Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teitittelettekö vanhempaa ihmistä

Vierailija
23.11.2019 |

Esim jos olette asiakaspalvelutyössä, siitäkin huolimatta, että on pyydetty sinuttelemaan.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ja älkää tehkö niin tekään.

Vierailija
2/24 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen ja tekee aina vaikutuksen kun taas jotkut "mitäs sulle" pahimmillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, kaikki asiakkaani ovat sattuneesta syystä kaikkea muuta kuin vanhuksia. Muuten en ole vanhusten kanssa tekemisissä.

Vierailija
4/24 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelin aspaduunissa, siinä opin. Siis yli 4kynppisiä aina. Nyt pkodissa eikä aina muista ku tää niin erilaista työtä, jos tulee vanhempi ja sit lapsi jndjnejne niin ei muista aina vaihtaa rooleja yms ku tilanteet nopeita.

Vierailija
5/24 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kohteliasta toimia, kuin asiakas tahtoo

Vierailija
6/24 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään, jos pyytää sinuttelemaan.

Vierailija
7/24 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain idiootti teitittelee, jos toinen on pyytänyt sinuttelemaan. Lähtökohtaisesti teitittely on hyvää asiakaspalvelua ja etenkin vanhemmat ihmiset usein arvostavat sitä. Kannattaa siis aloittaa teitittelyllä ja vaihtaa sinutteluun, jos sitä toivotaan. Se on parempi kuin suoraan aloittaa sinuttelulla. Vanhemmat ihmiset saattavat loukkaantua sellaisesta. 

Vierailija
8/24 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ja muistan ikuisesti sen vaivautuneisuuteni, kun 3-kymppinen lääkäri kysyi 3-kympiseltä äidiltäni sopiiko tälle sinuttelu.

Vierailija
9/24 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, vihaan yli kaiken teitittelyä joka alkoi alta kolmekymppisenä. En pidä sitä tai rouvittelua yhtään "kohteliaana" vaan tulee olo että olen tuhatvuotias muumio näin 36-vuotiaana kun itseä vanhemmatkin teitittelee ja rouvittelee. Tekisi aina mieli sanoa että haistappa pazka.

Vierailija
10/24 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen, mutta vaihdan tietenkin sinutteluun, jos sitä pyydetään tai jos muuten tuntuu sopivalta niin tehdä. Esimerkiksi kun teen vapaaehtoistyötä vanhusten luona, teitittelen alkuun, mutta vaihdan sinutteluun jos vanhus vaikuttaa siltä, että se on ok. Osa sanoo suoraankin, että saa sinutella. Silloin olisi tökeröä olla tekemättä niin. Moni vanhus kokee sinuttelun ennen "sinunkauppoja" epäkohteliaana, siksi en koskaan suoraan aloita sinuttelulla. 

11/24 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Teitittelen kaikkia vieraita aikuisia paitsi, jos he ensin sinuttelevat minua tai on muuten käynyt ilmi, että tilanteessa kuuluu sinutella (esim. jos uudessa työympäristössä kaikki sinuttelevat toisiaan, en rupea teitittelemään). Myös siis itseäni nuorempia aikuisia lähtökohtaisesti teitittelen.

Vierailija
12/24 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, te olette niin vanha.

Vierailija
13/24 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, vihaan yli kaiken teitittelyä joka alkoi alta kolmekymppisenä. En pidä sitä tai rouvittelua yhtään "kohteliaana" vaan tulee olo että olen tuhatvuotias muumio näin 36-vuotiaana kun itseä vanhemmatkin teitittelee ja rouvittelee. Tekisi aina mieli sanoa että haistappa pazka.

Hassua, että moni ajattelee teitittelyn olevan merkki siitä, että näyttää vanhalta. Minusta se on vain kohteliasta. Olen 35. Rouvittelua kuulee nykyisin hyvin harvoin. Se tosin olisi ihan oikea puhemuoto, koska olen rouva. Ollut sitä jo 10 vuotta. Rouvakaan kun ei automaattisesti ole vanha. 

Vierailija
14/24 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, te olette niin vanha.

Tästedespäin kun minua teititellään alan vastaamaan kuninkaallisessa Me-muodossa ja teitittelen takaisin. "Etsittekö jotain?", "Kyllä me etsimme, osaisitteko kertoa missä päin ovat rotanmyrkyt?"

Vierailija
15/24 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Särähtää aina korvaan kun parikymppinen myyjätyttö sanoo kasikymppiselle rouvalle "Mitäs sulle?" tms. 

Vierailija
16/24 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Särähtää aina korvaan kun parikymppinen myyjätyttö sanoo kasikymppiselle rouvalle "Mitäs sulle?" tms. 

Minua vi tuttaa enemmän kun kuusikymppinen myyjä sanoo minulle 30 veelle että mitäs rouvalle saisi olla. En ole rouva edes.

Vierailija
17/24 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni ei yleensä teitittele ketään. Sai sitten kipakkaa palautetta naapurin "hienommalta" rouvalta (joka on myös reilusti isääni vanhempi). Sen jälkeen teititteli tuota rouvaa aina :D

Vierailija
18/24 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua vi tuttaa enemmän kun kuusikymppinen myyjä sanoo minulle 30 veelle että mitäs rouvalle saisi olla. En ole rouva edes.

Rouvittelu on kyllä jo aikansa elänyt tapa. Jos on pakko käyttää persoonaan viittaavaa sanaa niin "te" on parempi kuin "rouva". Helpoimmalla pääsee sanomalla esim. "Miten voin auttaa?" tai "Mitä saisi olla?". Sopivat sekä sinuttelua että teitittelyä arvostaville. Yleensäkin asiakaspalvelussa voi aika paljon välttää sinuttelua tai teitittelyä valitsemalla muodon, jossa ei tule suoraa viittausta henkilöön. 

Vierailija
19/24 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen kaikkia tuntemattomia aikuisia, elleivät he pyydä tekemään toisin (olen itse teini).

Vierailija
20/24 |
23.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely ärsyttää minua vain sen takia, että asiakaspalvelijat ei osaa teititellä. Joko taivutetaan verbit väärin, tai välillä unohdetaan koko teitittely, ja puhe on sekasotkua sinuttelun ja teitittelyn väliltä. Jos ei osaa, niin paras sinutella vaan. Mutta pakkohan niiden tietysti on yrittää, jos työnantaja määrää, mutta sitten se työnantaja saisi myös palkata sellaisia, jotka homman osaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi