Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sotkun raivaamisen ihanuudesta saarnaava Marie Kondo avasi nettikaupan – myydäkseen koteihin lisää tavaraa

Vierailija
20.11.2019 |

Japanilainen järjestelyasiantuntija Marie Kondo on noussut menestyskirjailijaksi kirjoittamalla siitä ilon tunteesta, jonka turhasta tavarasta eroon pääseminen ihmiselle tuottaa. Nyt Kondo kuitenkin haluaa ihmisten ostavan lisää tavaraa. Ja mieluiten häneltä itseltään. Miljoonia kirjoja yli 30 maassa myynyt Kondo avasi tällä viikolla internet-sivustollaan nettikaupan.

Kaupan on – kirjojen lisäksi – erilaista kodintavaraa ja kylpytuotteita. Kondon nettikaupasta löytyy esimerkiksi lasinen teekannu (25 dollaria), messinkisiä tarjoiluvälineitä (kauha 96 dollaria) sekä vaaleanpunaiset nahkatohvelit (206 dollaria).
-
Sanomalehti The Wall Street Journalin haastattelussa Kondo sanoo valinneensa nettikauppansa myymät tuotteet itse. Hän kertoo myös varmistaneensa, että ne täyttävät hänen kirjoistaan tutun KonMari-menetelmän vaatimukset:
– Otin jokaisen tuotteen käteeni ja kysyin itseltäni, tuottaako se minulle iloa, hän kertoo yhdysvaltalaislehdelle.

https://yle.fi/uutiset/3-11075397

Siis olenko ymmärtänyt väärin tuon metodin? Käsitin, että jokainen raivaa oman kotinsa pyrkien kuluttamisen vähentämiseen ja jättää sinne vain tavarat, jotka tuottavat hänelle itselleen eniten iloa. Miksi ihmeessä nyt markkinoidaan muille ostettavaksi tuotteita, jotka tuottavat Kondolle iloa? Siinähän juuri tulee ostetuksi tuotteita, joita ei itse edes tarvitse eikä osaisi kaivata ellei ajattele, että pitää saada sitä, mitä muutkin (tässä tapauksessa siis mitä Kondokin haluaa/käyttää).

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konmari-kirjassa Kondo kirjoitti useaan kertaan ostoksilla käymisestä ajanvietteenä, eikä pitänyt sitä pahana raivaamisen jälkeenkään. Itse en ymmärrä logiikkaa, mutta ilmeisesti Kondolla sellainen kuitenkin on.

Vierailija
2/18 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjojen myynti hiipuu ja rahaa on kuitenkin tehtävä. En tosin ymmärrä miksi Kondon kauppa olisi jotenkin ihmeellistä, hänhän ei saarnaa tavaraa vastaan, ainoastaan iloa tuottamatonta ja siten hänen katsantokannastaan turhaa tavaraa vastaan.  Jos muistan kirjan oikein, siinäkin sanottiin, että kun uutta tavaraa tuo kotiin, pitää punnita tuottaako se iloa. Jos joku löytää Kondon kaupasta sellaisia tavaroita, niin missä ongelma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on kaikesta huolimatta kulutuskulttuurin ikoni. Olen positiivisesti yllättynyt mikäli hän on irtisanoutunut kulutusyhteiskunnasta. Sanotaan, että ei hän ainakaan vaikuta lainkaan sellaiselta.

Vierailija
4/18 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle kauppiaalle joka ikinen hänen myymänsä tavara tuottaa iloa! Ilon kautta :D

Vierailija
5/18 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no tyhjyyttä myymällä ei tienaa kun se on ilmaista muutenkin. Mutta se onkin loistava liike idea että eka laitetaan hmiset heittämään tavaransa pois ja sitten laitetaan ne ostamaan uutta tilalle.

Vierailija
6/18 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen alusta asti sanonut että tuo menetelmä vaan tukee turhaa kulutusta ihan sikailevalla tavalla. Ensin ostetaan talo täytettn tavaraa ja sitten se heitetään pois ja ostetaan taas lisää eikä tunneta siitä huonoa omaa tuntoa. Ihan köyhälle tuokaan ei sovi.

Vierailija
7/18 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjojen myynti hiipuu ja rahaa on kuitenkin tehtävä. En tosin ymmärrä miksi Kondon kauppa olisi jotenkin ihmeellistä, hänhän ei saarnaa tavaraa vastaan, ainoastaan iloa tuottamatonta ja siten hänen katsantokannastaan turhaa tavaraa vastaan.  Jos muistan kirjan oikein, siinäkin sanottiin, että kun uutta tavaraa tuo kotiin, pitää punnita tuottaako se iloa. Jos joku löytää Kondon kaupasta sellaisia tavaroita, niin missä ongelma?

Onhan se vähän arveluttavaa, että ensin saadaan ihmiset, jotka tuppaavat ostamaan ja hamstraamaan turhaa kamaa luottamaan sinun neuvoihisi tietynlaisena guruna ja sitten myöhemmin tästä ryhmästä, jonka tiedetään helposti sortuvan niihin turhiin ostoksiin, tuleekin kohderyhmä omille tuotteille.

Vierailija
8/18 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen alusta asti sanonut että tuo menetelmä vaan tukee turhaa kulutusta ihan sikailevalla tavalla. Ensin ostetaan talo täytettn tavaraa ja sitten se heitetään pois ja ostetaan taas lisää eikä tunneta siitä huonoa omaa tuntoa. Ihan köyhälle tuokaan ei sovi.

Marie Kondo kyllä opettaa kunnioittamaan tavaraa. Ajattelee niin että niilläkin ikään kuin henki. Aina kun laitetaan joku tavara pois/kiertoon, sitä kuuluu kiittää. Tällä tavalla ei ehkä osteta uutta tai laiteta pois tavaraa niin helposti.

Mielenkiintoinen muuvi tuo nettikaupan perustaminen kyllä! Toivottavasti ovat laadukkaita ja aikaa kestäviä tuotteita, mitä myy.

Vierailija
9/18 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondo haluaa sisisutaa uudelleen kotinsa seteleillä.

Vierailija
10/18 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en tiennyt, että tuossa menetelmässä myös tuetaan uuden kuluttamista. Luulin, että tähdätään siihen, että arvostettaisiin sitä, mitä itsellä jo on ja sitten jatkossa pyritään tietynlaiseen yksinkertaisuuteen ja minimalismiin, jotta koti pysyy siistinä ja siellä on oikeasti vain niitä asioita, joita arvostaa ja pitää tarpeellisena. Kuluttaminen jonkun toisen suositusten mukaisesti taas menee helposti siihen, että ostaa juurikin sitä itselle tarpeetonta, mihin herää vasta jälkikäteen, kun ostohuuma haihtuu.

Vierailija
11/18 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä lailla? Itse sain tuosta metodista vaan positiivisia asioita elämääni! Sain lisää uskallusta laittaa turhat asiat elämästäni pois, nyt meillä käytetään vain niitä kauniita astoita, ei säästellä mihinkään juhliin, vaan joka päivä on sen arvoinen. En osta mitään mikä ei ole täydellistä, säästän ennemmin siihen kunnes löydän sen täydellisen. Minulta on jäänyt heräteostokset kokonaan väliin, elämäni on enemmän sen näköistä kuin itse haluan - pidän kauniita esineitäni enemmän esillä ja panostan arkielämään.

Kondo ei ole ikinä myynyt minimalismia, ainoastaan sitä, että jokainen eläisi sellaista elämää kuin itse aidosti haluaa. Ei minkään yhteiskunnan normien mukaista. Jos hän myy sivuillaan mielestään kauniita esineitä, niitä tuskin ostaa turhanpäiten yksikään joka on hänen kirjansa idean sisäistänyt.

Vierailija
12/18 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus on, että kotona on sellaisia laadukkaita tavaroita, joita arvostaa ja rakastaa. Muista tavaroista hankkiudutaan eroon. Ei uusien tavaroiden ostamisessa ole Kondon juttujen näkökulmasta mitään väärää, kunhan ostaa harkiten sellaista, mitä tietää tarvitsevansa ja arvostavansa.

Vierailija
13/18 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perus sekoitus lusikka 44 $. Onhan siinä pidempi varsi kun t lusikassa mutta on se kyllä hölmö, joka tuon maksaa.

Vierailija
14/18 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuolla mitään ihmeempää roinaa tavallaan ole. Japanilaiset käyvät yleensä päivittäin kylvyssä ja juovat paljon teetä, eli niitä juttuja on myytävänä. Lisäksi jotain hedelmäveitsiä ja aromaterapia hommia, jotka on ilmeisesti Kondon juttu.  Siivousvälineitä. Ei mitään ihmeempää, paitsi aika kovat hinnat.

Vierailija
15/18 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä Kondo voi tietää, että hänen huolella valitsemansa nettikauppatavarat tuottavat iloa muille?

Vierailija
16/18 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla kondolla on ihan kauniit kasvot vaikka on jo vanha nainen.

Vierailija
17/18 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä Kondo voi tietää, että hänen huolella valitsemansa nettikauppatavarat tuottavat iloa muille?

Ei kai ne ostaisi niitä, jos ne tuottaaísi vihaa asiakkaissa. Ei Kondo muutenkaan eroa paljonkaan mistään K-kauppiaasta, jonka ei myöskään tarvitse tietää saako sen asiakkaat tuotteista iloa miten paljon, kunhan se myy. Ei tämä ole mikään kultti tai kulutuksen vastainen filosofia. Siivous ohjeita myyvä yksityisyrittäjä on kyseessä.

Vierailija
18/18 |
20.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se sukua Maria Mondelle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän