Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos joku luvaton käy lukemassa potilastietoja - mitä siitä seuraa?

Vierailija
24.11.2019 |

Saako korvausta?

Meillä on tilanne, että oletettavaa, että joku hus:in henkilökuntaan käynyt lukemassa tietoja ja välittänyt ne sukulaiselleni.

Miten saan tämän selville? Kannattaako selvittää? Onko siitä minulle mitään hyötyä?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän vahinkoa sinulle on oikein tullut? Jos joku on luvatta katsonut tietoja, hänelle tulee siitä yleensä varoitus, ja seuraavasta potkut. Potilalle yleensä tulee kirjallinen pahoittelu, mutta rahaa et ole kyllä saamassa. Jos et nyt sitten voi osoittaa, että sinulla olisi tullut jotain vahinkoa siitä? Esim kunnianloukkaus tms. Niin voit yksityshenkilönä tehdä rikosilmoituksen ja mennä käräjäoikeuteen, mutta tuskinpa siitä tulee muuta, kun isot kulut sinulle oikeudenkäynnistä. 

Vierailija
22/30 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus harjoitteluissa kävi vahingossa niin että haki jonkun asiakkaan tietoja nimellä eikä sotulla ja aukasi väärän samannimisen tiedot. Yleensä syntymävuosi jo kertoi virheen ja äkkiä kiinni. Ei tietenkään ehtinyt aina haiprottaa vaikka olisi pitänyt.

Ja joissain potilastietojärjestelmissä näkyy osastot joissa on työskennellyt riveinä alekkain. Eräskin aamu tuli hulinassa klikattua väärää riviä. Noista ainakin näkee että on klikkauduttu samantien ulos.

Ohis, kerroinpa vaan.

Ei kai haiprota tällaisesta tehdä?

Mulle ainakin sanottu että kirjoita ylös päivämäärä jos tulee kyselyitä myöhemmin miksi oot avannut jotkut paperit. Oon kans vahingossa avannut väärän potilaan ja samantien sulkenut, 5 vuotta odotellut tuleeko kyselyjä, ei ole tullut.

Itse tulostin lokitietohakemuksen ja postitin hyvinvointialueen kirjaamoon. Ohjeet löytyy hyvinvoivtialueen nettisivuilta, ei tarvi soitella mihinkään. Tulivat parissa viikossa. Epäilin yhtä henkilöä että väärinkäyttää oikeuksiaan mutta ei ollut käynyt mun papereissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lokitietopyyntö kyseisissä pisteissä käytössä olleista järjestelmistä (Kanta nyt ainakin) Sieltä näkyy jokainen käynti. Jos henkilö on päässyt tutkimaan papereita, siitä ei jää mitään jälkiä mihinkään.

Vieläkö tietoja paperilla siirrellään ?

Vierailija
24/30 |
25.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän vahinkoa sinulle on oikein tullut? Jos joku on luvatta katsonut tietoja, hänelle tulee siitä yleensä varoitus, ja seuraavasta potkut. Potilalle yleensä tulee kirjallinen pahoittelu, mutta rahaa et ole kyllä saamassa. Jos et nyt sitten voi osoittaa, että sinulla olisi tullut jotain vahinkoa siitä? Esim kunnianloukkaus tms. Niin voit yksityshenkilönä tehdä rikosilmoituksen ja mennä käräjäoikeuteen, mutta tuskinpa siitä tulee muuta, kun isot kulut sinulle oikeudenkäynnistä. 

Urkkijoiden nimet kannattaa julkaista. Oppivat paremmin ja toimii pelotteena muille

Vierailija
25/30 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus harjoitteluissa kävi vahingossa niin että haki jonkun asiakkaan tietoja nimellä eikä sotulla ja aukasi väärän samannimisen tiedot. Yleensä syntymävuosi jo kertoi virheen ja äkkiä kiinni. Ei tietenkään ehtinyt aina haiprottaa vaikka olisi pitänyt.

Ja joissain potilastietojärjestelmissä näkyy osastot joissa on työskennellyt riveinä alekkain. Eräskin aamu tuli hulinassa klikattua väärää riviä. Noista ainakin näkee että on klikkauduttu samantien ulos.

Ohis, kerroinpa vaan.

Ei kai haiprota tällaisesta tehdä?

Mulle ainakin sanottu että kirjoita ylös päivämäärä jos tulee kyselyitä myöhemmin miksi oot avannut jotkut paperit. Oon kans vahingossa avannut väärän potilaan ja samantien sulkenut, 5 vuotta odotellut tuleeko kyselyjä, ei ole tullut.

&nb

Kuka näitä seuraa jos potilas ei itse pyydä lokitietoja?

Vierailija
26/30 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vahinkoa siitä on jos viholliset vähän stalkkaa? Saatanan pelle.

Vierailija
27/30 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vahinkoa siitä on jos viholliset vähän stalkkaa? Saatanan pelle.

Sitä vahinkoa mihin pyrkivätkin: turvallisuuden tunteen pirstaloituminen, epäluottamuksen syntyminen, voimattomuuden tunne kiusaajien "vallan alla", tahallista ja tarkoituksenmukaista pahoinvoinnin aiheuttamista. 

Vierailija
28/30 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitoa tekeviä suojellaan. Voit pyytää tietoja ainoastaan 3 vuotta taaksepäin onko joku katsellut tietojasi.

Eikä esim.poliklinikoilla näy koskaan ainoaakaan esimiestä, sen verran hurjaa menoa siellä on henkilökunnalla. 

Vierailija
29/30 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä mitään seuraa. Eivät välttämättä edes anna koko lokitietoja, vaikka lain mukaan ne pitää antaa 

Vierailija
30/30 |
19.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantaa ei pääse tuosta vaan lukemaan ja jokaisesta selailusta jää jälki kuka siellä on käynyt. Eli soita sinne missä olet ollut hoidossa ja vaadi saada tietää kuka tietojasi on urkkinut (jos on).

Terveydenhuollon ammattilaiset eivät käytä Kantaa vaan muita järjestelmiä. Kanta on järjestelmä, josta potilaat voivat käydä itse katsomassa heistä kirjatut tiedot. - ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi