Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Asiallinen rouva" oli kirjoittanut puolituttu lääkäri minun kirurgian lehdelle. Olen 41v.

Vierailija
28.11.2019 |

Onko tuo v****ilua?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

41v on tukevasti keski-ikäinen eli rouva.

Mä olen 45v, enkä ole rouva, enkä tule koskaan olemaankaan 😃

Iäkästä henkilöä puhutellaan rouvana riippumatta siitä onko hän naimisissa.

Vierailija
22/38 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa ikäluokkaa, ja jouduin sairaalaan tikkaamaan päässä ollutta avohaavaa, joka oli tullut tapaturmaisesti. Epikriisi tuli aikanaan kotiin ja siinä oli "asiallinen ja orientoitunut 42-vuotias nainen" Miksiköhän mä en kelvannut rouvaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ei rouva, mutta rouvaiässä kuitenkin. Olisiko parempi asiallinen naimaton nainen? Naimaton sinkku? Asiallinen naisoletettu?

Ei voi, ei vaan pysty kirjoittamaan Kantaan mitään selllaista ettei sanomista tulisi.:(((

Vierailija
24/38 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana vaan toivon, etten koskaan joudu kirjoittamaan sanallisia todistuksia! Kyllä saisi näinä aikoina olla kieli keskellä suuta.

Vierailija
25/38 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallinen sana olisi potilas tai nainen.

Vierailija
26/38 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tiedoissa lukee omatoiminen. Joo, kävin itse vessassa, pyytämässä lasillisen vettä kun janotti ja kattelin telkkaria, osasin käyttää kaukosäädintä ihan itse. Olin vuorokauden tarkkailussa lieväksi jääneen sairauskohtauksen takia. 

Vierailija
27/38 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni epikriisissä luki: asiallinen tyttö.

Pitäiskö riitauttaa, kun ei tuo murkku aina niin asiallinen ole. 😉

Tai oliko lekuri liian sukupuolittanut lapseni....🤔

Vierailija
28/38 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole naimissa enkä halua, että minua rouvitellaan.

Joka paikassa törmää tuohon rouvitteluun.

Vierailija
29/38 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäasiallinen rouva joka tuoksahti vanhalle viinalle

Vierailija
30/38 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut nykyään suosii sanaa 'asiakas' tai 'tutkittava' jostakin syystä. Lähtökohtaisesti ihminen, joka hakeutuu lääkärin vastaanotolle, on sairas eli potilas ja sillä termillä hänet myös sairaskertomukseen kirjataan. Siinä ei ole mitään piilomerkityksiä eikä hävettävää. Samoin tuo ilmaisu henkisestä orientoitumisesta on puhtaasti tiedonsiirtoa, ei mikään nenään vedettävä herne.

Yksityisellä lääkäriasemalla, jossa on esim. paljon työterveysasiakkaita, on varsin moni on terve ja heidän hoitonsa on lähinnä terveydenhoitoa, tällöin asiakas on kuvaavampi sana kuin potilas.

Vierailija
31/38 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuolto jostain syystä tykkää sanasta rouva. Olin päivystyksessä ensimmäistä kertaa rouva 25-vuotiaana, olin kyllä silloin jo naimisissa niin ei ollut aihetta loukkaantua asiasta.

Vierailija
32/38 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreillä käy potilaita, ei asiakkaita.

Ja aikamoista säätämistä on etenkin keski-ikäisten naisten kanssa. Ketä saa/pitää/ ei saa rouvitella/teititellä. Saako vastaanottohuoneessa olla radio auki/ mikä kanava pitää olla auki. Saako opiskelija olla läsnä vai ei. Paras: "minua ei saa syyllistää".

Vierailija
33/38 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rouvalla voidaan viitata paitsi siviilisäätyyn myös ikään. Yli nelikymppinen on jo hyvinkin suomalaisnaisen eliniänodotteen puolivälissä, naama alkaa roikkua ja silmien alla olla ryppyjä ja tukka harmaantua - siis todellakin jo rouvaiässä.

t. Rouva 43

Vierailija
34/38 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja aikamoista säätämistä on etenkin keski-ikäisten naisten kanssa. Ketä saa/pitää/ ei saa rouvitella/teititellä. Saako vastaanottohuoneessa olla radio auki/ mikä kanava pitää olla auki. Saako opiskelija olla läsnä vai ei. Paras: "minua ei saa syyllistää".

Kaikki asiakkaat eivät ole potilaita.

Vierailija
35/38 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rouvalla voidaan viitata paitsi siviilisäätyyn myös ikään. Yli nelikymppinen on jo hyvinkin suomalaisnaisen eliniänodotteen puolivälissä, naama alkaa roikkua ja silmien alla olla ryppyjä ja tukka harmaantua - siis todellakin jo rouvaiässä.

t. Rouva 43

No siitenhän se on v***lua. Junttimaista viitata naisen ryppyihin tms iän merkkeihin.

Vierailija
36/38 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilas potee, hän on siis sairas ja tarvitsee hoitoa parantuakseen. Kaikki lääkärin pakeilla eivät kuitenkaan pode mitään, esim. neuvolan tai gynen tarkastuksissa käyvät tai työhönottotarkastuksessa käyvät tai reseptin uusijat. 

Vierailija
37/38 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Rouva 43

No siitenhän se on v***lua. Junttimaista viitata naisen ryppyihin tms iän merkkeihin.

Ei se ole vit*uilua vaan tosiasia. Vanhuus koittaa meille kaikille, joille pitkä elontie suodaan, emmekä me todellakaan mene arkkuun kaksikymppisen näköisinä, kun ikää on 40 tai 60 tai 100. Rouva mikä rouva.

Se olisi vit*uilua, jos kutsuisi nelikymppistä tytöksi.

Vierailija
38/38 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tiedoissa lukee omatoiminen. Joo, kävin itse vessassa, pyytämässä lasillisen vettä kun janotti ja kattelin telkkaria, osasin käyttää kaukosäädintä ihan itse. Olin vuorokauden tarkkailussa lieväksi jääneen sairauskohtauksen takia. 

Tuokin on yksi yleisempiä käytettyjä sanoja osastoilla. Kun potilastiedoissa lukee omatoiminen, tietää heti ettei tämä henkilö tarvitse apua mm. wc-käynteihin. Niiden kohdalla, jotka tarvitsevat, on toivottavasti sitten tarkemmin kerrottu että miten, millä apuvälineellä ja tarvitaanko 1-2 hoitajaa avuksi.

Jos ei sitä omatoimista tai muutakaan siellä lue, ja potilas on tuntematon hoitajalle, täytyy kysellä edelliseltä vuorolta että onko avuntarvetta. Siksi on  yksi näistä "kätevistä" yksittäisistä sanoista.