Adventtipaasto ennen joulua
Haluaisin viettää adventtipaaston ennen joulua!
Aloittaa 1.12 adventtina ja lopettaa 23.12, vaikka virallisesti perinteen mukaan ilmeisesti 24.12 pitäisi paastota myös.
Kyseessä on ns pieni paasto. Onko ketään kristillistä ihmistä vastaamaan tähän?
Miten paasto tulisi toteuttaa? Onko kellään kokemusta, hyvin vaikea löytää netistä tietoa.
Voiko tehdä esim niin että paastoaa päivät ja syö vasta 16 jälkeen? Saako adventtipaaston aikana juoda kahvia / teetä?
Onko näin että sunnuntaina ei paastota ?
Voisinko esim päättää että syön vasta 16 jälkeen ja sitten saan syödä mitä vaan, vai olisiko parempi päättää vaikka että en silti söisi lihaa / maitotuotteita..
Mistään löydy selkeitä ohjeita. Hengellisyys kuuluu paastoon, sen tiedän.
Lähinnä haluaisin tietää miten tiukat säännöt on että en ”paastoa väärin”.
Kävisikö esim se adventtipaastosta että kieltäydyn 24.12 saakka herkuista ja lihasta ja kalasta (paitsi sunnuntait)?
Kommentit (19)
Saako siinä paastossa syödä auringon laskettua?
Vierailija kirjoitti:
Saako siinä paastossa syödä auringon laskettua?
En tiedä, tätäkin mietin ! -ap
Se vois olla ihan hyvä paasto että saa syödä auringon laskettua.
Pitää tässä varmaan kohta jollekin papille soittaa ja kysyä 😄. Yleensä av tietää kaiken
Joskus näin, joulunalusaikana syöty enimmäkseen keittoa.
Paasto liittyy enemmän pääsiäiseen.
Adventtipaastosi kuulostaa hienolta, ap.
Aloitin oman jouluun hiljentymiseni 40 päivää ennen joulupäivää. Odotan käyttäväni enemmän aikaa rukoukseen ja Herran ylistykseen.
Itse en voi paastota ruoasta terveydellisistä syistä, mutta hillitsen herkuttelua ja kuluttamista. Harkitsen ostokset tarkkaan; vain välttämätön ostoslistalle.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, yhtä epämääräinen ohje kuin kaikki mitä netistä löytyy. Luinkin että tämä pienipaasto ei ole niin iso juttu kuin pääsiäispaasto.
Vaikea vaan tietää miten viettäisi. Nuo keitot on hyvä idea. Kevyempi syöminen ja vähemmän herkkuja?
Ortodoksit varmaan osaavat neuvoa. Eikö heillä ole paasto myös ennen joulua?
Vierailija kirjoitti:
Adventtipaastosi kuulostaa hienolta, ap.
Aloitin oman jouluun hiljentymiseni 40 päivää ennen joulupäivää. Odotan käyttäväni enemmän aikaa rukoukseen ja Herran ylistykseen.
Itse en voi paastota ruoasta terveydellisistä syistä, mutta hillitsen herkuttelua ja kuluttamista. Harkitsen ostokset tarkkaan; vain välttämätön ostoslistalle.
Kiitos tästä!
Ja joku kysyi ortodoksista, kyllä heillä on pidempi paasto ilmeisesti.
Eli tämmöinen armollinen lähtökohta käy. Me ollaan miehen kanssa päätetty jo että joululahjat ostetaan kierrätettynä / kirpparilta ja vain 60 e/nenä joten edellisiin vuosiin verrattuna se on tosi hyvin ja sopii tähän paastoideaan.
Ja taidan kehitellä sitten semmosen variaation että herkut vähemmälle ja kasvispainotteisesti syödään paitsi sunnuntaisin. Ja saatan päivän aikana töissä esim syödä vaan keiton ja muuten voitaisi tyhjennellä ruokavarastoja ja kuluttaa vähemmän ruokaankin rahaa ja säästää itseämme ns jouluun ja sen juhlintaan.
Ja hengellisyyden haluan pitää toki isona osana tässä, ja vahvistaa omaa uskoa tämän kautta! Että ihan Jeesuksen vuoksi tämän paaston haluan aloittaa. -ap
Onko adventtipaasto siis jotenkin erilainen kuin hengellisistä syistä pidetyt paastot yleensä?
Olen itse paastonnut joitain kertoja, mutta en koskaan adventtiaikaan. Ne ovat olleet ympärivuorokautisia nestepaastoja: vain hedelmämehuja, vettä ja kerran päivässä lihalientä (liemikuutiosta valmistettua).
Olen valmistautunut niihin ostamalla kotiin mustikkakeittoa, kasvissosekeittoja, hedelmiä ja juotavia jogurtteja, joilla olen päättänyt paaston.
Oma kokemukseni on ollut sellainen, että ensimmäisenä päivänä en pystynyt ajattelemaan melkein mitään muuta kuin ruokia, mutta jo toisena päivänä en enää edes tuntenut nälkää ja olo oli rauhallinen, hyvä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ap, et kertonut tarkemmin kristinuskon suuntaustasi, mutta vastaan olettaen sinun olevan ev.lut.
Adventtipaaston aikana syödään yksi ”täysi” ateria päivässä ja muut ruokailut puolikkaina. Lihaa saa syödä vain tuolla täydellä aterialla. Herkut säästetään jouluaterialle.
Paaston aikana hiljennytään kuuntelemaan joulun sanomaa. Sunnuntaisin (adventteina) saa syödä normaalisti. Paasto päättyy jouluaattona klo12.
Itse olen katolilainen (ja paastoan kasvisruokavaliolla), joten en välttämättä tiedä kaikkia yksityiskohtia luterilaisesta adventista. Niitä kannattaa kysyä esim omasta seurakunnasta.
Even if there was a hand, it was the hand of God -Diego Maradona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, yhtä epämääräinen ohje kuin kaikki mitä netistä löytyy. Luinkin että tämä pienipaasto ei ole niin iso juttu kuin pääsiäispaasto.
Vaikea vaan tietää miten viettäisi. Nuo keitot on hyvä idea. Kevyempi syöminen ja vähemmän herkkuja?
Oikeasti tämä liittyi siihen kun emännillä oli paljon työtä joulunalusaikana, päästiin helpommalla ruoanlaitosta.
Ei uskonnollisessa mielessä.
Kokeile kasvisruokaa.
Miten lipeäkala kuuluu paastoon? Olen aina ihmettelyt sitä joulupöydässä!!
Vierailija kirjoitti:
Miten lipeäkala kuuluu paastoon? Olen aina ihmettelyt sitä joulupöydässä!!
Entäs muut jouluruuat? Rosolli?
M32 ja latino kirjoitti:
Ap, et kertonut tarkemmin kristinuskon suuntaustasi, mutta vastaan olettaen sinun olevan ev.lut.
Adventtipaaston aikana syödään yksi ”täysi” ateria päivässä ja muut ruokailut puolikkaina. Lihaa saa syödä vain tuolla täydellä aterialla. Herkut säästetään jouluaterialle.
Paaston aikana hiljennytään kuuntelemaan joulun sanomaa. Sunnuntaisin (adventteina) saa syödä normaalisti. Paasto päättyy jouluaattona klo12.
Itse olen katolilainen (ja paastoan kasvisruokavaliolla), joten en välttämättä tiedä kaikkia yksityiskohtia luterilaisesta adventista. Niitä kannattaa kysyä esim omasta seurakunnasta.
Olen ev.lut, unohdin mainita!
Mutta joo mitä nyt netistä ymmärsin niin kun joku sitä kysyisin, tämä adventti eli pieni paasto ei ole sellainen että pitäisi olla nestepaastolla.
Tuo yksi ruoka päivässä toisi kyllä enemmän paastotunnelmaa.
EV.lutissa ilmeisesti tässä paastosta on monia eri variaatioita joten se seurakunnasta kysyminen voisi olla ihan hyvä ajatus. -ap
Mikä ihmeen paasto? Ikinä kuullutkaan... ja oon ev.lut
Luterilaisuudessa ei ole paastosääntöjä, koska paasto ei ole laki, kuten vanhoissa kirkkokunnissa. Yleisesti paasto tarkoittaa ruuasta luopumista tai syömisen vähentämistä. Nykyään kuitenkin, erityisesti luterilaisuudessa, ajatellaan, että paastota voi muustakin kuin ruuasta. Tämä on alkuperäisen raamatullisen paastoamisen idean mukaista. Tämän päivän läntisessä superyltäkylläisyydessä elävälle ruoka ei ole enää erityinen nautinto ja Jumalasta vierottava asia, vaan sen rinnalla on yltä kyllin muita houkuttimia ja mieltämme ja aikaamme sitovia asioita. Toistan, ei ole olemassa mitään paastosääntöjä luterilaisuudessa. On suositeltavaa paastota asioista, joihin on jonkinlainen riippuvuussuhde. Itse paastoan alkoholista ja kaikesta makeasta, en käytännössä ollenkaan ruuasta. Ohessa erinomainen opetus adventtipaastosta. Sen haluan vielä lisätä, että jumalasuhteen kannalta oleellisinta on kuulua seurakuntaan, eli käydä sunnuntaisin messussa. Paastoaminen itsessään on hengellisessä mielessä turhaa, mikäli perusta ei ole kunnossa. Sama kuin ostaisi viritysosia autoon, mutta se auto puuttuu.
Onko kukaan viettänyt adventtipaastoa? Kokemuksia ??