Pomo haluaa lisätä uuvuttavia työtehtäviä!
Olen töissä sellaisessa ammatissa, jossa päivät koostuu useista erilaisista tehtävistä. Nyt pomo haluaa, että alan tehdä enemmän tehtävää X, jonka koen todella uuvuttavaksi verrattuna vaikkapa tehtävään Y, jota puolestaan ollaan minulta vähentämässä. Koen että pystyn tekemään tehtävää X korkeintaan 50% työpäivästäni, jonka jälkeen on pakko siirtyä vähemmän pikkutarkkuutta vaativiin ja kognitiivisesti kuormittaviin tehtäviin, sillä muuten Sekä työn laatu että työteho kärsivät huomattavasti. Pomo ei tunnu tätä ymmärtävän, vaan ajaa muutosta kuin käärmettä pyssyyn. Kellään kokemusta vastaavasta?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Niin että monen mielestä on ihan fine vähentää työntekijän aikaisemmin monipuolisia tehtäviä (mm. luovaa suunnittelua, uusien hankkeiden ideoimista, materiaalien laatimista, koulutusten pitämistä, palavereihin osallistumista jne.) ja istuttaa hänet 7,5 tunniksi päivässä koneen eteen lukemaan ja pikkutarkasti editoimaan ja kommentoimaan vaikeaselkoisia dokumentteja? ap
Meillä tehtiin vähän vastaava muutos eli otettiin pois kaikki kiinnostavat monipuoliset työtehtävät (joista oli aiemmin aina saanut jopa kehuja) eli kaikki kehittäminen, suunnittelu, ideoiminen, koulutusten pitäminen, palavereihin osallistuminen ym. Ja tilalle laitettiin yksitoikkoista puurtamista, jonka sisältö oli aina sama ja vakioitu ja henkisesti rankka. Mutta tämä ei koskenut vain minua vaan kaikki meitä samaa tehtävää hoitavia. Samalla pomojen määrää lisättiin ja niille pomoille siirrettiin kaikki nuo suunnittelu-, kehittämis-, koulutus- ym. tehtävät. Ja siis kaikki ollaan akateemisesti koulutettuja eli aivan päteviä tekemään noita töitä. Yhtään talon sisältä ei ylennetty pomoksi vaan kaikki otettiin ulkopuolelta.
Vaihda työpaikkaa jos pomo aiheuttaa sinulle työuupumuksen. Tai sitten ilmoita hänestä työsuojeluvaltuutetulle tms. että vaarantaa sinun terveytesi kohta pian joutumalla pitkälle sairauslomalle uupumuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin että monen mielestä on ihan fine vähentää työntekijän aikaisemmin monipuolisia tehtäviä (mm. luovaa suunnittelua, uusien hankkeiden ideoimista, materiaalien laatimista, koulutusten pitämistä, palavereihin osallistumista jne.) ja istuttaa hänet 7,5 tunniksi päivässä koneen eteen lukemaan ja pikkutarkasti editoimaan ja kommentoimaan vaikeaselkoisia dokumentteja? ap
Meillä tehtiin vähän vastaava muutos eli otettiin pois kaikki kiinnostavat monipuoliset työtehtävät (joista oli aiemmin aina saanut jopa kehuja) eli kaikki kehittäminen, suunnittelu, ideoiminen, koulutusten pitäminen, palavereihin osallistuminen ym. Ja tilalle laitettiin yksitoikkoista puurtamista, jonka sisältö oli aina sama ja vakioitu ja henkisesti rankka. Mutta tämä ei koskenut vain minua vaan kaikki meitä samaa tehtävää hoitavia. Samalla pomojen määrää lisättiin ja niille pomoille siirrettiin kaikki nuo suunnittelu-, kehittämis-, koulutus- ym. tehtävät. Ja siis kaikki ollaan akateemisesti koulutettuja eli aivan päteviä tekemään noita töitä. Yhtään talon sisältä ei ylennetty pomoksi vaan kaikki otettiin ulkopuolelta.
Kuulostaa ihan joltain julkishallinnon alaisuudessa toimivalta virastolta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä peliä pystyy hyvin pelaamaan kaksikin. Minä olen ruvennut puolestani lisäämään töitä pomolle aina, kun hän lisää minun töitäni. Hänen antamansa uudet hommat teen mahdollisimman hitaasti, ja jos hän valittaa takarajojen paukkumisesta, pyydän häntä tekemään homman itse loppuun. Delegoin hänelle kaikenlaista, käsken asiakkaita hänen luokseen, lähetän hänelle tilauspyyntöjä (vaikka tiedänkin, että niitä ei tulla tilaamaan rahanpuutteen takia), anna hänen numeronsa eteenpäin jne. En tee yhtään mitään muuta kuin sen, mikä minun aivan välttämättä tarvitsee palkkani eteen tehdä ja minkä itse näen työni ja omien asiakkaideni kannalta olennaiseksi. Virassa olen enkä mitään laitonta tee ja olen virkavuosiltani vanhempi, hän ei minua tältä pallilta pysty pois kampeamaan. Hän on niin hakoteillä tämän työn arjen kanssa että ei ole tosikaan.
Muista vielä nillittää yrittäjien tuloista, niin olet todellinen demari.
Kyseessä ei ole yrittäjä vaan kuntatyönantaja. Lähiesimieheksi on noussut entinen rivityöntekijä, jolle on noussut neste päähän ja joka nuoleskelee omaa pomoaan meidän kustannuksellamme.
Jos et selviydy työtehtävistä niin ei tarvi pähkäillä miten käy seuraavissa yt neuvotteluissa.
Itse vaihdoin työpaikkaa vastaavanlaisessa tilanteessa. Onneksi sain uuden työn, jossa pääsen käyttämään osaamistani.
Kyse on itseasiassa hyvin paljon samanlaisesta keissistä kuin viestissä 22! Eli noita suunnittelu- ja kehittämistehtäviä on siirretty uudelle keskiportaan johdolle ja meille "rivityöntekijöille" jää tehtäväksi sit toteuttaa esimiesten ideoita käytännössä. Yksi tekee yhtä ja toinen toista sen sijaan, että kaikki tekisivät vähän kaikkea. Toki ymmärrän, että tällä lisätään tehokkuutta useimmissa tapauksissa - ei kuitenkaan tässä minun tapauksessani, koska en yksinkertaisesti jaksa tehdä tuota puuduttavan monotonista, mutta kuitenkin keskittymistä ja ajattelua vaativaa hommaa koko työpäivää putkeen. Niin kauan kuin se tehtävä on ollut osa monipuolisempaa työpäivää, niin en ole kokenut sitä ongelmana. Ja kun on tehnyt kyseistä tehtävää aamulla kolme tuntia putkeen, niin on ihanan virkistävää mennä luennoimaan ja pitämään koulutusta 20 hengen asiantuntijayleisön eteen! Monelle tuo jälkimmäinen olisi se päivän "uuvuttavin" tehtävä :D ap
Eikö se huolestuta että viedään työtehtäviä?
Kuka tekee nuo kiinnostavammat hommat tästä eteenpäin? Onko tuo sinulle sysättävä homma jotenkin olennaista firman toiminnan kannalta vai semmoista hommaa mitä ei pitäisi kenenkään tehdä, mutta sitä tehdään kun ei tiedetä miten voitaisiin toimia paremmin? Kyllä minuakin vituttaisi, jos joutuisin yhtäkkiä alkaa nuolla postimerkkejä ja liimata niitä kirjekuoriin millin tarkasti, Ei semmoista jaksa kukaan päivästä toiseen.