Lapsen luistimista pitäisi kuulemma viilata kärkipiikit pois, että oppii luistelemaan.
Ostin siis 4-vuotiaalle tyttärellemme kirppikseltä tänään luistimet. Löysin oikein hyvät käytetyt taitoluistimet. Siinä kirppiksellä oli samaan aikaan yksi pariskunta ja se mies sanoi minulle, että kannattaa sitten käydä viilauttamassa kärkipiikit pois, että oppii lapsi oikealla tavalla luistelemaan.
Siis onko tämä oikeasti käytäntönä jossain?
Kommentit (43)
Ei. Tytöt luistelevat käyttäen kärkipiikkejä ja pojat hokkareilla ihan eri tavalla. Jos ei tytöstä olla tekemässä lätkän pelaajaa, niin ei ole mitään syytä poistaa piikkejä.
Joo, noin todella kannattaa tehdä. Niitä kärkipiikkejä tarvitaan kaunoluistelussa, ei tavallisessa luistelussa. Ne kuitenkin mahdollistavat ns. töpöttely luistelemisen sijaan ja reikiinnyttävät jään.
Kaunareilla moni luistelee niin että raapii piikeillä vauhtia ja vauhdista rupea luistelemaan niinkuin luistellaan.
Hokkarit olisi parhaat ensiluistimet
Hokkareilla oppii oikean tekniikan, kaunareilla potkitaan vauhtia varpailla/piikillä.
Minä lapsena haaveilin, että taitoluistimista olisi saanut alimmat piikit pois. En oppinut niillä kunnolla luistelemaan, kun aloin pelätä sitä, että ne tökkää jäähän ja kaadun. Olisin halunnut poikien luistimet, mutta siihen aikaan jako tyttöjen ja poikien välineisiin oli niin tiukka, että en uskaltanut.
Kunnon kokoteräpotkut tietysti voi vähän helpommin oppia, jos ei ole alussa piikkejä. Ei kovin olennaista kuitenkaan, jos tyttö saa oikeata ohjausta alusta lähtien. Helposti lapsi lähtee vain piikeillä liikkeelle, jos ei opeteta.
Mutta tarvitseeko kaikista jotain huippuja tulla? Eli mitä välii....
Viilaamaan nyt tietenkään ei kannata ruveta. Ostat uudet ilman piikkejä. Käytetyt nyt ainakin saa kympillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tytöt luistelevat käyttäen kärkipiikkejä ja pojat hokkareilla ihan eri tavalla. Jos ei tytöstä olla tekemässä lätkän pelaajaa, niin ei ole mitään syytä poistaa piikkejä.
EI!!!
Luistimilla niiden tyypistä riippumatta luistellaan sivupotkulla. Piikit ovat sitä varten, että niillä voi tehdä temppuja ja hyppyjä. Luistelutyyli tosin hieman eroaa kaunokeilla ja hokkareilla luistelussa (kaunokeilla harvoin voi tehdä ihan yhtä leveää sivupotkua), mutta se johtuu enemmän terän profiilista ja luistimen kengästä.
AP:lle: alimmat piikit voi viilata pois, niin eivät häiritse luistelemaan opettelua.
Eikä tarvitse viilata. Itse olen oppinu kaunoluistimilla luitelemaan ja niin ovat molemmat tyttärenikin. Mitään kärkipiikkejä ei ole viilattu pois. Se piikki kuuluu kaunoluistelun luoteeseen ja tyyliin. Sitä asentoa pitää vaan oppia oikealla tavalla hallitsemaan. Harjoituksella se hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Hokkareilla oppii oikean tekniikan, kaunareilla potkitaan vauhtia varpailla/piikillä.
Mä olen oppinut ihan oikean tekniikan kaunareilla. Tosin alimman piikin isä viilautti pois kun teroitutti luistimet. Isä tosin oli lätkävalmentaja, joten varmasti tuli oikeaa luisteluopetusta.
Kummasti Viveca Lindfors sun muut jääprinsessat luistelee ihan oikein, eikä kärkipiikeillä potkien, vaikka oletettavasti niitä ei ole edes lapsena hiottu pois.
Jääkiekkoilijathan ottaa luistelutunteja taitoluisteluvalmentajilta, joten tuskin taitoluistimilla vain väärin luistellaan...
Kyllä ne kannattaa viilata pois, että tytär oppii luistelemaan oikein. Aikanaan lasteni koulussakin opettaja neuvoi tyttöjen vanhempia viilaamaan alimmat piikit pois, ettei opi väärin luistelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Taitoluistelijat eivät potki vauhtia piikeillä muuten kuin hyppyihin. Sitä varten ne piikit on. Hokkareilla kannattaisi kaikkien aloittaa, vaihtaa sitten taito- tai vaikka pikaluistimiin, jos ne lajit alkavat kiinnostaa. Tai retkiluistimiin.
Vierailija kirjoitti:
Kummasti Viveca Lindfors sun muut jääprinsessat luistelee ihan oikein, eikä kärkipiikeillä potkien, vaikka oletettavasti niitä ei ole edes lapsena hiottu pois.
Jääkiekkoilijathan ottaa luistelutunteja taitoluisteluvalmentajilta, joten tuskin taitoluistimilla vain väärin luistellaan...
Eihän taitoluistimilla olekaan tarkoitus luistella väärin, mutta reilu enemmistö luistelee. Jostain syystä tavallinen kansa luistelee taitoluistimilla potkimalla piikkipotkuja vaikka tosiaan taitoluistelijat eivät näin tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitoluistelijat eivät potki vauhtia piikeillä muuten kuin hyppyihin. Sitä varten ne piikit on. Hokkareilla kannattaisi kaikkien aloittaa, vaihtaa sitten taito- tai vaikka pikaluistimiin, jos ne lajit alkavat kiinnostaa. Tai retkiluistimiin.
Hokkarit ja kaunokit ovat niin eri tyyppiset luistimet, että vaihtaminen voi olla hankalaa. Tai ainakin omakohtaisesta kokemuksesta sanoisin, että hokkareista kaunokkeihin vaihtaminen on hankalampaa kuin kaunokeista hokkareihin. Testasin nimittäin itse joskus vanhoja kaunokkejani (vielä nuorena siis sen jälkeen, kun olin muutaman vuoden jo luistellut hokkareilla) ja olin turvallani koko ajan.
Terä on kaunokissa paljon suorempi kuin hokkarissa, jolloin luistin helpommin tökkää niihin piikkeihin. Samoin luisteluasento jää kaunokeilla pystymmäksi, joten jos on oppinut kunnolla menemään matalana hokkareilla, on vaikea pitää tasapainoa kaunokeilla.
Oma tyttärenikin testasi yhtenä talvena kaunokkeja, käski parin luistelukerran jälkeen myydä ne pois ja vaihtoi takaisin hokkareihin.
Niin niissä lasten ensiluistimissa ei niitä kärkipiikkejä ole.
Oikean tekniikan voi oppia piikkien kanssakin, mutta riski siihen että laiskasti potkisi piikeillä vauhtia on isompi ja alin piikki tökkää herkästi tottumattomalla joten vauhdinottoon voi tulla kynnys. Itse olen laittanut lapset värkkeihin katsomatta ensin jäälle hokkareilla, jos olisi kaunarit niin sen alimman piikin poistattaisin.
T. Entinen taitoluistelija, joka harjoitteluluistimista on hiottu piikkejä jo 80-luvulla
Alin piikki molemmista pois. Jos on jossain taitoluisteluryhmässä niin siellä tarvittaneen niitäkin. Tavallisessa luistelussa voi aiheuttaa kompastumisen vauhdissa. Näin entisaikaan,
Ne sellaiset lasten ensiluistimet kannattaa unohtaa kokonaan.
Joko hokkarit tai sitten hyvät taitoluistimet jalkaan ja menoksi. Tärkeintä on että lapselle jää positiivinen fiilis luistelusta. Hyvät ja tukevat luistimet auttavat paljon. Ei sillä niin väliä ole potkiiko alkuun piikeillä vai ei, kunhan on kivaa.
Enkä tiedä onko sillä loppujen lopuksi myöhemminkään väliä millä tyylillä potkii, jos vaan luistelusta tykkää. Hyvä vaan, että ihmiset liikkuu, oli tyyli mikä tahansa.
Sitten jos lapsi oikein paljon innostuu, niin kannattaa mennä taitoluisteluseuran luistelukouluun tai kiekkokouluun harjoittelemaan ammattitaitoiseen valmennukseen.
horisi