Lapsen luistimista pitäisi kuulemma viilata kärkipiikit pois, että oppii luistelemaan.
Ostin siis 4-vuotiaalle tyttärellemme kirppikseltä tänään luistimet. Löysin oikein hyvät käytetyt taitoluistimet. Siinä kirppiksellä oli samaan aikaan yksi pariskunta ja se mies sanoi minulle, että kannattaa sitten käydä viilauttamassa kärkipiikit pois, että oppii lapsi oikealla tavalla luistelemaan.
Siis onko tämä oikeasti käytäntönä jossain?
Kommentit (43)
Olen harrastanut taitoluistelua neljän vanhasta, tuolloin alimmat kärkipiikit todellakin poistettiin kaikilta ensimmäisistä luistimista, kaikki piikit "sai" pitää sitten kun oli ensimmäisen taitomerkin suotittanut eli toisin sanoen osasi luistella.
Oikeassa oli, kannattaa viilata. Jos lapsi ei harrasta taitoluistelua, niillä piikeillä ei tee yhtään mitään.
Hyi, vihasin varmaan koko kouluajan niitä kaunoluistimia. Olisi ollut niin paljon kivempaa luistella hokkareilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tytöt luistelevat käyttäen kärkipiikkejä ja pojat hokkareilla ihan eri tavalla. Jos ei tytöstä olla tekemässä lätkän pelaajaa, niin ei ole mitään syytä poistaa piikkejä.
Höpö höpö. Kirppiksellä ei myydä oikeita käytettyjä taitoluistimia. Oikeat maksaa käytettynä kun useita satoja euroa. " Kaunoluistumua" siellä kyllä on. Piikit kannattaa poistaa, jotta lapsi oppii oikean luistelutekniikan eikä opi potkimaan vauhtia niillä piikeillä. Myös taitoluistelijat ottaa sen vauhdin sillä luistimien terällä ja piikit ovat temppuja varten. Itse olen kaatunut lapsena koska ne piikit tykkäsi jäähän, leuka läsähti jäähän ja leukanivelet vaurioitui. Tästä on seurannut elinikäiset ongelmat purukaluston kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hyi, vihasin varmaan koko kouluajan niitä kaunoluistimia. Olisi ollut niin paljon kivempaa luistella hokkareilla.
Samoin. Aina vaan ostettiin saa tanan kiristävät kaunokit, koska olen tyttö ja tyttöjen luistimet on kaunoluistimet.
Seiskaluokalla, murrosiän hyökätessä päälle, tulin koulusta kotiin ja huusin, etten hetkeäkään enää luistele näillä kidutusvälineillä, mulle ostetaan hokkarit tai sit lupalappu olla pois luistelutunnilta. Äiti ja isä katsoivat pitkään ja hiljaa, mutta kyllä, jo samalla viikolla mulla oli hokkarit käytössä ja opin jopa tykkäämään luistelusta. Tämä ysärin alussa.
Ja ihan tytöksi olen itseni aina kokenut ja biologinenkin sukupuoli on tyttö. Omilta lapsilta olen tiedustellut, että mitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne sellaiset lasten ensiluistimet kannattaa unohtaa kokonaan.
Joko hokkarit tai sitten hyvät taitoluistimet jalkaan ja menoksi. Tärkeintä on että lapselle jää positiivinen fiilis luistelusta. Hyvät ja tukevat luistimet auttavat paljon. Ei sillä niin väliä ole potkiiko alkuun piikeillä vai ei, kunhan on kivaa.
Enkä tiedä onko sillä loppujen lopuksi myöhemminkään väliä millä tyylillä potkii, jos vaan luistelusta tykkää. Hyvä vaan, että ihmiset liikkuu, oli tyyli mikä tahansa.
Sitten jos lapsi oikein paljon innostuu, niin kannattaa mennä taitoluisteluseuran luistelukouluun tai kiekkokouluun harjoittelemaan ammattitaitoiseen valmennukseen.
Oikeasti olet sitä mieltä että luistelua vasta kokeilevalle lapselle kannattaa ostaa hyvät taitoluistimet, joiden hinta on pitkän matkaa kolminumeroinen? Vai tarkoitatko nyt kaunoluistimia?
Käytettynä löytyy parilla-kolmella kympillä. Uudet "minni" tms. ensiluistimet maksaa saman ja nämä käytetyt taitoluistimet on luultavasti paljon paremmat, koska ovat tukevat nilkasta ja ne saa vielä myytyä hyvään hintaan eteenpäin. Aloittelevan taitoluistelijan hyvät luistimet saa uutena noin 100e, eli ei pitkän matkaa kolminumeroinen luku kuitenkaan.
Ne halvatun kaunoluistimet on keksitty tyttöjen piinaamiseksi ihan vain siksi, että jossain on päätetty että tyttöjen kuuluu luistella tietyllä tavalla. Inhottavan epämukavat ja epäkäytännölliset luistimet, yäk. Olisi kiva tietää, moniko mies/poika suostuisi luistelemaan sellaisilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen luistellut hokkareilla aina, paitsi ensimmäisen talven harjoitusluistimilla. Vanhemmat eivät olisi edes suostuneet ostamaan kaunoluistimia, siskoni olisi kyllä jossain vaiheessa halunnut. Yläasteella liikuntaryhmässäni oli lisäkseni yksi tyttö, joka osasi luistella, hänelläkin oli hokkarit. Muut hiihtivät eteenpäin piikkien avulla.
Vierailija kirjoitti:
Olen harrastanut taitoluistelua neljän vanhasta, tuolloin alimmat kärkipiikit todellakin poistettiin kaikilta ensimmäisistä luistimista, kaikki piikit "sai" pitää sitten kun oli ensimmäisen taitomerkin suotittanut eli toisin sanoen osasi luistella.
Mäkin oon harrastanut taitoluistelua ja multa ei koskaan ole poistettu luistimesta piikkejä. Hyvin äkkiä ostettiin luistimet muualta kuin marketista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko hokkarit tai sitten hyvät taitoluistimet jalkaan ja menoksi. Tärkeintä on että lapselle jää positiivinen fiilis luistelusta. Hyvät ja tukevat luistimet auttavat paljon. Ei sillä niin väliä ole potkiiko alkuun piikeillä vai ei, kunhan on kivaa.
Enkä tiedä onko sillä loppujen lopuksi myöhemminkään väliä millä tyylillä potkii, jos vaan luistelusta tykkää. Hyvä vaan, että ihmiset liikkuu, oli tyyli mikä tahansa.
Sitten jos lapsi oikein paljon innostuu, niin kannattaa mennä taitoluisteluseuran luistelukouluun tai kiekkokouluun harjoittelemaan ammattitaitoiseen valmennukseen.
Oikeasti olet sitä mieltä että luistelua vasta kokeilevalle lapselle kannattaa ostaa hyvät taitoluistimet, joiden hinta on pitkän matkaa kolminumeroinen? Vai tarkoitatko nyt kaunoluistimia?
Käytettyjä taitoluistimia saa kympeillä.
Ja paljon piikkejä oleellisempaa onkin minusta se, että kenkä on tukeva ja kunnolla sisältä topattu. Markettiluistimissa - siis niissä kaunoluistimissa näin ei ole, vaan tytöt seisovat kaunareissaan nilkat lintassa jäällä siinä missä hokkareiden kenkä on tukeva.
Meillä on lapsilla ollut luistelukoulusta saakka taitoluistimia myös ns. pihaluistimina, en maksanut niistä koskaan 40 e enempää ja kun menivät vielä kahdelle käyttäjälle ja myi edelleen niin ei ollut minusta liikaa mukavuudesta. Seurojen kirppiksellä noita myydään, yleensä teroitusvaraa on vähemmän.
Teinille ostin nyt ja maksoin 100 e, mutta ne on paristi käytetyt ja niissä on hyppyterät.
Ja piikkejä ei olla ikinä poistettu.
T. Kahden taitoluistelijan äiti
Piikit ylipäätään tökkii epätasaisella ulkojäällä kaikkiin kohoumiin, ja kyllä, tekniikan oppii helposti väärin. Mä opin kunnolla jarruttamaankin, potkuista puhumattakaan, vasta seiskaluokalla, kun sain hokkarit.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
Minä olen myös harrastanut taitoluistelua lapsena ja nuorena. Aloitin 4-vuotiaana vuonna -89, eikä silloin piikkejä viilattu pois.
En mä kyllä suosittelisi viilaamaan piikkejä pois, kun ei sillä ole väliä millä tyylillä pienet lapsrt jäällä liikkuu. Tärkeämpää on luistelun ilo ja sitten kun on oppinut pysymään hyvin pystyssä ja kaatumaan ja nousemaan itse ylös jäältä, niin voi alkaa miettiä sitä potkutekniikkaa, jos haluaa. Huom, jos haluaa, sillä ei kai kukaan tule ulkojäillä tai yleisövuoroilla arvioimaan kenenkään tekniikkaa. Jos alkaa harrastamaan jäälajia, niin siellä sitten oppii ko. luistimilla oikean tekniikan.
Kuinka monella piikit jättävällä on oikeasti aikaa ja kärsivällisyyttä opettaa lapsi luistelemaan kunnolla?
Ei niitä pakko ole viilata pois, mutta vaihtoehto kannattaa pitää mielessä. Itse en täyspiikkisillä luistimilla ole koskaan oppinut luistelemaan, mutta kun alin piikki oli pois niin johan alkoi sujua ja luistelu maistua. Jos ei tosissaan luistelua harrasta, niin varmaan ihan sama sinänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet?
Minä olen myös harrastanut taitoluistelua lapsena ja nuorena. Aloitin 4-vuotiaana vuonna -89, eikä silloin piikkejä viilattu pois.En mä kyllä suosittelisi viilaamaan piikkejä pois, kun ei sillä ole väliä millä tyylillä pienet lapsrt jäällä liikkuu. Tärkeämpää on luistelun ilo ja sitten kun on oppinut pysymään hyvin pystyssä ja kaatumaan ja nousemaan itse ylös jäältä, niin voi alkaa miettiä sitä potkutekniikkaa, jos haluaa. Huom, jos haluaa, sillä ei kai kukaan tule ulkojäillä tai yleisövuoroilla arvioimaan kenenkään tekniikkaa. Jos alkaa harrastamaan jäälajia, niin siellä sitten oppii ko. luistimilla oikean tekniikan.
Väärin opitusta tekniikasta on vaikea oppia pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tytöt luistelevat käyttäen kärkipiikkejä ja pojat hokkareilla ihan eri tavalla. Jos ei tytöstä olla tekemässä lätkän pelaajaa, niin ei ole mitään syytä poistaa piikkejä.
Höpö höpö. Kirppiksellä ei myydä oikeita käytettyjä taitoluistimia. Oikeat maksaa käytettynä kun useita satoja euroa. " Kaunoluistumua" siellä kyllä on. Piikit kannattaa poistaa, jotta lapsi oppii oikean luistelutekniikan eikä opi potkimaan vauhtia niillä piikeillä. Myös taitoluistelijat ottaa sen vauhdin sillä luistimien terällä ja piikit ovat temppuja varten. Itse olen kaatunut lapsena koska ne piikit tykkäsi jäähän, leuka läsähti jäähän ja leukanivelet vaurioitui. Tästä on seurannut elinikäiset ongelmat purukaluston kanssa.
No höpö vaan ittelles. Torissa on nytkin useita Risport Etoile, Wifa ja Jacksonin luistimia 30 e eteenpäin. Aina ostanut taitoluistimia lapsille käytettynä milloin mistäkin: tori, sporttidivari, FB taitoluistelutori, seurojen nettikirppikset ja ihan pöytäkirppikseltä olen ostanut yhdet ok kuntoiset Edeat.
Risport Etoilet saa MK21 terillä uutena satasella ja ne riittää loistavasti peruskäyttäjälle.
100 e ostin paristi käytetyt Edea Chorus luistimet Coronation Ace terillä. Uutena ne maksaa yli 300 ja nyt varsinaisina luistimina jäähallissa on toki melkeen 700 maksaneeet, mutta tällöin luistellaan jo korkealla tasolla kolmoishyppyjä treenaten. Pikkulasten taitoluistimet ei maksa uutenakaan satoja euroja ellei erikseen halua maksaa.
Luistelukouluun kannattaa sijoittaa niin ei tartte ruveta piikkejä hiomaan vaan oppii luistelemaan oikein millä tahansa luistimilla. Siellä on lapsilla kaikenlaisia menopelejä ja "ankkakävelyllä" aloitetaan, hakien juuri sitä sivupotkua.
Vierailija kirjoitti:
Miten ensiluistimet kannattaa unohtaa? Siis pienimmissä luistimissa puuttuvat piikit, ihan luistimen värityksestä riippumatta. Ei se tarkoita, että ne olisivat erityisen huonot.
On se nyt kumma, että "aina ennen" on opittu kaunareilla luistelemaan ja nyt yhtäkkiä ei. :D Eiköhän syy siihen oikean tekniikan oppimattomuuteen ole ennemminkin vähäiset luistelukerrat, kuin kaunareiden piikit. Jos luistimille noustaan hyvässä lykyssä ensimmäisen kerran eskarissa ja sen jälkeen luistelemassa käydään pari kertaa talvessa + koululuistelut, niin jäällä on varmasti joka kerta yhtä hutera olo, jolloin vain varovasti töpötellään, uskaltamatta ottaa sivupotkuja.
Vierailija kirjoitti:
On se nyt kumma, että "aina ennen" on opittu kaunareilla luistelemaan ja nyt yhtäkkiä ei. :D Eiköhän syy siihen oikean tekniikan oppimattomuuteen ole ennemminkin vähäiset luistelukerrat, kuin kaunareiden piikit. Jos luistimille noustaan hyvässä lykyssä ensimmäisen kerran eskarissa ja sen jälkeen luistelemassa käydään pari kertaa talvessa + koululuistelut, niin jäällä on varmasti joka kerta yhtä hutera olo, jolloin vain varovasti töpötellään, uskaltamatta ottaa sivupotkuja.
No kun ei ole opittu.