Onko sana "ajettaessa" muka oikein?
Pimeällä ajettaessa pitäisi käyttää kaukovaloja.
Pimeällä ajaessa pitäisi käyttää kaukovaloja.
Eikö jälkimmäinen ole oikein? Autoa ajaessa. Jos kirjoitettaisiin auton näkökulmasta, se voisi sanoa "minua ajettaessa".
Kommentit (10)
Kuljettaessa tien vasenta laitaa on muistettava... tiekö tässä on aloittajan mielestä subjekti?
Tuossa yhteydessä ajaessa. Mutta jossain toisessa yhteydessä ajettaessakin on ihan oikein. Esimerkiksi "auto tärisee hiekkatietä ajettaessa".
Vierailija kirjoitti:
Tuossa yhteydessä ajaessa. Mutta jossain toisessa yhteydessä ajettaessakin on ihan oikein. Esimerkiksi "auto tärisee hiekkatietä ajettaessa".
On tuo pimeällä ajettaessa ’kin ihan oikein. Ja enemmän oikein, kuin pimeällä ajaessa. Se pitäisi olla pimeällä ajaessasi käytä kaukovaloja. Ajaessa viittaa yksikön toiseen persoonaan. Toki se voisi olla myös pimeällä ajaessani käytän kaukovaloja. Jolloin se viittaisi yksikön ensimmäiseen persoonaan.
Ajaessa on siis enemmän väärin kuin ajettaessa.
Kysymyksessä on temporaalinen lauseenvastike, joka vastaa passiivista kun-lausetta. Temporaalirakenteen ensimmäisessä tyypissä predikaattina on tällöin passiivin 2. infinitiivin inessiivi.
Kun ajetaan autoa —> Autoa ajettaessa.
Onko tuo muodon ajamassa taivutusta? Olen ajamassa olet ajamassa olette ajamassa... ja passiivissa: ajettaessa?
Ja ajamassa taas on verbin ajaa inessiivi?
https://fi.m.wiktionary.org/wiki/Liite:Verbitaivutus/suomi/ajaa
Hehee, on! Linkin alin taulukko :)
Tuo ajaessa nimenomaan on hoono soomi. Ajaessa autoa? Niin? Kuka ajaa? Ajettaessa kertoo heti sen, että ajaapa kuka tahansa, asia on näin.
Ajaessa on yleiskieltä ja ajettaessa murretta.
Vierailija kirjoitti:
Ajaessa on yleiskieltä ja ajettaessa murretta.
Ei ole, vaan kysymeksessä on temporaalinen lauseenvastike.
Missä asiayhteydessä ajatteli ap käyttää "minua ajettaessa". Tuo vaikuttaa huonolta suomelta.
Molemmat ovat oikein. Ajettaessa autoa on passiivimuoto tai ainakin sen kaltainen.