Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muilla nuorilla naisilla ongelmana ettei virtsarakko tyhjene kunnolla?

Vierailija
21.11.2019 |

Tai vähemmänkin nuorilla vaikka. Aina kun käyn 1. hädällä rakkoon jää nestettä, ärsyttävä tunne. Voisin istua puolituntia pytyllä ja pusertaa loput puolet rakossa vessaan tulessa olleesta nesteestä 10cl erissä, mutta kerralla se ei suostu tulemaan. Ikinä en lähde vessasta rakko tyhjänä. Tämä on ollut ongelma ainakin vuosia, mutta lähiaikoina olen pistänyt sen erityisesti merkille.

Olen siis 24v synnyttämätön nainen.

Lisäksi pienenä riesana on stressi-inkontinenssi. Housuun lirahtelee esim. yskiessä. En tiedä liittyykö se tähän.

Mistä tuo tyhjentymisvaikeus on muilla johtunut, ja oletteko päässeet siitä eroon jollain konstilla?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama vika ollut 2. raskaudesta alkaen mutta ei lirahtele ja lapsi jota odottaessa vaiva alkoi on jo 5-vuotias.

Vierailija
2/11 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuo ole normaalia. Mene lääkäriin. 

Synnytyksen jälkeen ja/tai vanhetessa tuo voi johtua kasvavista myoomista, kohdun laskeumasta, heikoista lantionpohjan lihaksista jne. mutta ei nuorella, synnyttämättömällä pitäisi olla tuollaisia ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Oon käynyt lääkärissäkin. Ultra yms tehtiin ja lääkäri sanoi, että ei fyysistä vikaa sisuskaluissa. Hän kuitenkin arveli, että koska mun lantio, alaselkä yms on ihan uskomattoman jäykät ja jumissa niin mä en sit vaan saa rentoutettua sitä rakkoakaan tarpeeksi. Käski kokeilla venyttelyä, joogaa tai mitä vaan, jolla sais ton lantion alueen auki. Oon nyt 3kk venytelly aamulla ja illalla ja alkaa vähän tapahtua edistystä. Saan esimerkiksi jalan nostettua sivulle enemmän kuin 10cm maasta suorana.

Vierailija
4/11 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuo ole normaalia. Mene lääkäriin. 

Synnytyksen jälkeen ja/tai vanhetessa tuo voi johtua kasvavista myoomista, kohdun laskeumasta, heikoista lantionpohjan lihaksista jne. mutta ei nuorella, synnyttämättömällä pitäisi olla tuollaisia ongelmia.

No ei tietenkään ole normaalia, en kai sitä muuten täällä ihmettelisi. Mutta ei kellään kyllä "pitäisi" olla myoomiakaan iästä riippumatta.

Lantionpohjan lihakset mulla luultavasti onkin heikot, koska stressi-inkontinenssi.

Ja kyllä olen menossa lääkäriin.

Ap

Vierailija
5/11 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ennenkuin täytin 30 vuotta. Parin vuoden jälkeen sain ms-diagnoosin.

Vierailija
6/11 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ennenkuin täytin 30 vuotta. Parin vuoden jälkeen sain ms-diagnoosin.

Mitä muita oireita sulla oli?

MS tosin lienee varsin epätodennäköinen aiheuttaja tällaiselle vaivalle, joka tyypillisesti on käsittääkseni muuta kuin neurologinen.

Ap

Vierailija
7/11 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ja olen ollut raskaana ja synnyttänyt kolmesti, alle 30 olen eikä edes raskausaikoina lirahdellut missään. Arvauksena heittäisin, että lantionpohjan ja tukilihaksiston lihaskunnossasi on parantamisen varaa, jos olet ylipainoinen niin muuta elintapojasi ja pidä ylimääräiset kilot poissa. Jos nuo todennäköiset vaivan aiheuttahat on jo oikeasti kokeiltu hoitaa niin sitten kudostyyppisi voi olla harvinaisen ongelmallinen. On aika yleistä (n. 5 % naisilla), että on heikompi kudostyyppi, joka altistaa laskeumille. Harvoin kuitenkaan vielä tuossa iässä ilman ylipainon tai raskauden (hormonien ja vatsan) lisäämää rasitusta.

Jotta tämä ei kuitenkaan olisi ihan turha ja itsestäänselvyyksiä luotteleva kommentti niin voit kärsiä myös tyhjennyshäiriöstä, joka voi johtua rakenteellisesta poikkeavuudesta tai olla hermoperäistä. Jos siis olet varma, että osa virtsasta jää rakkoon vessassa käydessä. Jos vain tuntuu siltä ja on tiheästi pissahätä ilman, että hirveästi kuitenkaan tulee pissaa, voi kyseessä olla yliaktiivinen rakko eli rakko supistelee tahdosta riippumatta (vaikkei olisi edes kovin täynnä) ja se saa aikaan pissaamisen tarpeen. Sitten pissaa ei kuitenkaan tule paljon ja kohta taas tuntuu, että pitää käydä vessassa. Siihen on olemassa lääkehoito.

Vierailija
8/11 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsarakko-ongelmat ovat kyllä se tyypillisin vaiva, ikävä kyllä. Alle kolmekymppisenä ei ollut muuta vaivoja, kuin väsymys. Päikkärit oli pakko saada. 32 vuotiaana tauti tulikin sitten ryminällä.

Vierailija
9/11 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ja olen ollut raskaana ja synnyttänyt kolmesti, alle 30 olen eikä edes raskausaikoina lirahdellut missään. Arvauksena heittäisin, että lantionpohjan ja tukilihaksiston lihaskunnossasi on parantamisen varaa, jos olet ylipainoinen niin muuta elintapojasi ja pidä ylimääräiset kilot poissa. Jos nuo todennäköiset vaivan aiheuttahat on jo oikeasti kokeiltu hoitaa niin sitten kudostyyppisi voi olla harvinaisen ongelmallinen. On aika yleistä (n. 5 % naisilla), että on heikompi kudostyyppi, joka altistaa laskeumille. Harvoin kuitenkaan vielä tuossa iässä ilman ylipainon tai raskauden (hormonien ja vatsan) lisäämää rasitusta.

Jotta tämä ei kuitenkaan olisi ihan turha ja itsestäänselvyyksiä luotteleva kommentti niin voit kärsiä myös tyhjennyshäiriöstä, joka voi johtua rakenteellisesta poikkeavuudesta tai olla hermoperäistä. Jos siis olet varma, että osa virtsasta jää rakkoon vessassa käydessä. Jos vain tuntuu siltä ja on tiheästi pissahätä ilman, että hirveästi kuitenkaan tulee pissaa, voi kyseessä olla yliaktiivinen rakko eli rakko supistelee tahdosta riippumatta (vaikkei olisi edes kovin täynnä) ja se saa aikaan pissaamisen tarpeen. Sitten pissaa ei kuitenkaan tule paljon ja kohta taas tuntuu, että pitää käydä vessassa. Siihen on olemassa lääkehoito.

Olen hoikka, mutta mulla on luultavasti ehlers danlosin hypermobiilityyppi. Kriteerit täyttyvät, joiden perusteella kyseinen sairaus diagnosoidaan. Sitä olen kyllä pohtinut ainakin tuon inkontinenssin syyksi.

Ap

Vierailija
10/11 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virtsarakko-ongelmat ovat kyllä se tyypillisin vaiva, ikävä kyllä. Alle kolmekymppisenä ei ollut muuta vaivoja, kuin väsymys. Päikkärit oli pakko saada. 32 vuotiaana tauti tulikin sitten ryminällä.

Niin no, väsymys lienee niitä MS:än tyypillisimpiä oireita myös, ellei tyypillisin, mutta aika harvan ihmisen väsymyksen taustalla on MS. Itselläni ei sitäkään oiretta ole, mutta ainahan se tietysti minunkin kohdallani mahdollista on...

Ap

Vierailija
11/11 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi yliaktiivinen rakko oireilla 20 vuotta sitten kun olin parikymppinen. Vessassa täytyy juosta usein ja rakko ilmoittaa vessahädästä liian herkästi, mutta ei myöskään tyhjene kerralla. En ole käynyt lääkärissä. Kyse ei ole ainakaan siitä, että olisin "kouluttanut" rakon väärille tavoille ramppaamalla vessassa. Rakon tilavuus on myös normaali. Pystyn tarvittaessa pidättämään ja siirtämään vessassa käyntiä, vaikka se epämukavaa onkin. Olen käsittänyt, ettei siihen juuri lääkkeitä kummempaa hoitoa olisi ja kolinergiset lääkkeet, joita vaivaan käytetään, voivat altistaa Parkinsonin taudille, siksi en niitä välittäisi käyttää. Pahinta on herätä useita kertoja yössä vessahädän takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme