Postin lakon laajeneminen bussiliikenteeseen ja töihin pääsy
Minulla yli 10km työmatka, jonka kuljen bussilla. Autoa en omista. Jos bussit lakossa ja en pääse töihin bussilla, niin maksaako työnantaja minulle taksin vai miten menen töihin? Hirmu aikaisin en voi lähteä esim. kävelemään, sillä lapsi pitää viedä päiväkotiin.
Kommentit (48)
Ironista. Ammattiyhdistys kannattaa kieltoa ihmisten työnteolle. ”Lakko”. Hei vinkki en minä kuulu teidän liittoon enkä halua osallistua teidän reviirisotkuihin. Joten mitä jos vittu ajetaan bussit.
Hä? Ihanko oikeasti joku miettii että olis jotenkin työnantajan asia järjestää sinut työpaikalle????
Onko työpaikoista tullut jotain päivähoitokeskuksia, joihin työnantaja järjestää kuljetuksen??
Nettiautosta saa auton muutamalla satasella.
Työantajan kannattaisi järjestää kimppakyyti niille jotka sen tarvitsevat, tämä onnistuu esim. tekstiviestillä kyselemällä, ja sitten vaan minibussia/bussia varaukseen.
Monilla ei ole nykyaikana ajokorttia/autoa. Pyöräily ei talvella onnistu helpolla (toki lumitilanteen huomioon ottaen). Teltta, talviaikaan?.....
Hotellihuone ja taksi ovat monelle kustannusten takia mahdottomuus.
Eikä tuttavapiiriin välttämättä kuulu yhtään ajokortillista ihmistä.
Jos työnantaja haluaa että ihmiset saapuvat paikalle niin fiksuinta olisi järjestää sinne kuljetus. Kaikista fiksuinta olisi pitää etäpäivä jos vain suinkin mahdollista tai antaa mahdollisuus vaikka palkattomaan vapaaseen tarvittaessa. Vähän voi työnantajakin joustaa, ei sitä ole missään laissa kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Hä? Ihanko oikeasti joku miettii että olis jotenkin työnantajan asia järjestää sinut työpaikalle????
No kuule, itse olen vapaalla ensi viikon, mutta jos olisin töissä niin kyllä minäkin miettisin miten hitos*sa pääsen töihin. Asun pk-seudulla paikassa, jossa kulkee vain bussit, ei siis ratikkoja, metroja eikä junia. Töihin on yli 25 km matkaa eli ei voi kävellä. Meidän naapureista ei kukaan käy töissä edes sillä suunnalla jossa minä olen töissä. Ja kun bussit on lakossa, niin taksia voi olla käytännössä mahdoton saada vaikka sen maksaisi itse. Että kyllä tämä ihan oikea ongelma on.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin muutama vuosi sitten Helsingin kaupunki maksoi taksit, kun joidenkin piti tulla oliko se nyt joulunpyhänä töihin.
Kysy vaikka fb:stä apua. Itse sain naapurilta kyydin, kun hän on samalla suunnalla töissä ja bussit olivat lakossa parisen vuotta sitten. Toisella kertaa sama naapuri oli sairas, joten en saanut häneltä kyytiä, mutta toiselta naapurilta sain kyydin 5 km eteenpäin, ja sieltä sain taksin (olin töistä myöhässä 2 h). Nyt on oma auto, kun julkisilla kulku oli täyttä pelleilyä. Tuon ap:n matkan kulkee vaikka pyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Onneks on auto niin ei vaikuta meidän elämään ja teinin koulu on työpaikkani lähellä, joten isoa lenkkiä ei tuu jos vien teinin kouluun :D
Onko sähköauto?
Kohta meinaan tukilakot laajenee polttoaineetjakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin muutama vuosi sitten Helsingin kaupunki maksoi taksit, kun joidenkin piti tulla oliko se nyt joulunpyhänä töihin.
Koska julkista liikennettä ei silloin syystä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuule, itse olen vapaalla ensi viikon, mutta jos olisin töissä niin kyllä minäkin miettisin miten hitos*sa pääsen töihin. Asun pk-seudulla paikassa, jossa kulkee vain bussit, ei siis ratikkoja, metroja eikä junia. Töihin on yli 25 km matkaa eli ei voi kävellä. Meidän naapureista ei kukaan käy töissä edes sillä suunnalla jossa minä olen töissä. Ja kun bussit on lakossa, niin taksia voi olla käytännössä mahdoton saada vaikka sen maksaisi itse. Että kyllä tämä ihan oikea ongelma on.
Sähköpyörällä kulkee ihan siedettävästi 25km etelässä nyt.
Miksi olet yhden kortin varassa?
Vierailija kirjoitti:
Onko työpaikoista tullut jotain päivähoitokeskuksia, joihin työnantaja järjestää kuljetuksen??
Nettiautosta saa auton muutamalla satasella.
Saa toki eikä kortitta ajamisestakaan tule kovin suuri sakkomaksu päälle. Tosin jos ei osaa lainkaan ajaa autoa ja tappaa tai vammauttaa jonkun (tai itsensä) kustannukset nousevat jo vähän suuremmiksi.
Mä kokeilisin paikallisesta puskaradiosta fbssä. Varmasti löytyy muutama työtön/vapaalla oleva joka haluaa tienata muutaman extrakympin ajelemalla kuskaamassa tuntemattomia lakon ajan.
Onko niin vaikeaa ottaa taksi tai pyöräillä? Kaikkien pitää tukea lakkoilevia kestääpä lakko sitten viikon tai vuoden.
Voi kyynel. Nyt te kaupunkilaisetkin tajuatte, miksi se auto on täällä maaseudulla välttämätön. Tuo on meille ihan arkipäivää, ettei bussilla pääse mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Voi kyynel. Nyt te kaupunkilaisetkin tajuatte, miksi se auto on täällä maaseudulla välttämätön. Tuo on meille ihan arkipäivää, ettei bussilla pääse mihinkään.
Veteraanit turvas tän maan meille ja nyt kiitätte ostamalla putinin litkuja.
Surullista.
elämäntaitokoulu osa 1
sääntö numero 1: asetu asumaan niin lähelle työpaikkaa että poikkeustilanteessa pääset töihin jalan tai pyörällä
sääntö numero 2: jos et omista ajokorttia ja/tai autoa, asetu asumaan sellaiselle paikalle, että pääset julkisilla kulkemaan suhteellisen sujuvasti työpaikalle. poikkeustilanteiden vuoksi sääntö numero 1 on erityisen tärkeä.
sääntö numero 3: jos tiedät ettet pääse työpaikalle ajoissa jonkun syyn vuoksi, ilmoita asiasta hyvissä ajoin työpaikalle, lähimmälle esimiehelle tai järjestä itse työpaikan ilmoitustaululle lista, johon kyytiä vailla olevat ihmiset voivat ilmottautua. Luonnollisesti samalla listalla luvataan sopiva palkkio kimppakyytiä tarjoaville ihmisille vaivannäöstään (tietysti otetaan myös selvää millaisia palkkioita on luvallista antaa, esim. verottaja ja muut säännöt)
Vierailija kirjoitti:
Mä kokeilisin paikallisesta puskaradiosta fbssä. Varmasti löytyy muutama työtön/vapaalla oleva joka haluaa tienata muutaman extrakympin ajelemalla kuskaamassa tuntemattomia lakon ajan.
No jos ei taksiin ole varaa, niin miten olisi varaa maksaa jollekin työttömälle muutama kymppi kyydistä? Ihan päätöntä kommentointia. Monet myös ehdottaa pyörää, mutta jos ei ole pyörää tai se ei ole kunnossa? Tuskin kukaan yhtä lakkoa varten lähtee ostamaan pyörää, oli se sitten käytetty tai uusi.
Kyllä mullakin on vähän miettimistä miten menen maanantaina töihin, vaikka matkaa ei ole kuin 4km. Juu, aion kävellä sen, JOS ei sada jtn. shittiä taivaalta, mulla kun ei ole sellaisia sään kestäviä vaatteita, niin ei viitsisi ihan läpimärkänä töihin saapua. Kotiin päin ei olekaan väliä mikä keli on. Jos tosiaan on sadekeli, niin vissiin jään kotiin "sairaana".
Taksiin ei just nyt ole varaa, kun tilillä on 0e ja lompakossa 10e... Myötätunto lakkolaisia kohtaan on 0%. Aluksi olin lakkolaisten puolella, mutta kun sivullisten elämä hankaloituu liikaa, niin alkaa vaan v*tuttamaan yhä enemmän noiden touhu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei taksiin ole varaa, niin miten olisi varaa maksaa jollekin työttömälle muutama kymppi kyydistä? Ihan päätöntä kommentointia. Monet myös ehdottaa pyörää, mutta jos ei ole pyörää tai se ei ole kunnossa? Tuskin kukaan yhtä lakkoa varten lähtee ostamaan pyörää, oli se sitten käytetty tai uusi.
Kyllä mullakin on vähän miettimistä miten menen maanantaina töihin, vaikka matkaa ei ole kuin 4km. Juu, aion kävellä sen, JOS ei sada jtn. shittiä taivaalta, mulla kun ei ole sellaisia sään kestäviä vaatteita, niin ei viitsisi ihan läpimärkänä töihin saapua. Kotiin päin ei olekaan väliä mikä keli on. Jos tosiaan on sadekeli, niin vissiin jään kotiin "sairaana".
Taksiin ei just nyt ole varaa, kun tilillä on 0e ja lompakossa 10e... Myötätunto lakkolaisia kohtaan on 0%. Aluksi olin lakkolaisten puolella, mutta kun sivullisten elämä hankaloituu liikaa, niin alkaa vaan v*tuttamaan yhä enemmän noiden touhu.
No ei ne muutama kymppi tule yhdeltä ihmiseltä vaan siitä että ajeluttaa useampia kyytiä tarvitsevia ja saa siten muutaman kympin extraa. Lisäksi lakon aikana rahaa suurempi ongelma voi olla se ettei takseja riitä kun kaikki tarvitsee kyytiä.
jatkan tuota hienoa elämäntaitosääntölistaa:
taksikulut voi vähentää verotuksessa tulonhankkimiskuluina
verottajan sivulta: "Jos työnantaja ei ole korvannut matkakuluja, voit vähentää kulut verotuksessa tulonhankkimiskuluina. Ilmoita matkakulut todellisten kustannusten suuruisina. Varsinaista omavastuuta ei ole, mutta verotuksessa tuloista vähennetään vain se osa kuluista, joka ylittää yleisen tulonhankkimisvähennyksen määrän (750 euroa)."
Onneks on auto niin ei vaikuta meidän elämään ja teinin koulu on työpaikkani lähellä, joten isoa lenkkiä ei tuu jos vien teinin kouluun :D