emäntä ei minun autolla pääse talvella mäkilähdöllä minnekkään (etuveto volkkari, ei mitään mäkilähtöavustimia tai luistonestoja). Tyylikin on se että kun pitäisi liikkua niin jarru ylös ja kaasu pohjaan, sitten ihmetellään kun sutii ja alkaa valumaan.
Kannattaa ainakin varmistaa että on hyväkuntoiset nastat alla, lähtee liikkeelle rauhallisesti ja tarvittaessa kääntelee renkaita edestakaisin samalla kun menee ylös. Jos joka mäkeen jää jumiin niin jossain on vikaa, onko sitten autossa, renkaissa vai ajotyylissä.
Tuostahan tulee helposti negatiivinen kierre, kun ei oikein suju, alkaa stressata ja pelätä niitä mäkiä ja sitten ei ainakaan suju. Kannattaa mennä joskus hiljaiseen aikaan vaan vähän harjoittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, *tuttaa kyllä. Esim. tänään oli täällä perämettässä hiekkatie niin sohjossa että piti tosissaan taiteilla mutkainen ylämäki ylös. Hirmu kivaa. Pari viikkoa sitten oli yhdistelmä loskasohjo peilijään päällä. Hidastaa matka-aikaa ja 60km työmatkan ajaminen väsyttää paljon enemmän kun joutuu ajamaan kieli keskellä suuta.
Tulisi nyt äkkiä sellainen kuiva pakkaskeli niin olis paljon mukavampaa ajella..
Sekin on kyllä oma valinta, jos vapaaehtoisesti muuttaa perämetsään jonkun kinttupolkun päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, hommaan sen bussikortin. ApHommaa nelivetoinen korkealla maavaralla oleva auto jos ajelet jyrkkiä jäisiä mäkiä ja auraamattomilla teillä umpihangessa. Ei joku etuvetoinen pikkuauto ole oikea peli tuollaisiin olosuhteisiin.
Hommaa ja hommaa. Helppo kai se olisi hommata, jos olisi rahaa. Omituinen ajatustapa tämä, että ollaan ihan vihamielisiä niille, joilla ei ole varaa kuin johonkin vanhaan rämppäautoon. Ihan kuin kiusallaan hankittaisiin huonompia autoja. Ei ilmeisesti saisi köyhän kulkea töissä ollenkaan.
ohis
Vihaan talvella ajoa. Ajan viikossa n.300 km. Tänään oli sohjoa ihan vit.u.sti tiellä ja viime viikolla tiet peilikirkkaalla jäällä. Ja ihan valtatie on, ei mikään sivutie. Sulan aikaan hirvet riesana.
Kyllähän niitä täälläkin aurataan jo yöllä.