Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkään jatkunut kipu oikealla ylävatsassa

Vierailija
21.11.2019 |

Oireena 5 kuukautta jatkunut kipu oikealla ylävatsassa. Kipu on jomottavaa, jäytävää, polttavaa. Kesällä söin mahalääkekuurin, minkä jälkeen kipu oli poissa hetken, mutta jatkui taas samanlaisena, ajoittain hyvin voimakkaana. Ei muita oireita. Hemoglobiini hieman alhainen, muut veriarvot ok. Ei keliakiaa, kalpro ok. Ultrassa ei mitään selittävää. Refluksitauti todettu kauan sitten, niitä oireita on. Tähystys tulossa. Mahalääke käytössä, mutta ei tunnu auttavan. Onko muilla ollut vastaavaa? Kokemuksia?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappivaivoja

Vierailija
2/7 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultrassa ei näkynyt sappikiviä. Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sappikivet voivat olla semmoista sakkaa, ettei aina näy ultrassa.

Vierailija
4/7 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sappirakko on todettu olevan täynnä kiviä, ei nestettä enää yhtään. Seuraava ultraaja ei löytänyt koko sappirakkoa kun se kuulemma erottuu hyvin silloin kun siellä on nestettä ja muutama kivi, mutta jos se on yhtä kiveä, niin huonompi lääkäri ei osaa nähdä sitä.

Vierailija
5/7 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, minulla oli hyvin saman kaltainen tilanne vielä reilu vuosi sitten. Ylävatsassa oikealla oli juurikin kuvailemasi kaltaista jatkuvaa kipua ja kipu oli jatkunut useita vuosia. Ultrassa ei mitään selittävää, kaikki veriarvot ok. Tehtiin tähystys ja mitään ei löytynyt. Myös minun tapauksessani happosalpaajat auttoivat, mutta vaiva palasi melko pian siitä kun kuuri päättyi. 

Kuten tuossa jo joku ehti kommentoida, myös minun tapauksessani syyksi paljastui sappivaivat, vaikka minulla ei sappikiviä olekaan. Tietyt ruoka-aineet pitivät yllä sappirakon kroonista tulehdustilaa/ärsytystilaa ja kipu johtui siitä. Omalla kohdallani vaiva loppui kun lopetin maitotuootteiden käyttämisen (minun kohdallani ne aiheuttivat ärsytystä) sekä tiettyjä muita ruoka-aineita välttämällä, esimerkiksi valkosipuli, suuret annokset kypsentämättömiä kasviksia, vadelmat jne. 

Myös minulta suljettiin pois keliakia sekä laktoosi-intoleranssi. Veriarvoni olivat hyvät koko ajan, tosin tulehdusarvo oli kahdessa verikokeessa koholla, muissa normaali. arvelin itsekin vaivan johtuvan sapesta (kivun sijainti ja luonne) ja googlettelemalla ja vaivasta kärsivien keskusteluja lukemalla pääsin jäljille siitä, että pitää löytää se se tietty ruoka-aine joka omalla kohdalla sappea eniten ärsyttää. Yllättävän usealla se tuntui olevan maito ja koska minulla ei tuossa vaiheessa ollut enää mitään hävittävää (olin lopen uupunut jatkuvaan kipuun enkä halunnut jatkaa happosalpaajien syömistä ikuisuuksiin, koska ovat todella haitallisia pitkään syötynä) päätin kokeilla. Reilu viikko meni ja sitten kipu alkoi helpottaa. Nykyisin olen täysin kivuton, mutta jos erehdyn syömään noita edellä mainittuja, tulee kipuja edelleen. Nyt ne kuitenkin menevät ohi eivätkä jää päälle, kun altistusta ei jatka.

Lisäksi olen ottanut iltaisen magnesiumlisän päivittäiseen käyttöön. Magnesiumiahan käytetään myös närästyslääkkeenä ja se helpottaa myös refluksioireita. Koen, että nukahtaminen ja unen laatu paranee kun otan joka ilta 400-500 grammaa magnesiumsitraattia (huom. ei oksidia, se ei imeydy).

Toivottavasti vaivan syy selviää ja se poistuu. Tiedän omasta kokemuksesta kuinka raskasta jatkuva kivun kanssa eläminen on.

Vierailija
6/7 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen "mahalääke"?

Onhan sua tutkittu? Lääkärit tietää paremmin kuin tämmönen hömppäpalsta.

Kohtalotoverina tiedän refluksin aiheuttamat kivut. Refluksi pahenee helposti erinäisten sairauksien, tilojen ja laiminlyöntien takia.

V----mainen sairaus.

Vierailija
7/7 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus lääkärissä saa trampata ahkeraan, ennen kuin syy selviää.

Kannattaa myös perehtyä omaan tilaansa, jotta tietää edes mitä lääkkeitä käyttää.

Mahalääke on lasten kieltä.

Jos tarkoitat ppi:tä, se ei ole mahansuojalääke eikä estä tai vähennä refluksia. Se on protonipumpunestäjä, estää pepsiinin tuotannon. Tästä seuraa monenlaista vahinkoa, muun muassa pirulliset mahakivut.