Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä metatyöt teidän mies tekee?

Vierailija
17.11.2019 |

siinä se

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan oikeasti keksi mitään. Rakastan miestäni kyllä, mutta kyllä tämä huusholli romahtaisi aivan kasaan, jos en itse pitäisi kaikkia lankoja käsissä. Kokeiltu on, nähty on.

Vierailija
2/22 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan  makaa koko päivää somessa tai av-palstalla.

Eikö yksi ulisemisketju jo riittänyt tästä taas hetkeksi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan oikeasti keksi mitään. Rakastan miestäni kyllä, mutta kyllä tämä huusholli romahtaisi aivan kasaan, jos en itse pitäisi kaikkia lankoja käsissä. Kokeiltu on, nähty on.

Palstamammat ovat yli-ihmisiä, joita ilman koko maapallo räjähtäisi. Selväksi on tullut

Vierailija
4/22 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on ammatiltaan  levyseppä-hitsaaja, joten hän on kyllä tottunut tekemään vain  vain metallitöitä....

Vierailija
5/22 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuollainen metatyö ole laitonta? Ainakin jenkkileffoissa metakokit on rikollisia.

Vierailija
6/22 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilman. Kaiken autoon liittyvän. Ja suurimman osan yhteydenpidosta, koska valtaosa ystävistä ja sukulaisista on hänen.

Vierailija
7/22 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassakäynti, ruokien suunnittelu ja laittaminen (välillä teen puolivalmisteita, välillä mummolassa syömistä myös), auton renkaiden vaihtaminen, lasten Wilman seuraaminen, laskujen naputtelu koneella maksuun (molempien rahoilla), kokeisiin valmistautuminen lasten kanssa tietyissä aineissa (minä tietyissä), lasten kuskaaminen tarvittaessa (asutaan kävelymatkan päässä koulusta ja harrastuksista), laitteiden tai rakenteiden korjaaminen ja huoltaminen (esim keskuspölynimuri), minulle mietityt ja hyvät äitienpäivä-, synttäri- ja joululahjat. Monta asiaa mietitään yhdessä, esim. kummilapsen lahjat, joulukortit, harrastusvälineet jne. Minä taas osallistun mielelläni remontti- ja rakentamishommiin, leikkaan ruohoa, kolaan lumia, siivoan ja suursiivoan, huolehdin kaikkien vaatetuksen hankkimisen, sisustan, maksan ulkona syömiset (kun en niin paljon laita ruokaa), hankin matkoja, suvun joululahjat, kodin tarvikkeet (huonekalut, matot yms.) Molemmat keskustelevat paljon lasten kanssa. Minä kasvatan enemmän, mies esimerkiksi auttaa ja ohjaa harrastuksissa. Menee molempien mielestä tasa-arvoisesti.

Vierailija
8/22 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
9/22 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken autoihin ja talon huoltoon liittyvän, raha-asiat (laskujen maksu, lainaan liittyneet jutut kun sitä oli, sijoitukset, seuraa sähkön ja veden kulutusta...), vakuutukset, sähkösopparin kilpailutukset jne. Kun joku kodinkone hajoaa, selvittää ja vertailee eri vaihtoehtoja ottaen myös ulkonäölliset seikat huomioon vaikka se lisäisi hintaa. Meillä on sen ikäinen talo, että eletään juuri kodinkoneiden vaihdon aikaa, viimeisen vuoden aikana tähän on kuuluneet, pesukone, liesitaso, uuni ja mikroaaltouuni. Itse olen lähinnä katsonut vaihtoehdot ja sanonut mikä miellyttää eniten.

Jos kysyisin mieheltä että mitä metatyötä hän tekee ja kokeeko nämä hommat työläiksi, olisi varmaan ihan kysymysmerkkinä. 

Minä hoidan lapsiin liittyvät käytännön asiat, kuten Wilman, erilaiset terveys yms. asiat. Vanhempien varttiin mennään yhdessä, mutta minä hoidan ajan buukkauksen.

Sanoisin, että tehdään yhtä paljon.

Peruskotitöitä ja menoja meillä ei suunnitella, molemmat pesevät pyykkiä, tekevät lumitöitä, siivoavat, laittavat ruokaa ja kuskaavat lapsia ihan yhtälailla, ne ei ole kummankaan vastuulla vaan ne sovitaan aina tapauskohtaisesti erikseen, vaikka työpäivän aikana whatsappilla "ehdtkö hakemaan xx:n treeneistä klo 17.30?" "Joo." "Hyvä juttu". Ja seiniä meillä ei pestä eikä edes suunnitella niiden pesemistä.

Vierailija
10/22 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ei sitten yhtään mitään. Olen perus av-mamma, joka siis pyörittää tätä hommaa yksin. En ole näin halunut mutta koti ja lapset pitää hoitaa ja laskut maksaa. Olen testannut, hoitamatta jää miehen kontolle jos jäävät. Hän makaa sohvalla ja katsoo telkkaria. Ei mitään hajua kulun liikuntapäivistä tai vanhempainilloista. Hän ei tiedä mikä on Wilma tai keitä ovat lastemme opettajat. Mahtaako tietää missä kouluissa ovat, kun ovat eri kouluissa.

Vierailija
11/22 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömänä kotona lojuva mies on nyt oppinut tekemään ruuan valmiiksi, kun minä tulen työpäivän jälkeen lasten kanssa kotiin. Siis minä haen ne lapset päiväkodista kuitenkin ja vien ja tietysti ostan ne ruokatarpeet valmiiksi.

Sitä päivää odotellessa, kun osaisi itsenäisesti hakea kaupasta muutakin kuin energiajuomaa, kaljaa tai pakastepitsaa itselleen.

Vierailija
12/22 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies osaa hoitaa kaiken omaan harrastukseensa liittyvän suunnittelun. Kaikki kotiin ja perheeseen liittyvä on jäänyt minulle. En tykkää tilanteesta.

Vierailija
13/22 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä täällä metatyötä teen. Joka ainoa aamu palstalle mä meen. Sen kaiken teen mä siksi vain, että johonkin saan purkaa pahaa oloain.

Vierailija
14/22 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas mammat sotkee käsitteitä. Kotityöt eivät ole metatöitä. Metatyö on työnteon suunnittelua, siis asioiden vatvomista. Aikataulutusta, delegointia yms. Pyykkäykset ja laskujen maksut eivät ole metatöitä vaan kotitöitä. 

Vierailija
15/22 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas mammat sotkee käsitteitä. Kotityöt eivät ole metatöitä. Metatyö on työnteon suunnittelua, siis asioiden vatvomista. Aikataulutusta, delegointia yms. Pyykkäykset ja laskujen maksut eivät ole metatöitä vaan kotitöitä. 

Metatyö on uusi muotitermi, mutta käytännössä se on hyvin perinteistä työnjohtamista. Managerointia. Alimman operatiivisen tason esimieshommaa tai itsensä johtamista; asioiden tekemisen järjestyksen ja vastuiden järkeilyä ja järjestelyä. Myös priorisointia ja tehtävien asioiden valintaa.Konkreettisella tasolla ihan vaan sen tapaista asioiden miettimistä, missä välissä käydä kaupassa ja tehdä viikkosiivous.

Joillekin tällainen aivojen käytön vaatimus on kovin rasittavaa kaiken tekemisen ohessa, joten he kuormittuvat. Nokkelammat eivät mieti liiaksi vaan improvisoivat. Nokkelimmat minimoivat metatyön ja sujuvoittavat arkea esimerkiksi luomalla vakioituja rutiineja ja yleisaikatauluja. Näin pyörää ei tarvitse keksiä aina uudelleen. Aika pitkälle metatyön määrä ja kuormittavuus on omista tahdosta ja valinnasta kiinni. 

Vierailija
16/22 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mies laittaa ruoan niin se tekee myös ostoslistat, kauppakäynnit, astiat, keittiön siivouksen jne.. En ite voi sietää marketissa hengailua enkä oikein tykkää laittaa ruokaa, joten se  on ihanaa. En puutu ruokaostoksiin mitenkään ellen halua jotain tiettyä tai satu joskus hakemaan pakettia nakkeja ja ranskalaisia :D

Auton ja kaiken siihen liittyvän mies hoitaa kokonaan vaikka molemmat sillä ajetaan.

Esikoisen tuo ja vie eskariin/päivähoitoon sekä kattoo, että on vaikka retkipäivinä eväät ja lelupäivinä lelut.

--

Mä hoidan lapsilla neuvola-ajat, esikoisen eskarivaatteet ja kuopuksen juoksevat asiat periaatteessa kokonaan.

Mä hoidan meidän vaatehuollon, pesemiset ja hankinnat aika pitkälle. Toi kulkisi vaikka risoissa kengissä jos en sanoisi siitä erikseen ja tykkää vaatteista mitä vanhempia ne on.

Mä hoidan normaalin perussiivouksen, mutta mies on tosi siisti, joten ainoastaan lapset sekoittaa kämppää meillä.

--

Yhdessä tehdään kaikki isommat siivoukset ja päätetään siivouspäivät jne.

Vierailija
17/22 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoo syksyn kalenterit, koulun tapahtumat, harrastukset, sukulaisten ja kavereiden synttärit ja muut kemut ja sen perusteella pohtii milloin meillä pestään seinät

Vierailija
18/22 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaa perhekalenteriin omat menonsa, joiden pohjalta alan laatimaan perheen aikatauluja. Huollattaa auton ja vaihdattaa renkaat. Hankkii lamput ja patterit.

Vierailija
19/22 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokien suunnittelun (myös juhlien tarjoilut), lasten harrastukset (kuljetukset, maksut, talkoot jne.), kaikki korjaustyöt, monet matkojen valmistelut (auton vuokraus, majoitusten varaus yms.), vakuutusten ja sähkösopimusten kilpailutus säännöllisesti, taloyhtiön asiat, teknisten laitteiden ja auton hankinnat, huollot jne. 

Minä hoidan pääosin vaatehuollon suunnittelun, yhteydenpidon kouluun ja sukulaisiin, syntymäpäivät ja lahjat, jolukortit.

Vierailija
20/22 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapsensa, kun he tulevat. Ja se menee niin, että hän havahtuu kymmentä minuuttia ennen, että jotain olisi jo pitänyt tehdä. 

Siksi uusperheessä on yleensä elintärkeää, että mies hoitaa, kasvattaa ja viihdyttää omat lapsensa, eikä nainen ota äitipuolen asemaa. Näin säästyy isolta osalta metatyötä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme