Kuinka pitkään työnantaja säilyttää tietoja entisistä työntekijöistään?
Otsikossa kysymys. Onko kellään tietoa tai edes mutua?
Kommentit (6)
entinen työntekijä kirjoitti:
Ei mitään käryä.
Sitten meitä on monta hilaisuudesta päätellen.
Tämmöisen löysin:
"Työnantajalla on velvollisuus antaa työtodistus, jos työntekijä pyytää sitä kymmenen vuoden kuluessa työsuhteen päättymisestä. Työnantajan tulee siten säilyttää vähintään kymmenen vuoden ajan tiedot palveluksessaan olleiden työntekijöiden työsuhteen kestosta sekä siitä, minkälaisia työtehtäviä he tekivät."
Eli voisi päätellä että jopa 10 vuotta :o
Nyt yleisen tietosuoja-asetuksen aikana rekisterinpitäjältä (eli tässä tapauksessa entiseltä työnantajalta) voi tiedustella asiaa. En usko, että tästä on olemassa mitään tiettyä käytäntöä. Jos henkilötiedot liittyvät jollain tavalla osakeyhtiön pyörittämiseen, niin ainakin tietty osa henkilötietoja säilyy sitten ikuisesti ja julkisesti tiedoissa.
Vierailija kirjoitti:
Tämmöisen löysin:
"Työnantajalla on velvollisuus antaa työtodistus, jos työntekijä pyytää sitä kymmenen vuoden kuluessa työsuhteen päättymisestä. Työnantajan tulee siten säilyttää vähintään kymmenen vuoden ajan tiedot palveluksessaan olleiden työntekijöiden työsuhteen kestosta sekä siitä, minkälaisia työtehtäviä he tekivät."
Eli voisi päätellä että jopa 10 vuotta :o
Eihän tuossa tarvi kuin kirjoittaa työtodistus valmiiksi ja säilyttää jossain kansiossa 10 vuotta.
Kaikki muut tiedot voi hävittää, tilinumerot jne.
uppia