Voiko enää tehdä huumoria?
Mikäli joku tekee nykyään sketsin, on selvää, että siinä on hyvä olla kohta, joka naurattaa. Totta on myös sekin, että aina on joku, joka voi sanoa sketsin loukkaavan. Vaikkapa perinteinen vitsi, jossa suomalainen nauttii alkoholia ja sitten sattuu jotain hauskaa. Alkoholiongelmainen voi tästä loukkaantua ja tehdä asiasta tutkintapyynnön. Asia on kuitenkin aina jotenkin tutkittava viranomaisten taholta, joten ei kai tässä enää voi minkäänlaista huumoria julkaista. Entä dokumentit, joissa näytetään tosiasioita? Ei kai niitäkään enää voi näyttää, jos sattuu olemaan katsojissa joku, joka ei halua nähdä ikäviä tosiasioita, vaan haluaa rakentaa todellisuutensa itselleen kivaksi, olkoonkin vaikka valheellisten asioiden varaan.
Kommentit (31)
Joo ei voi.
Teen silti pilaa kaikista, koska värikäs sukuni on täynnä kaikkia ja itsekin edustan vähemmistöä. Te joilla on vain yksi geeni ja sekin niin kireä että perseessä asti kuristaa niin syökää vaikka päänne.
Huumorin (ja fiktion) ongelma on se, että se on yleensä aikaansa sidottua tavoin, joita tekijä ja yleisö ei välttämättä huomaa ja osaa ennustaa. Loukkaava huumori on vain harvan mielestä hauskaa, mutta loukkaavan määritelmä muuttuu. Pekan ja Pätkän kenkälankkihuumori ei ollut pahantahtoista, mutta se on nykyajassa loukkaavaa.
Vastaavasti Krista Kosonen varmaan irtisanoutuisi nykyään tästä hahmosta - ja siitä on vain viisi vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Huumorin (ja fiktion) ongelma on se, että se on yleensä aikaansa sidottua tavoin, joita tekijä ja yleisö ei välttämättä huomaa ja osaa ennustaa. Loukkaava huumori on vain harvan mielestä hauskaa, mutta loukkaavan määritelmä muuttuu. Pekan ja Pätkän kenkälankkihuumori ei ollut pahantahtoista, mutta se on nykyajassa loukkaavaa.
Vastaavasti Krista Kosonen varmaan irtisanoutuisi nykyään tästä hahmosta - ja siitä on vain viisi vuotta.
Lisään vielä, että Pekan ja Pätkän kenkälankkihuumorin kohteena olivat itse asiassa hölmöt suomalaiset, mutta nykyään se tulkitaankin ihan eri tavalla.
Ei tämä sievistely sitä tosiasiaa muuta että ihmiset on nykyään julmempia ja pahempia toisilleen kuin oltiin ennen. Yhä suurempi osa ihmisistä voi pahoin ja on joko psykopaatteja tai mielisairaita ja huonompaan suuntaan ollaan menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ole tuollainen mielesipahoittaja. Kyllä voi tehdä huumoria. Rasistinen huumori ei ole ainut vaihtoehto. Se on vain mielenköyhyyttä.
Kerro esimerkki, millaista huumoria voi tehdä. Sen jälkeen kerron sinulle, miten siitä voi pahoittaa mielensä ja teen asiasta tutkintapyynnön.
No kerro syy miksi en saisi vitsailla itsestäni?
Kun vitsailet itsestäsi, se aiheuttaa minulle pahan mielen, koska samaistun sinuun. Teen asiasta tutkintapyynnön, koska vitsailet ihmisestä ja se loukkaa minua, koska olen ihminen.
Voit toki. Ota mallia Iikka Kivestä ja tee mukaosuvia vitsejä persuista niin yleisö nauraa raikuvaa tekonaurua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauretaanko vaikka kiville? Kerron kivivitsin: toinen kivi ei kysynyt toiselta mitään. Toinen kivi ei vastannut mitään. Huomaatteko, yksikään kivi ei loukkaantunut!
Minua loukkaa se, että lasket leikkiä kivillä. Harrastukseni on kivien kerääminen ja olen todella järkyttynyt tästä huumorista. Teen asiasta tutkintapyynnön.
Sen kun teet. Arvaa menekö läpi.
Eli se että voit teoriassa loukkaantua mistä tahansa ei tarkoita että mistä tahansa vitsailu voisi olla kiellettyä.
Ei tietenkään mene läpi. Jokainen sen täällä ymmärtää. Mitä merkitystä jollain läpimenolla edes on? Oletko ihan tosissasi kommentoimassa tutkintapyynnön läpimenoa? Lienet ainoa, joka ei käsitä asiaa.
Huumori pitää unohtaa ja siirtyä suomalaisille paremmin sopiviin pidetään ikävää ohjelmiin.
No hittovie, vaikka kertoisi hassunhauskan vitsin kun astui ulos ja kompastui siellä heti kiveen, sekin voi loukata niitä joiden läheinen on joskus kompastunut ja halkaissut kallonsa. Aivan kaikesta voi loukkaantua jos haluaa, eikä voisi olla huumoria lainkaan jos sille linjalle lähdetään.
Tim Minchinin Rock n roll nerd on turvallista huumoria. Lisäksi se on koskettava ja traaginen, mikä vain lisää sen hauskuutta. Suomessa harrastetaan tosi vähän älykästä huumoria, mistähän sekin johtuu?
Kyllä sinäkin kuulut moniin ryhmiin. Oletko suomalainen/ulkomaalainen, oletko työtön/työssäkäyvä, oletko homo/hetero, oletko äiti/vela yms. JOKAINEN, joka sinun ryhmääsi joku edustaa, voi pahoittaa mielnsä sinun puheistasi. Joten et, sinä ET SAA enäää vitsailla edes itsestäsi.