Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pillerien lopettaminen ja finnit - apua

Vierailija
21.11.2019 |

Yritämme mieheni kanssa esikoista. Olen syönyt kaksi vuotta e-pillereitä (yaz) ja niiden lopettamisen jälkeen kasvot ovat ihan pienellä näppylällä ja etenkin leukaan tulee kipeitä ihon alla vaanivia hirviöitä jotka odottavat pintaan nousua ainakin viikon.

Ymmärrän kyllä että kyse on hormoneista ja etenkin leuka on mulla sellainen stressiherkkä alue johon helposti tulee finnejä. On tää silti aikamoinen shokki entiseen verrattuna. Oon pessyt kasvot miedolla pesuaineella ja laitan kosteusvoiteen illalla ja aamulla. Tujut kasvoille tarkoitetut aineet ei ole mun juttu, ne kuivattavat ihoa liikaa mikä lisää talineritystä.

Kaipaisin vinkkejä jos joku on löytänyt avun jostain vastaavassa tilanteessa!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin lopetit pillerit? Kannattaa otta huomioon, että hormonien tasapainottumisessa menee kuukausia aikaa. Ja jos ehdit tulla raskaaksi, niin sitten raskauden tuottamat hormonit vaikuttavat taas ihoosi. Kannattaa maltillisesti ja tunnollisesti hoitaa ihoa sille sopivien tuotteiden kanssa.

Muutama vinkki alkuun (mitkä on osa itsestäänselvyyksiä):

- puhdista iho kunnolla aamuin illoin

- älä yli tai ali kosteuta

- älä ikinä nuku meikit naamassa

- juo paljon (n. 2 litraa) vettä päivässä, lisää mukaan vaikka hedelmäviipaleita antamaan makua

- nuku kunnon yö unet joka yö sen mukaan mikä sinulle on sopiva määrä

- vaihda tyynyliina ainakin kerran viikossa

- vaihda kasvopyyhe ainakin kerran viikossa

- pese meikkivälineet huolella usein

- älä koskettele kasvoja päivän mittaan, desinfioi puhelin/ kuulokkeet/ jne kaikki mikä koskee kasvoja

- tee kasvohoito kerran viikossa oman ihon kunnon mukaan

- syö monipuolisesti ja terveellisesti, myös hyviä rasvoja

- vältä stressiä

- liiku itselle sopivalla tavalla usean kerran viikossa

- tarvittaessa käy näyttämässä ihoa kosmetologille joka voi neuvoa oikeiden tuotteiden valinnassa. Muista että kallein tuote ei aina ole se paras. Niksi on löytää itselle toimivat tuotteet. Pillereiden aikana saattoi toimia toinen tuote paremmin kun nyt, usein kokeilu on se paras tapa löytää.

Muista että aikaa voi mennä useita kuukausia, joten kannattaa olla kärsivällinen. Itse lopetin pillerit keväällä ja vasta nyt alkaa iho tasoittumaan. Tsemppiä!

Vierailija
2/3 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vähän eri juttu mutta luulen että apu voisi olla sama.

Mulla alkoi ihan jäätävä akne ihan yllättäen ilman pillereiden lopetusta. Uskoisin että stressi aiheutti sen mutta syitä voi olla muitakin mitkä sekoittivat hormoni toiminnan. En saanut sitä kuriin kuin pillereillä. Myöhemmin kun pillereitä yritin lopettaa akne alkoi pikkuhiljaa sieltä palata.

Vuosien akne kokemuksen perusteella voin sanoa että nuo ihoa kuivattavat voiteet ei auta kuin siihen olemassa olevaan finniin mutta ei hidasta uusien tuloa.

Omani sain hoidettua ruokavaliolla, vaikka oma akneni johtui myös sekaisin olevasta hormonitoiminnasta.

Paljon on tarinaa missä on jätetty viljat, maidot ja sokerit pois ruokavaliosta ja akne saatu katoamaan. Tässä on varmasti perää.

Itse aloin tällaiselle dieetille myös. Aloin syödä helposti sulavaa ruokaa keventääkseni ruoansulatusta. Höyrytin/keitin vihanneksia alkuun ja söin kanakeittoa ilman perunaa. Kananmunia kului ja hapankaalesta opettelin tykkäämään. Salaatteja ja vhh ruokaa. Myöhemmin otin maidot takaisin eikä itselläni maito aiheuttanut ongelmia.

Suoraa sanottuna en tiedä mikä oman aknen taustalla oli/on. Viljaton ruokavalio nykyään ehdoton mutta välillä pystyn syömään pidempään karkkia/suklaata/jäätelöä ilman iho-ongelmia, mutta jossakin vaiheessa taas alkanut pahentua ja joudun pelkistämään ruokavalion jälleen.

Raskausajat olleet todella haastavia varsinkin alkuun kun asia oli uusi. Raskaus sai ihoni räjähtämään täysin ja alkuun olin täysin epätoivoinen kun en ymmärtänyt että ruokavaliolla ihon rauhoittaminen on kuin laivan kääntäminen eli vaikutus ei tule välttämättä edes viikossa vaan kuukausissa. Oman kokemukseni mukaan 2vk - 3kk. (Kun aloin syömään Diane Nova pillereitä akneen, siinä vaikutus alkoi näkyä vasta 4kk aikana.)

Mukaan mahtuu myös yksi raskaus jossa ihoni parani täydelliseksi ihan vain raskauden ansiosta ja kesti läpi imetyksen sama mitä söi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
21.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat neuvoni akneen tiivistettynä:

- Jätä pois sokeri, maito ja viljat. (VHH ruokavalio)

- Syö monipuolisesti erilaisia kasviksia ja salaatteja. Höyrytetyt/keitetyt kasvikset sulavat helpoiten.

- Juo paljon vettä jotta kuona-aineet poistuvat elimistöstä.

- Liiku kevyttä hikiliikuntaa jotta hiki poistaa kuona-aineita.

- Syö monivitamiinivalmistetta.

- Vähennä stressiä jos mahdollista.

Omalta kohdaltani sanoisin että kaikki nämä: vaihda tyynyliina usein, vältä koskemasta kasvoihin, pese puhelin ym. on täyttä kukkua. Ei akne esim tartu ns. terveeseen puolisoosikaan vaikka tyynyt menisivät sekaisin tai olisitte "poski vasten poskea". Akne lähtee sisältä.

Nyt kun akne hyvänä ruokavalion seurauksena, pesen kasvoni saippualla, en käytä mitään rasvoja ja saatan väsyneenä nukahtaa meikit naamalla. Ei akne näistä tule. Toki olemassa oleville finneille ei varmasti tee hyvää.

2/2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi