Perintöasiaa, mites tällaisessa tilanteessa pitäisi toimia?
Mies on aikoinaan perinyt äidiltään kesämökin (ei mikään arvokas). Tuo mökki ollut suvussa ties kuinka kauan ja luonnollisesti aviopuoliso rajattu pois.
Miehelläni ei ole lapsia, eli minä perin mieheni, mutta kuinkas nyt kun minut on tuosta mökistä rajattu pois? (muuta omaisuutta ei ole).
Miehellä on 2 alaikäistä sisarusta isänsä puolelta ja miehen isäkin kuoli pari vuotta sitten. Nuo sisaruksethan ovat perintökaaressa seuraavana ja mies ei heille mökkiä halua.
Ja vaikka minä perisin tuon mökin, niin kuolemani jälkeen se menisi noille sisaruksille, eikä minun lapsilleni joille mies sen mieluusti haluaisi.
Onko siis ainut mahdollisuus, että mies myy/lahjoittaa mökin minulle?
Kommentit (27)
jos mies on perinyt mökin testamentilla ja siinä on puoliso on rajattu ulos, niin voi tulla ongelmia, kun miehen sukulaiset tulevat vaatimaan mökkiä itselleen tuolla perusteella. toki mies voi tehtä testamentin, jossa testamenttaa omaisuudensa puolisolleen.
Miten luette tekstiä, kun ap mainitsee heti, että mies on aikoinaan perinyt mökin äidiltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
öö en nyt ymmärrä. Mies on perinnyt mökin? Mutta alaikäiset lapset eivät (nämä miehen sisaruksia?). Miehen alaikäiset sisarukset on perintökaaressa samassa asemassa kuin miehesi. Eli mökki jaetaan hänen ja hänen sisarusten kesken. Jos miehen isä olisi tehnyt mökistä testmentin, perinnöstä silti kuuluu lapsille lakiosa. Alaikäisinä tarvitsevat itselleen edunvalvojan, jos haluavat nostaa kanteen lakiosaa rikkovasta testamentista.
Sanokaa jos tämä meni väärin.
Onhan mökkejä voinut olla useampi tai sitten ovat saaneet osituksessa muuta omaisuutta.
Tuskin sentään osituksessa, vaan perinnönjaossa. Ositus on eri asia.
Totta. Ositus ei ole jako, vaan kertoo sen, mikä kuulu kenellekin. Osituksen jälkeen voidaan suorittaa täysi tai osittainen perinnönjako.
Jos perillisiä on useita, osituksessa ei mitenkään määrätä sitä, mikä osa perinnöstä kuuluu heistä kenellekin. Osituksessa määrätään vain se, mitä kuuluu leskelle ja mitä perillisille.
miehen isän sukulaislapset eivät mahdollisesti ole sukua miehen äitille. joten tuon mökin pitäisi palautua miehen äitin suvulle. tosin ei tuolla ole asian kannalta kovin isoa merkitystä
Miehesi voi testamentata mökin sinulle ellei hän ole vain tilapäisesti elossa.
Totta. Ositus ei ole jako, vaan kertoo sen, mikä kuulu kenellekin. Osituksen jälkeen voidaan suorittaa täysi tai osittainen perinnönjako.