Lyhensin just asuntolainaa tonnilla
Kommentit (15)
mekin lyhennetään muuten tonni, mut toi tonni oli ekstraa.
Sen olisi voinut käyttää järkevämminkin.
Kyllä kaikki ylimääräinen lyhentäminen vähentää sitä laina-aikaa tai lainaerää (riippuu lainanmaksutavastasi). Ajattelen itse asiaa niin, että jokainen lyhennys vähentää maksua ja kaikista lyhennyksistä on hyötyä.
Itsekin olen suunnitellut lyhentäväni lainaa ylimääräistä ensi keväänä kun tänä syksynä ensin maksan pois opintolainani ja täydennyskoulutusmaksuni.
Lisäksi olen maksanut käteisellä kotini remonttia (mm. vessaremontti), joten se lisää asunnon arvoa.
Kyllä tämä säästäväisyys kannattaa. Mä en taas ymmärrä, että rahoja pistetään milloin mihinkin turhaan ja sitten ruikutetaan kun rahat eivät riitä pakolliseen (ruokaan ja asumiseen).
Mä just ostin asunnon käteisellä - oli tilillä vähän ylimääräistä....:D
Asumme kalliissa kaupungissa ja asunnot ovat kalliita. Korkojen määrä kokonaislainassamme on kymmeniä tuhansia euroja. Näillä ylimääräisillä erillä kokonaiskoron määrä lyhenee, ja sijoitan rahani kaikkein mieluiten juuri asuntolainan lyhennyseen. En ymmärrä, että tätäkin tonnia olisi pitänyt makuuttaa pienikorkoisella säästötilillä tai epävarmassa rahastossa, kun kaikkein paras vaste tulee siitä, että saan vähennettyä lainaani, jossa korkojen määrä ylittää parhaimmankin säästötilin koron.
ap
Hieno juttu ap. Jos muita lainoja ei ole, niin asuntolainan lyhennys on ihan fiksua.
Mihin tuo kolmonen sijoittaa nyt tämmöisenä aikana, että enemmän saa tuottoa kuin mitä asuntolainan lyhennys olisi? Tietysti jos on ottanut kiinteän koron asuntolainaan ja pitää jossain sillipankissa rahojaan, niin voi olla kannattavaa, mutta muussa tapauksessa ei juuri voitoille ole päässyt, ei ainakaan osakkeissa tai rahastoissa (tuskin edes rahamarkkinarahastoissa, jotka sijoittaa lyhyisiin korkoihin).
kuin ylimääräisiin lyhennyksiin - olen kyllä kokeillut, ja turpiin on tullut, enkä ole kiinnostunut oikeasti opettelemaan sijoitusmarkkinoita niin että asia olisi tästä mihinkään muuttumassakaan.
Mulle tulee oikeasti hyvä mieli ylimääräisistä lyhennyksistä siitä huolimatta ettei joku yksittäinen tonni nyt tietenkään lainan kokonaissummaa hirveästi heilahda. Katson aina maksusuunnitelmasta että paljonko tulen säästämään koroissa ylim. lyhennyksen ansiosta, ja hykertelen mielessäni mitä kaikkea sillä rahalla saisi. Vuosien varrella olen kuitenkin näillä ylimääräisillä lyhennyksillä säästänyt jo tonneja korkomenoissa - vaikka se on tavallaan hyttysen pissa valtameressä niin onhan se kuitenkin ihan "oikeaa rahaa".
Niin onhan noita perheitä varmaan, joiden mielestä 1000 e on hyttysen pissan verran, mutta ehkä kuitenkin vähemmän. Niin kauan kuin on asuntovelkaa ja sijoittaa osakkeisiin, niin oikeastihan sitä sijoittaa velkarahalla ja silloin on syytä tietää mitä tekee. Itse meinaan jossain vaiheessa opetella ja kokeilla asiaa, mutta en kuitenkaan millään suurilla summilla - asuntosijoittamista voin tehdä sitten jopa velkarahallakin, koska siitä ymmärrän enemmän.
Minä lyhensin laina-aikaa 18 kk kun korot tippui (silloin joskus...) ja pidin vanhan suuruisen kuukausilyhennyksen.
vaan prosenttiosuutena meidän asuntolainasta! Kyllä se raha on mullekin ihan iso noin lompakossa, ilmaisin vain itseäni vähän huonosti.
Mutta siis en osaa sijoittaa niin että saisin sijoituksilleni korkeampaa tuottoa kuin asuntolainan korko, siksi pysyn nykyään siitä hommasta erossa. Toki tilanne olisi erilainen jos olisin siinä puuhassa taitavampi.
Siis en niin ymmärtänytkään, että sinä olisit asian noin tarkoittanut, viittasin vaan joihinkin noihin aikaisempiin viesteihin, joissa oli yllättävän ylimielinen asenne tuommoista 1000 euroa kohtaan (olikohan vitonen ja ysi).
Mäkin aina suunnittelen tekeväni niin, mutta aina se tonni menee johonkin muuhun.. Nyt kun sorrtuttiin autolainaan, meinaamme sitä lyhennellä ylimääräistä, jotta ei tarvitse kauaa pitää.
Meillä on lainanlyhennys joka kuukausi sen verran ja vähä päällekkin
kyse on siis ylimääräisestä lyhennyksestä joka tehdään joka kuukausi toistuvien erien lisäksi.
Meillä on lainanlyhennys joka kuukausi sen verran ja vähä päällekkin
Käytetään rahat mielummin sijoittamiseen.