Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaveri kiusaa, mutta ei suostu lopettaa sen kanssa olemista?!

Vierailija
24.11.2019 |

Ikää 11. Ensin lapsi itku silmässä soittaa mulle, että tapahtui x ja y kiusantekoa (jekkuja, mitkä ei oikeasti ole mitään hauskoja) ja tulee kotiin. Sitten kun kotona keskustellaan, niin sanoo että tää kaveri on hänen paras kaveri ja se oli läppää, ja vähättelee kaverinsa tekoja ja niiden vaikutusta. Olen siis sanonut että puhun kaverin vanhemmille mielellään (pitäis, vaikka lapsi vastustaa?) ja että kannattaa olla muiden kavereiden kanssa, jos meno on tuollaista.
Lisäksi lapsi on useasti hirveällä ja uhmakkaalla tuulella oltuaan tuon kaverin kanssa. Selvästi matkii kaveriaan, puhuu epäkunnioittavasti "nasevia" vastalauseita mulle. Tää kaveri on ollut meillä ja pahimmillaan käytös mua kohtaan on ollut sellaista että olen lähettänyt kotiinsa, parhaimmillaan sellaista että mulla lievästi verenpaine kohoaa komentaessa (testailee rajoja ja on nenäkäs,ei meinaa koskaan totella ainakaan kerrasta ellei seuraukset ole kovat ja silloin pyörittelee silmiään mun "liian koville" säännöille).
Tiedän selkeän eron, koska viime vuonna oli pitkä aika että lapsella oli toinen paras kaveri. Mieliala ja itsetunto vaikutti tosi hyvältä ja kertoi monesti, miten kiva päivä oli ollut. Tän nykyisen parhaan kaverin kanssa on aina joku hirveä kriisi ja palaa pahalla tuulella ja uhmaavana kotiin. Mitä teen, kun en saa lasta haluamaan lopettaa huonoa tekevässä seurassa olemista? Tekis mieli välillä melkein mieli muuttaa. Ja ehkä pitäis, ennenkuin teini-ikä alkaa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä kaverin vanhempiin. Olisi selvästi vakavan keskustelun paikka.

Vierailija
2/11 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai etkö ole kuullut siitä, että lapsella on pakko olla joku kaveri oli se miten paska ihminen tahansa?

Vakavasti puhuen, ota yhteyttä vanhempiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutte Vantaalla?

Vierailija
4/11 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakottaisin välit katki väkisin.

Vierailija
5/11 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutte Vantaalla?

ei -Ap

Vierailija
6/11 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakottaisin välit katki väkisin.

Samalla luokalla ja samassa harrastuksessa kolme kertaa viikossa! Ap

Vierailija
7/11 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankala tilanne. Ehkä lapsi ei päästä irti tästä kaverista siksi, että pelkää jäävänsä sitten ilman yhtään kaveria. Ja tosiaan täysin erossa ei näemmä pysty olemaan, kun koulussa ja harrastuksessa tapaavat toisiaan kuitenkin. Kannustaisin lasta kutenkin yrittämään kaveerata muidenkin kanssa, josko sitten löytyisi parempaakin seuraa.

Vierailija
8/11 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pysty antamaan neuvoja eikä nämä ajatukseni auta mutta kysyn kuitenkin. Onkohan mahdollista, että lapsi pelkää tuon kaverin kiusaavan tai tekevän jotain pahaa hänelle jos lapsi katkaisee välit? Tälläinen ei ole harvinaista, tiedän sen kokemuksesta opettajana. Toinen ajatus, joka täällä tuli jo esille, on se, että lapsesi pelkää jäävänsä yksin jos jättää tämän kaverin.

Vierailija
9/11 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankala tilanne. Ehkä lapsi ei päästä irti tästä kaverista siksi, että pelkää jäävänsä sitten ilman yhtään kaveria. Ja tosiaan täysin erossa ei näemmä pysty olemaan, kun koulussa ja harrastuksessa tapaavat toisiaan kuitenkin. Kannustaisin lasta kutenkin yrittämään kaveerata muidenkin kanssa, josko sitten löytyisi parempaakin seuraa.

Mietin, että kiellän nyt ainakin ylimääräiset vierailut kun vaikutus on selvästikin huono. Kuitenkin pelkään, että kielto voi entisestään lisätä uhmaa. Ehkä pitäisi uskaltaa kokeilla ja toivoa, että lapsi huomaisi että hänellä on parempi olla ❤️ muitakin kavereita on, mutta tuo lapsi on suosittu. Ap

Vierailija
10/11 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jos vähän aikaa yrittää ohjata eri piireihin niin tuolle kaverillekin tulisi uusia kavereita, ettei olisi niin paljon mun lapsen kimpussa. Se tuntuu tulevan mukaan joka paikkaan missä mun lapsi on, vaikka lapsella olis sovittu muun kaverin kanssa niin lyöttäytyy mukaan

Ap

Vierailija
11/11 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että aina ei yhteydenotto vanhempiinkaan auta.

Meillä kävi niin, että tällaisen ystävän vanhemmat olivat sitä mieltä, että ”kyllä ala-aste-ikäiset osaavat itse selvittää sotkunsa”.

Oma lapsi joutuikin sitten nopeasti syytetyksi koulukiusaamisesta, eikä ala-asteen ajan lapsella ollut muita kavereita kuin kiusaajan hallinnoimat ”joukot”, joiden ystävyys oli vain peite kiusaamiselle.

Yksinhän siinä jää, ja elin-ikäiset arvet koulunkäynnistä.

Että näin. Koulu on rangaistuslaitos kiusaajan uhreille. Kannattaa muistaa että syrjäytyneen nuoren hinta on miljoonia. Kiusaajat aiheuttavat yhteiskunnalle huimia kustannuksia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä