Vihahuumori = etenkin vähemmistöihin kohdistuvaa huumoria, jonka joku voi kokea loukkaavana
Myös valtaväestöön kuuluva voi olla vihahuumorin uhri. Esimerkiksi blondivitsit ovat naisiin kohdistuvaa vihahuumoria
Kommentit (19)
Suomalaiset ovat pieni vähemmistö tällä maapallolla.
Maalla asuvat ovat hyvin usein esitetty tyhminä ja yksinkertaisina
Ylipainoisiin kohdistuva huumori ei siten voi olla vihahuumoria vaikka sen itse niin kokisi, koska ylipainoiset ovat selkeä enemmistö ja hoikat selvä vähemmistö esim. Suomessa.
Mielensäpahoittaja elokuva antaa ymmärtää että vanhat ihmiset on niitä tiukkapipo ja ja ankeita
Nykyäänhän mielensä pahoittaa just yleensä nuoremmat naiset
Mainoksissa mies yleensä laitetaan tyhmän ja hölmön rooliin
Muistaako vielä moni Spede showssa oli ne naisenlogiikka -sketsit? Spede on jo kuollut, mutta vieläkö Hannele Laurin saisi niistä oikeuden eteen?
"Voi kokea loukkaavana" ei kyllä ole riittävä peruste yhtään millekään.
Alkoholia käyttäviä ihmisiä loukkaa kun sketseissä alkoholia juonut ihminen kuvataan hoipertelemassa ja sökeltämässä
Vierailija kirjoitti:
Se pitääkin sanoa koen loukkaavana. Mä koen loukkaavana sää ennusteet missä uhataan pakkasilla. Olen nääs, nääs kesämies.
Vierailija kirjoitti:
Niin luulisi, mutta siihen mentiin, kun päätettiin antaa ihmisyksilölle itselleen määritellä, onko häntä loukattu vai ei.
Suomenruotsalaiset ovat maailmanlaajuisesti siitä merkittävä vähemmistö, että ovat paremmassa asemassa kuin kantaväestö. Se taas johtuu heidän sivistyneisyydestään ja kyvystään hanskata laillisesti etuja omilleen. Mutta silti.
Muutama vuosi sitten Ruotsissa olin yhteistyökumppanin teknisessä labrassa ja minun piti veistää yhtä kaapelia auki. Otin pöydältä kätöseen perinteisen sähkömoran hoitaakseni homman, jolloin toinen noin kolmekymppinen insinöörismies sanoi naureskellen toiselle ruotsiksi: "åjjåi, mitähän nyt tapahtuu kun finnjävel sai puukon.."
Toki olisin voinut muodinmukaisesti loukkaantuapahastua, repiä peliverkkarit yms. Mutta en voinut olla käyttämättä hyväkseni ensimmäisen kerran (!) ruotsia sitten virkamiestentin ja totesin ruotsiksi "Minä kuulin sen. Ja ymmärsin myös...eikä minulla ole edes paloviinaa muuttuakseni finnjäveliksi". Oli meinaan sitten niiiiiiiiiiiiin nolon näköisiä nuoria sveduinssejä änkkäämässä anteeksipyyntöä.
Ei, minä en pahastunut, huvituin kylläkin ja sain hädin tuskin pidettyä pokkani. Jampat oli syntynyt arviolta 15 vuotta finnjävelismin kulta-ajan jälkeen ja tuskin nähneet sellaisia, mutta niin vaan perimätieto oli heidätkin saavuttanut. Voi kauhistus kun tyhmyyttäni jätin käyttämättä suorastaan kultatarjottimella tarjotun mahdollisuuden pahastua, minua tienattiin kansallisuuteni/alkuperäni vuoksi!!!! "How dare I..."
Toinen huvitukseni aihe tuossa episodissa oli se, että olin 6+1 vuotta opiskellut toista kotimaista päästäkseni ymmärtämään milloin minua rienataanloukataan. Jepjep, hurjasti hyötyä ollut noistakin opinnoista, ellei lasketa sitä että tuon reissun lähtöpäivänä labrapöydälläni odotti viinapullo, ei suinkaan perinteistä bränniä vaan Islayn tislettä. Brenkkukin olisi ollut hyvä tsoukki, mutta tuo herkkuskottilaiseni oli mukava bonus.
Vierailija kirjoitti:
Suomenruotsalaiset ovat maailmanlaajuisesti siitä merkittävä vähemmistö, että ovat paremmassa asemassa kuin kantaväestö. Se taas johtuu heidän sivistyneisyydestään ja kyvystään hanskata laillisesti etuja omilleen. Mutta silti.
New York Times kirjoitti aukeaman jutun "Suomen ruotsinkielinen vähemmistö - maailman etuoikeutetuimmat ihmiset"
Jääkiekko pitää kieltää rasistisena pelinä. Siinä lyödään kilpaa kepillä mustaa
Kaikki loukkaava ei perustu vihaan.
Olisi kiva tietää kuinka moni ajatteli romaneista tai saamelaisista/lappalaisista negatiivisemmin Peteliuksen/Kallialan sketsien jälkeen? En tarkoita tällä oikeuttaa pilkan tekoa. Mutta mielestäni nämä toivat näitä vähemmistöjä esiin humoristisessa, ei välttämättä halventavassa mielessä. Positiivista huomiota, sanoisin.
Jokainen vähänkin fiksu tajusi että kyseessä on karikatyyrit eikä niin että kaikki ne ovat nyt sitten tuollaisia. Luulenpa että moni kohteena ollut saattoi myös naurahdella niille. Ja pistiväthän koomikot myös itsensä aika lailla likoon.
Se näissä nykyajan pahastujissa ihmetyttää, että ovat itse aivan jotain muuta väkeä kuin rienan kohteena olleet.
Mutta näemmä ihan mikä tahansa (teko)syy riittää että pääsee hyvesignaloimaan.
Pitää myös määritellä vähemmistö.
Suomessa vähemmistönä oleva ryhmä voi olla maailmalla suomalaisia huomattavasti monilukuisempi ja vahvempi.