Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoli nuoresta, vinkkejä kaivataan!

Vierailija
18.11.2019 |

Nyt epäilyni nuoren huumeiden käytöstä vahvistui. Olen siis epäillyt jonkin aikaa, että nuoreni käyttää jotakin aineita ainakin satunnaisesti. Epäily on herännyt, kun hän kotiutunut menoistaan jotenkin erikoisen oloisena. Nyt haluankin hyviä vinkkejä, kuinka minun pitäisi shokista toivuttuani toimia.

Taustaa sen verran, että päihteiden käyttöä ja ylilyöntejä on ollut aikaisemmin. Kerran joutunut sairaalahoitoon syötyään lääkekaapista varastettuja lääkkeitä. Tällöin psykologin arvio oli, ettei takana ollut itsetuhoisia ajatuksia vaan viihdekäyttö/kokeilu. Toisen kerran olisi joutunut sairaalahoitoon voimakkaan humalatilan vuoksi (ambulanssi tilattu), mutta saimme asiasta tietoa ja kerkesimme hakea nuoren kotiin selviämään. Ollaan oltu siis tekemisissä lastensuojelun kanssa. Jälkimmäisen episodin jälkeen olin itse lastensuojeluun yhteydessä.

Kokemukseni mukaan lastensuojelussa hyssytellään vanhemman huolta.

Hyvänä asiana pidän, että olen hyvissä puheväleissä lapseni kanssa. Koko hänen nuoruuden ajan tärkein asia on itselleni ollut, että puheväleissä pysytään. Lapsi kävi vuosi sitten koulupsykologin kanssa keskustelemassa ahdistus- ja väsymysoireista. Verikokeet otettiin ja niistä löytyikin korjattavaa. On ollut virkeämpi ja jaksavampi viime aikoina.

Nyt mietin siis, mitä pitäisi tehdä ja minne olla yhteydessä?

Koulu sujuu enimmäkseen ok. Kotiintulojat on ja valvonta toimii. Käteistä rahaa emme jatkossa anna. Antakaahan vinkkejä, mitä kannattaisi huomioida?

Itse lähinnä nyt mietin, mistä huomaa, milloin kyseessä viihdekäyttö ja milloin esim. pahan olotilan helpottamista? Toivoisin, että hän saisi "oikeaa" apua mahdolliseen mielenterveydenhäiriöön.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä paikkakunnalla toimivaan nuoret päihdetyöhön, näissä on yleensä sellaista päivystys palvelua, johon ei tarvitse mitään lähetettä, sinne voisi sopia tapaamisen sekä nuorelle, että teille vanhemmille.

Vierailija
2/11 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. kiitti vinkistä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikai sillä ole väliä onko viihdekäyttöä tai pahan olon helpottamista, tuskin nuori osaa itsekään sitä eritellä ja määritellä.  Onhan tuossa jo päihdekäyttö taustaa vaikka miten. Kyllä tuollainen nuori pikaista "oikeaa" apua tarvitsee, nuo aineet "muuttaa" aivokemiaa helposti, sieltä ei sitten niin vaan olekaan paluuta normaaliin.

Vierailija
4/11 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin ainakin ottaa nuoren koulupsykologiin yhteyttä. Koulu vaihtunut, joten uusi ihminen on siellä vastassa.

-Ap 

Vierailija
5/11 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoren kanssa puhuinkin, että hänen täytyy hakea omielihyvää turvallisista asioista. Lähinnä mietin, että hänen pitäisi saada "oikeaa" hoitoa.

Eikös päihdeongelmissa ole usein takana hoitamattomat mielenterveydenongelmat. 

-Ap

Vierailija
6/11 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota tosiaan yhteys koulupsykologiin, sieltä laittavat lähetteen nuorisopsykologille.

Omalla lapsella oli myös ongelmia päihteiden käytön kanssa, saatiin lapselle terapiakäynnit ja päihteet on nyt jäänyt.

Lastensuojelusta ei tosiaan ollut mitään apua, lähinnä olivat vain sitä mieltä että jos lapsi haluaa käyttää päihteitä, niin hän käyttää.

Vierailija
7/11 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, lastensuojelussa tivasivat minulta perusteluja, miksi olen huolestunut lapsestani?

Aivan kuin sairaalahoitoon joutuminen ei olisi riittävä näyttö, puhumattakaan mahdollinen pakkaseen paleltuminen tai huumeriippuvuuteen johtava polku......

-Ap

Vierailija
8/11 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihteiden käytössä voi olla takana mielenterveysongelmat, mutta ei aikuisetkaan juo viinaa siksi, että niillä on paha olla. Ne juo, koska humalassa on kivaa. Ihan samaan tapaan nuoretkin haluaa hakea erilaisia päihtymystiloja. Ainoa ero alkoholin ja huumeiden käytön välillä on se, että huumeet ovat laittomia ja niiden kanssa pläräämisestä voi seurata ongelmia.

Vierailija
9/11 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveripiiri kertoo paljon. Jos ovat epämääräisiä, muuttakaa paikkakuntaa.

Vierailija
10/11 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että haluaa saada pään sekaisin viestii kyllä ongelmista pään sisällä. Suosittelen ehdottomasti psykologia, ja tietysti sitä, että olet läsnä hänen elämässään. Muista halata ja kertoa hänelle, että rakastat häntä!

Vierailija
11/11 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Olen parhaani mukaan läsnä. Reissutaan ja tehdään asioista yhdessä, enemmän kuin itse aikoinani oman vanhemman kanssa. Kaverit ovat meille aina tervetulleita ja ollaan kavereiden vanhempien kanssa yhteydessä.... Myös näissä ikävissä asioissa.

-Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä