Yläkoulun painotettu opetus - kokemuksia? Siirtyminen kutoselta seiskalle!
Onko lapsenne painotetulla luokalla yläasteella, johon siis erikseen haki?
Esim. musiikki, liikunta, teknologia, kaksikielinen opetus jne.?
Kokemuksia?
Jos valitsee kutosella painotetun opetuksen ja pääsee siihen, ei siis voi enää valita kasi- ja ysiluokalle erikseen musiikkia, kuvista, liikuntaa tai kotitaloutta, koska painotettu opetus on jo valittu ja se poissulkee nuo.
Onko ollut liian raskasta, jos on ollut esim. teknologialuokka tai kieliluokka? Kun niiden sijaan olisi voinut ottaa ns. rentoa musiikkia, kuvista tai köksää.
Kommentit (19)
Urheileva poikani halusi liikuntaluokalle yläkouluun ja pääsi. Pääsykokeet oli ja paljon hakijoita. On ollut tyytyväinen, nyt siis seiskalla. Hänellä on nyt 2 oppituntia viikossa enemmän kuin normiluokalla olevalla sisaruksella. Ensi vuonna tätä valinnaista liikuntaa on vielä enemmän ja se karsii toki muita valinnaisia pois. Sisäänpääseminen ei ollut itsestään selvää, vaan pääsykokeeseen kannataa harjoitella.
Vierailija kirjoitti:
Valitsemalla nk. raskaamman painotuksen, saa karsittua pois suurimman osan töhöistä ja on edes teoreettiset mahdollisuudet työrauhaltaan hyvään opiskeluilmapiiriin
Heh, tähän voin sanoa, että esim.matikkaluokalla on enimmäkseen poikia = ei todellakaan takaa rauhallista työskentelyilmapiiriä.
Vaihtelee varmaan kouluttain mutta täällä jäi vain yksi valinnaisaine pois. Musiikkipainotuksessa olevalla on kotitalous ja vapaaaehtoinen kieli valinnaisina.
Toinen kävi suomi/enkkuluokan ja toinen on nyt kuvispainotuksessa . Työrauha.
Ei kai musiikki erityisen rentoa ole, eikö siinä ole tiukkaa teorianopiskelua myös?
Vierailija kirjoitti:
Toinen kävi suomi/enkkuluokan ja toinen on nyt kuvispainotuksessa . Työrauha.
Ja siis toi suomi/enkku ei sulkenu mitään pois. Kuvis sulkee yhden valinnaisen, mutta esim ylimääräistä a-kieltä sai silti jatkaa ja sitten vielä ottaa yhden valinnaisen.
Rauhallisinta on yleensä tyttövaltaisissa painotuksissa: kuvis, musiikki, kielet.
Liikuntapainotettu luokka ei yleensä erityisen rauhallinen ole...
Vierailija kirjoitti:
Liikuntapainotettu luokka ei yleensä erityisen rauhallinen ole...
Jep. Urheilijapojat ovat yleisesti ottaen aika ylimielisiä ja laiskoja oppilaita.
Kaksi lapsistani on ollut yläkoulussa matematiikkaluokalla. Kannatti ehdottomasti, sillä opiskeluilmapiiri oli täysin erilainen kuin normiluokalla. Ja tämä oli siitä huolimatta, että luokan oppilaista 80 % oli poikia. Painotetulle luokalle (ainakin silloin kun kysymyksessä on metematiikka) kun hakevat pojistakin pääsääntöisesti nimenomaan ne, jotka ovat kiinnostuneita opiskelusta.
On ihan totta, että valinnaisia oli sitten vähemmän, mutta se on pieni ongelma siihen nähden, että saa käydä yläkoulun mukavassa luokassa, jossa myös etenemistahti lähes joka aineessa on hyvälle oppilaalle sopivampi kuin normiluokassa.
Lisäisin vielä, että matematiikkaluokissa oppilaiden erilaisuutta siedetään usein selvästi paremmin kuin normiluokissa. Nörtitkin hyväksytään porukkaan. Yksi matematiikkaluokkalainen poika sanoi äidilleen: "Siellä saa jokainen olla just sellainen kuin on eikä tarvitse yrittää olla jotain muuta."
Toki eri koulujen matematiikkaluokissa on eroja eikä kaikissa tilanne ole yhtä hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi lapsistani on ollut yläkoulussa matematiikkaluokalla. Kannatti ehdottomasti, sillä opiskeluilmapiiri oli täysin erilainen kuin normiluokalla. Ja tämä oli siitä huolimatta, että luokan oppilaista 80 % oli poikia. Painotetulle luokalle (ainakin silloin kun kysymyksessä on metematiikka) kun hakevat pojistakin pääsääntöisesti nimenomaan ne, jotka ovat kiinnostuneita opiskelusta.
On ihan totta, että valinnaisia oli sitten vähemmän, mutta se on pieni ongelma siihen nähden, että saa käydä yläkoulun mukavassa luokassa, jossa myös etenemistahti lähes joka aineessa on hyvälle oppilaalle sopivampi kuin normiluokassa.
Toimin koulunkäynninohjaajana yläkoulussa. Meillä on mm. matikkapainotusluokat. Omasta puolesta voin kertoa, että minua on tarvittu matikkaluokan kotsantunneilla. Kaiken sen teoriaosaamisen vastapainoksi matikkaluokan pojat ovat todella rauhattomia tuollaisessa luokassa, jossa on paljon liikkuvia osia. Usein myös matikkaluokalla osalla oppilaista on aika vahvoja aspergerpiirteitä ja nämä piirteet korostuvat taito-ja taideaineissa, koska asioihin ei välttämättä olekaan yhtä ainoaa oikeaa vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi lapsistani on ollut yläkoulussa matematiikkaluokalla. Kannatti ehdottomasti, sillä opiskeluilmapiiri oli täysin erilainen kuin normiluokalla. Ja tämä oli siitä huolimatta, että luokan oppilaista 80 % oli poikia. Painotetulle luokalle (ainakin silloin kun kysymyksessä on metematiikka) kun hakevat pojistakin pääsääntöisesti nimenomaan ne, jotka ovat kiinnostuneita opiskelusta.
On ihan totta, että valinnaisia oli sitten vähemmän, mutta se on pieni ongelma siihen nähden, että saa käydä yläkoulun mukavassa luokassa, jossa myös etenemistahti lähes joka aineessa on hyvälle oppilaalle sopivampi kuin normiluokassa.
Toimin koulunkäynninohjaajana yläkoulussa. Meillä on mm. matikkapainotusluokat. Omasta puolesta voin kertoa, että minua on tarvittu matikkaluokan kotsantunneilla. Kaiken sen teoriaosaamisen vastapainoksi matikkaluokan pojat ovat todella rauhattomia tuollaisessa luokassa, jossa on paljon liikkuvia osia. Usein myös matikkaluokalla osalla oppilaista on aika vahvoja aspergerpiirteitä ja nämä piirteet korostuvat taito-ja taideaineissa, koska asioihin ei välttämättä olekaan yhtä ainoaa oikeaa vastausta.
Taito- ja taideaineista ei muutenkaan ole juuri hyötyä, joten jos jonkin tunnin on oltava rauhaton niin niiden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi lapsistani on ollut yläkoulussa matematiikkaluokalla. Kannatti ehdottomasti, sillä opiskeluilmapiiri oli täysin erilainen kuin normiluokalla. Ja tämä oli siitä huolimatta, että luokan oppilaista 80 % oli poikia. Painotetulle luokalle (ainakin silloin kun kysymyksessä on metematiikka) kun hakevat pojistakin pääsääntöisesti nimenomaan ne, jotka ovat kiinnostuneita opiskelusta.
On ihan totta, että valinnaisia oli sitten vähemmän, mutta se on pieni ongelma siihen nähden, että saa käydä yläkoulun mukavassa luokassa, jossa myös etenemistahti lähes joka aineessa on hyvälle oppilaalle sopivampi kuin normiluokassa.
Toimin koulunkäynninohjaajana yläkoulussa. Meillä on mm. matikkapainotusluokat. Omasta puolesta voin kertoa, että minua on tarvittu matikkaluokan kotsantunneilla. Kaiken sen teoriaosaamisen vastapainoksi matikkaluokan pojat ovat todella rauhattomia tuollaisessa luokassa, jossa on paljon liikkuvia osia. Usein myös matikkaluokalla osalla oppilaista on aika vahvoja aspergerpiirteitä ja nämä piirteet korostuvat taito-ja taideaineissa, koska asioihin ei välttämättä olekaan yhtä ainoaa oikeaa vastausta.
Uskon tuon, mutta minusta on kuitenkin paljon pienempi ongelma, jos kotitalouden tai kuviksen tunnilla on rauhatonta kuin jos lukuaineiden tunnilla on rauhatonta.
Vierailija kirjoitti:
Lisäisin vielä, että matematiikkaluokissa oppilaiden erilaisuutta siedetään usein selvästi paremmin kuin normiluokissa. Nörtitkin hyväksytään porukkaan. Yksi matematiikkaluokkalainen poika sanoi äidilleen: "Siellä saa jokainen olla just sellainen kuin on eikä tarvitse yrittää olla jotain muuta."
Toki eri koulujen matematiikkaluokissa on eroja eikä kaikissa tilanne ole yhtä hyvä.
Tulevia dippainssejä
Matikkaluokkalaisia yhdistää samat intressit, matikka ja tietokone, musiikki
Vierailija kirjoitti:
Matikkaluokkalaisia yhdistää samat intressit, matikka ja tietokone, musiikki
Myös fyke
Valitsemalla nk. raskaamman painotuksen, saa karsittua pois suurimman osan töhöistä ja on edes teoreettiset mahdollisuudet työrauhaltaan hyvään opiskeluilmapiiriin