Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsin sijaisopettajaksi ammatill. koulut. Ei tuota työtä jaksa.

Vierailija
24.11.2019 |

Työsuhde alkoi viikkoa ennen opetusta. Siinä viikossa olisi ilmeisesti pitänyt tuottaa kaikki opetettava materiaali, koska nyt ei jää aikaa. Kulunut työviikko: ma koululla opetusta klo 8-16, illalla sähköposteja 2 tuntia, ti klo 8.30-10.30 palaveri, työelämän edustajat ja minä, klo 10.30-11.15 siirtyminen palaverista työpaikalle, klo 12-16 opetusta, klo 16-20 ohjeet opiskelijoille alkavaan opintojaksoon, ke klo 8-10 opetusta, tauko, klo 12-14 sähköposteja ja tapaamisten sopimista, klo 14 opiskelijoiden tapaaminen, klo 15-17 opistojakson tehtävien katsomista, ketkä palauttaneet ja viestit heille, joilta puuttuu, to klo 7-9.30 palautettujen tehtävien tarkastusta ja arviointia, klo 10-11.30 opetusta, klo 12-14 opetusta eri toimipisteessä, klo 14 lounastauko, klo 15-17 opintotehtävän ohje ja materiaaliluettelo opiskelijoille, klo 18-20 seuraavan päivän paperit valmiiksi, pe klo 9-17 harjoittelussa olevien opiskelijoiden tapaamista ja arviointia koko päivä. Illalla töiden jälkeen papereista tietojen vienti koneelle. La pidin vapaata. Tänään klo 15-21 opetuksen suunnittelu tulevalle viikolle, diojen ja ryhmätehtävien laatiminen. Olen ihan loppu. Tätä työtä halusin tehdä, mutta ei ole enää inhimillinen työmäärä. Opetuksen määrän vähetessä kaikki muu työ lisääntyy. Kohta meillä on ammatillinen opetus kriisissä, jos opettajien työmäärää ei saada inhimilliseksi.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lakkoon?

Vierailija
2/13 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mistä tuntimäärästä saat palkan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa mä luulin että täällä avaudutaan opiskelijamateriaalin laadusta.

Vierailija
4/13 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Eihän niillä amiksilla ole nykyään kuin tunti viikossa enää koulua.

Vierailija
5/13 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä tuntimäärästä saat palkan?

Ammatillisen opettajan vuosityöajan mukaisesti.

-ap

Vierailija
6/13 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko. Eihän niillä amiksilla ole nykyään kuin tunti viikossa enää koulua.

Ei ammatillisen opettajan työ ole sidottu opiskelijan lähiopetusmäärään. Opetan eri oppiaineita, eli monta ryhmää lukuvuoden aikana. Lähiopetuksen vähentyessä tehtävien määrä lisääntynyt. Jokuhan ne tehtävät laatii ja tarkastaa.

-ap

Vierailija
7/13 |
24.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimäinen vuosi on pahin.

Vierailija
8/13 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksesta allekirjoitan tuon, että ensimmäinen vuosi on pahin. Ja silloin on vielä pienin palkka.

Toista se oli ennen. Silloin oppilaat istuivat luokassa 8 tuntia päivässä, paitsi silloin, kun oli joku harjoituspäivä. Opetusvelvollisuuteni oli 16 viikkotuntia lukuvuoden aikana. Käytännössä siis 2 oppituntia / päivä ja yksi päivä viikossa harjoituksia. En missään ole saanut niin hyvää palkkaa niin vähällä työllä. 1980-luvulla tämä.

Vierailija
9/13 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan ja monen muunkin työ on mennyt aivan mahdottomaksi. Itse opetan kotokoulutuksessa. Palkkaa saan vain pienestä osasta, mutta työtä teen huomattavasti enemmän. Kilpailutusten ansiosta ei firmat enää pysty maksamaan palkkaa opettajille. 

Vierailija
10/13 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein taannoin kuukauden sijaisuuden ammatillisessa oppilaitoksessa ja havaitsin samoja ongelmia. Opiskelijoiden ei edellytetty hankkivan edes sitä yhtä perusoppikirjaa, joten oppimateriaalin laatimiseen meni runsaasti aikaa. Oppilaitoksessa ei tietenkään ollut valmiita materiaaleja tai yhtään oppikirjaa ja jouduin lainaamaan kirjat kirjastosta. Selvittyäni työpäivästä tein seuraavan päivän opetusmateriaalit. Käytännössä tein työtä melkein koko hereilläoloajan. Lähiopetuksen ja tentaattorina toimimisen lisäksi toimin luokanvalvojana ja arvioin minulle aiemmin tuntemattomien opiskelijoiden käytännön harjoittelujaksot. Työtä haittasi liepeilläni häärivä työpaikkakiusaaja, joka yritti kyykyttää minua. Muistan vieläkin, millaista lapsellista penaalia tuo nainen roikotti sylissään.

Opettajakollegat, jotka tuota yhtä henkilöä lukuun ottamatta olivat mukavia, kertoivat ensimmäisen vuoden olleen heilläkin samanlainen. Itse en olisi jaksanut tuota työtahtia vuottakaan. Lepopulssin kohotessa stressilukemiin pohdin usein, voiko stressiin kuolla. En jatkanut enää sijaisuuksien tekemistä, koska ilmainen urakointi oli liian raivostuttavaa ja epäterveellistä. Opettaminen ja oppimateriaalien laatiminen oli mukavaa.

Vierailija
11/13 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen vuosi on pahin, koska seuraavina vuosina voit vaan kierrättää samat materiaalit. Jos siellä on muita saman alan opettajia niin kysäise heiltä millaisia materiaaleja heillä on. Voit katsoa mallia ja samalla työtahti hieman nopeutuu.

Vierailija
12/13 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on ammattikorkealoulussa opettajana ja opiskelijoilta ei edellytetä sielläkään kirjoja, joten opettaja haalii materiaalin. Vaikka hän on opettanut jo pitkään ja materiaalia alkaa olla kasassa, illat venyvät silti aina noin kahdeksaan asti. Hänelle tekisi hyvää päästä harrastamaan jotain iltaisin ja irtautumaan kouluasioista, mutta se on vaikeaa, kun työpäivät venyvät säännöllisesti noin pitkiksi.

Vierailija
13/13 |
25.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihdoin teollisuuden insinöörin tehtävät ammatillisen opettajan tehtäviin kesken lukukauden (ei ollut viikkoa aikaa suunnitella opetusta) ja työ on helppoa ja mukavaa. Opetusta on yleensä ma ja pe 4 h ja muina päivinä 6 h/pv. Elämäni paras päätös siirtyä opettajaksi :) kukaan ei soita aamulla klo. 5 eikä illalla. Joskus teen töitä illalla kotona, mutta niin tein ennenkin. Ainut mikä surettaa on se, että pelkään, että kaikista opiskelijoista ei ole työelämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan