Onks normaalii, että aluksi hormonaalinen ehkäisy sopi minulle, mutta ei enää?
Tää muutos tapahtui 4 vuoden aikana.
Aloitin 18v pillerit ja sitten n. 22v ei enää sopinut ja koklasin kaikki ja tuli kauheit sivuoireita, kuparikierukkaakin kohtu hylki.
Ei oo raskauksia ollut yms, mikään ei oo muuttunut.
Ärsyttävää, miten se tolleen yhtäkkiä voi muuttuu??
Kommentit (20)
Kiva kun kukaa ei voi ees arvata mikä ois
Tolleen naisille käy vanhetessaan, kuivuvat, ärtyvät ja ovat haluttomia. Eli ajan piikkiin!
En osaa auttaa. Mitä sulle lääkäri vastas kun tiedustelit mistä moinen ehkäisyhyljintä johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Tolleen naisille käy vanhetessaan, kuivuvat, ärtyvät ja ovat haluttomia. Eli ajan piikkiin!
En osaa auttaa. Mitä sulle lääkäri vastas kun tiedustelit mistä moinen ehkäisyhyljintä johtuu?
"En kyllä osaa sanoa *raapii päätään* aika harvinaista"
Niitä oireita tulee alussa kun keho totuttelee ehkäisyyn, eli jos vaihdoit muutaman kuukauden välein menetelmää niin keho ei ehdi tottua, siksi tuntuu että mikään ei sovi
Vierailija kirjoitti:
Niitä oireita tulee alussa kun keho totuttelee ehkäisyyn, eli jos vaihdoit muutaman kuukauden välein menetelmää niin keho ei ehdi tottua, siksi tuntuu että mikään ei sovi
??
Ihan ehkäisylääkärin ohjeilla menin.
3 vuotta pystyin ilman mitään oireita syömään ja sitten iski aurallinen migreeni.
Sitten kokeilin kierukkaa joka oli alle vuoden käytössä, se ei aluksi tehnyt mitään oireita, mutta sitten kohtu alkoi hylkimään.
Ja kapselia ja minipillereitä niitä ehkä kokeilin sen pari kk per menetelmä, mutta ne on samaa ainetta. Ei voinut ees kävellä kun oli niin kuivaa, ilman että alapää oli verillä.
Mikä siinä kasaantumisessa on ihmisillä niin vaikea tajuta? Jonkin aikaa kun käyttää tai jotain on niin siitä irtoaa hiukkasia tai pitoisuudet alkaa kasaantua elimistöön ja kun tietty raja on ylitetty ne alkaa oireilla joilla on herkistymä ja toiset taas ei oireile koska nillä ei ole herkistymää ko tekijöille.
Mulla tuli kans tota kuivuutta ja siihen päälle hiivatulehduskierre. Loppui seinään kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn. Onneksi kuparikierukka sopi minulle!
Mulla toimi ehkäisyrengas pari vuotta oikein hyvin, sitten alkoi sellainen hiivakierre, ettei pahemmasta väliä. En ole uskaltanut kokeilla uusiksi enää ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuli kans tota kuivuutta ja siihen päälle hiivatulehduskierre. Loppui seinään kun lopetin hormonaalisen ehkäisyn. Onneksi kuparikierukka sopi minulle!
Mutta toimiko sulla se pari vuotta ihan normaalisti ja sitten vasta?
Mistä tiedät noiden oireiden johtuvan e-pillereistä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla toimi ehkäisyrengas pari vuotta oikein hyvin, sitten alkoi sellainen hiivakierre, ettei pahemmasta väliä. En ole uskaltanut kokeilla uusiksi enää ollenkaan.
Sama mullakin, mutta tuntuu vieläkin olevan joku kierre
Vierailija kirjoitti:
Koska ne oireet hävisi kun lopetti käytön, eikä ollut pelkät e-pillerit.
Kaikki sukupuolitautitestit on otettu ja ne on negatiivisia, papakokeet normaalit, kaikki kokeet on otettu, lääkäri tutki kaiken ja sanoi että ne on todennäköisin syypää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sukupuolitautitestit on otettu ja ne on negatiivisia, papakokeet normaalit, kaikki kokeet on otettu, lääkäri tutki kaiken ja sanoi että ne on todennäköisin syypää.
Ei kannata lääkäriin. Ne yrittää vain päästä helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Lääkäri pääsee vähemmällä, kun keksii mahdollisimman helpon syntipukin.
Moi, mulla oli kans nuorempana (lukioikäisenä) pillerit, jotka toimi silloin ihan ok. Aloitin samat pillerit uudelleen (noin 4 vuoden tauon jälkeen), kun aloin seurustelemaan mun nykyisen kihlatun kanssa. Pillerit oli helppo vaihtoehto, koska olin niitä aiemmin käyttänyt ilman sen suurempia ongelmia ja kondomi ei meillä toiminut käytössä. Mulle alkoi tulla ihme oireita, jotka vuoden käytön jälkeen yhdistin pillereihin. Mulla oli muutama hiivatulehdus, jotka ovat lääkärin mukaan normaaleja ”aloittamisoireita”. Kärsin emättimen kuivuudesta, seksiä ei tehnyt mieli, tunteet muuttuivat ja sain ihmeellisiä mahaoireita. Tuntui kuin en olisi ollut oma itseni.
Testasin ystävän suosituksesta Natural cycles-appia, joka on täysin hormooniton. Sovellukseen syötetään lämpötila aamuisin, jonka perusteella se määrittää pöivän punaiseksi tai vihreäksi. Olen käyttänyt sovellusta nyt 2 vuoden ajan ja voin suositella sitä kaikille.
Sovelluksen avulla olen oppinut todella paljon omasta kehostani, sen eri merkeistä ja nautin seksistä ihan eri tavalla!
Pillereiden lopetuksen jälkeen mun hormoonit oli pari kk ihan sekaisin, mutta tilanne tasottui. Terveyskeskuksessa mun päätökseen suhtauduttiin todella vähätellen ja mulle lätkäistiin 3kk pillerit ilmaiseksi vielä käteen. Alussa punaisia päiviä oli noin 75% mutta nyt niitä on ainakin alle puolet. Välillä mulla on kuukausia jolloin punaisia päiviä on vain viikko. Määrä vaihtelee esim jos on stressiä tai flunssa.
Olen kokenut sovelluksen helpoksi ja meillä se on toiminut niinkuin pitää, vaikka ollaan aktiivisia sängyssä. Tästä linkistä saat alennusta ja ilmaisen lämpötilamittarin: https://signup.naturalcycles.com/en-US/signup/secret?code=referralid20&…
Eli kolme vuotta meni hyvin, sit alkoi aurallinen migreeni ja kuivuneet alahuulet.
Ja muistakin jopa kapselista tuli kuivuutta, haluttomuutta ja äkäisyyttä yms.