Millä helpotatte todella kivuliaita menkkakipuja?
Tämä on kärsimystä. En vuoda kuin seula mutta kivut on sitten toista luokkaa. Makaan sikiöasennossa lattialla ja lähdin töistäkin kesken päivän kun lähti taju. Ruoka ei maistu ja tekee pahaa, joka kuukausi sama homma. Onko 4 grammaa särkylääkettä kerralla liikaa?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Komppaan edellisiä, Panadol yksinään ei ole kovin hyvä apu kuukautiskipuun ja ihmettelenkin, mitä terveyskeskuslääkäri on edes ajatellut sitä määrätessään. Onko sinulla jokin sellainen terveydellinen seikka, joka tekee tulehduskipulääkkeet tavallista riskialttiimmaksi vaihtoehdoksi? Mulla on auttanut parhaiten e-pillerit (enkä ole merkittävästi lihonut enkä tietääkseni muuttunut mielipuoleksi!), ennen niitä sinnittelin Miranax+Panadol yhdistelmällä jolla sain itseni suurin piirtein työkykyiseen kuntoon. Miranaxissa vaikutus vaan alkaa vähän hitaasti, niin siinä pitää hiukan ennakoida. Suosittelisin kyllä e-pillerien kokeilemista, voihan ne sitten lopettaa jos eivät sovi.
En halua pillereitä, ne on ehdoton ei eivätkä edes sovi sairauden takia. Yritän saada Miranaxia Panadolin lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene lääkäriin. Tarvitset kunnon lääkkeet. Onko endometrioosi suljettu pois?
Kävin juttelemassa lääkärille, mutta en saanut muuta kuin vähän vahvempaa särkylääkettä. Ehkäisypillereille sanon ehdottomasti ei.
Mitä särkyääkettä sait? jos ei toimi tarpeeksi hyvin, mene uudestan lääkäriin. Minä sain loputa panacod-reseptin, ja kivut on poissa, mikään aiemmin määrätty ei toiminut tarpeeksi. (joogaaminen päivinä ennen kuukautisia auttaa mulla myös vähäsen.) Eivät määrää opioideja helposti, kun vaarana on riippuvuus joillekin.
Kivut lieventyivät hieman kun lopetin viljatuotteiden syönnin, mutta muuten en selviä ilman särkylääkkeitä.
Orgasmi auttaa hetkeksi. Ja minä sain erittäin suuren avun juurikin e-pillereistä. En muuttunut mieheksi enkä saanut raivokohtauksia. Miten naishormonien syöminen edes tekee naisesta miehen?? No tissit kasvoi jonkun verran mutta se nyt ei mitään haittaa, uusi bikiniyläosa piti vain ostaa.
Mulla on ollut jo vuosia menkkakipuihin panacod ja vaihtelevasti eri tulehduskipulääkkeitä, nyt naproxen. Näillä pärjään. Aloitan naproxenin pari päivää ennen kuukautisten alkamista 1 kpl aamuin illoin ja jatkan noin 7-8 päivän ajan. Sitten kun kivut alkaa lisään panacodin, jota parhaimmillaan saa vetää 2 kpl 6 tunnin välein, tai 1 kpl 3 tunnin välein. Tätä muutama päivä kunnes voi venyttää tablettien väliaikaa ja jättää sitten pois. Minulla menkat alkaa yleensä hieman yllättäen eri päivänä, mitä kalenterista laskien luulisi, mutta todella usein on jotain hämmentävää kipua jossakin ihan eri paikassa paria päivää ennen niin että tulee otettua se ensimmäinen naproxen, ja sitten tarkistettua kalenteri, ja jatkettua naproxenilla kunnes menkat alkaa ja niin edespäin. Siis tuota ennakoivaa kipua voi olla vaikka kyynärpäässä. Näillä mennään kunnes vauvahaaveista pääsee eroon ja mieli suostuu kohdunpoistoon. Tai vaihdevuodet tulee.
Vierailija kirjoitti:
Seksi
Ei tee koskaan mieli
Mulla helpotti kun meni neitsyys ja lisää, kun synnytin. Enää yli 30-vuotiaana ei ole mitään kipuja. Teininä olin kippurassa sängyllä, kun sattui niin.
Kaiken maailman pillerit kokeilleena, alkoholi oli ainoa mikä auttoi. Vihdoin sitten vuosikausia kärvistelleenä, todettiin endometrioosi. Siihen lääkitys ja ah, kun ei ole enää niitä sairaita kipuja!!
Minipillerit tähän mennessä sopivin hoitokeino itselläni. Ei tule menkkoja ollenkaan noita käytettäessä. Mulla endometrioosia, joten kipu hlvetillistä ja vuoto ei tunnu lakkaavan.
Seksiä ja rivakkaa liikuntaa.
Mut jos on jotain endometrioosia, niin lääkärille sitten.
Hirveä määrä ibuprofeenia ja sikiöasennossa makaaminen ovat ainoat mitkä auttavat. Joku sanoi että seksi auttaa - minulle ei tuli mieleenikään harrastaa seksiä tai koskea itseeni menkkojen aikana, koko alapää on niin kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Hirveä määrä ibuprofeenia ja sikiöasennossa makaaminen ovat ainoat mitkä auttavat. Joku sanoi että seksi auttaa - minulle ei tuli mieleenikään harrastaa seksiä tai koskea itseeni menkkojen aikana, koko alapää on niin kipeä.
En halua seksiä menkkojen aikoihin tai muulloinkaan. Menkkojen aikana kipu on valtava, joten en ole parhaimmillani.
Vierailija kirjoitti:
Seksiä ja rivakkaa liikuntaa.
Mut jos on jotain endometrioosia, niin lääkärille sitten.
Harrastapa siinä rivakkaa liikuntaa kun makaat sikiöasennossa niin kovissa kivuissa että henki salpaantuu... Ja kyllä, on tutkittu mutta mitään ei ole löytynyt.
Jyvätyyny ja burana+panadol. Ihme ettei lääkäri neuvonut käyttämään niitä yhdessä.
Onko muilla semmosta, että kivut alkaa jo päiviä ennen menkkoja? Entäpä vaihteleeko kipujen määrä eri kierroissa? Välillä menee ok ja en tarvitse lääkettä. Toisella kerralla voin olla sietokyvyn äärirajoilla lääkkeistä huolimatta ja pyörtyä, yhtään ei voi tietää mitä tuleman pitää. Mistähän toi kipujen vaihtelu johtuu?
Ainoa toimiva lääke minulla on ollut Miranax. Vie kivut kokonaan, mitä mikään (järkevä määrä ainakaan) määrä panadolia tai buranaa ei koskaan ole tehnyt. Suosittelen lämpimästi!! Jouduin ennen olemaan sairauslomalla töistä, koska en kyennyt liikkumaan, ainoastaan oksentelemaan ja makaamaan sikiöasennossa. Nyt en enää edes muista koko kipuja.
Lepoa, särkyläkettä, suklaata. Liikunta itsellä vaan entisestään pahentaa kipuja.
Komppaan edellisiä, Panadol yksinään ei ole kovin hyvä apu kuukautiskipuun ja ihmettelenkin, mitä terveyskeskuslääkäri on edes ajatellut sitä määrätessään. Onko sinulla jokin sellainen terveydellinen seikka, joka tekee tulehduskipulääkkeet tavallista riskialttiimmaksi vaihtoehdoksi? Mulla on auttanut parhaiten e-pillerit (enkä ole merkittävästi lihonut enkä tietääkseni muuttunut mielipuoleksi!), ennen niitä sinnittelin Miranax+Panadol yhdistelmällä jolla sain itseni suurin piirtein työkykyiseen kuntoon. Miranaxissa vaikutus vaan alkaa vähän hitaasti, niin siinä pitää hiukan ennakoida. Suosittelisin kyllä e-pillerien kokeilemista, voihan ne sitten lopettaa jos eivät sovi.