Miksi autossa puhutaan "kaasusta"?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
googlaa kaasutin
Kaasuttimet alkoivat hävitä autoista 30 vuotta sitten, tuskin enää kovin montaa kaasutinautoa tien päällä liikkuu. Puhekieleen on vaan jäänyt tuo kaasu, vaikkei siellä mitään kaasuläppää enää ole mihin kaasupoljin vaikuttaa, se on nykyään vain yksi elektroninen input-signaali moottorinohjausjärjestelmään kuljettajan tehopyynnöstä moottorille.
Mikään aine ei pala kiinteässä tai nestemäisessä muodossa vaan tarvitaan kaasufaasi. Kaasuttimessa imetään ilmaa nopealla vauhdilla ja siihen ruiskutetaan bensaa sumumuodossa, joka kaasuuntuu ennen sylinteritilaan pääsyä. Tämä idea myös bensaruiskuissa. Dieselissä polttoaine sumutetaan tosi pienestä reiästä jopa 2000barin paineella jolloin se muuttuu kaasumuotoon.
Jos esim. sytytystulpassa on bensaa nestemuodossa sanotaan että tulppa on kastunut eikä moottori käynnisty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
googlaa kaasutin
Kaasuttimet alkoivat hävitä autoista 30 vuotta sitten, tuskin enää kovin montaa kaasutinautoa tien päällä liikkuu. Puhekieleen on vaan jäänyt tuo kaasu, vaikkei siellä mitään kaasuläppää enää ole mihin kaasupoljin vaikuttaa, se on nykyään vain yksi elektroninen input-signaali moottorinohjausjärjestelmään kuljettajan tehopyynnöstä moottorille.
Kyllä sillä elektroniikallakin vaikutetaan kaasun määrään ja polttoaine/ilmasuhteeseen kuten perinteisessä kaasutinautossa. Kun painetaan kaasupoljinta, saa moottori enemmän kaasua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
googlaa kaasutin
Kaasuttimet alkoivat hävitä autoista 30 vuotta sitten, tuskin enää kovin montaa kaasutinautoa tien päällä liikkuu. Puhekieleen on vaan jäänyt tuo kaasu, vaikkei siellä mitään kaasuläppää enää ole mihin kaasupoljin vaikuttaa, se on nykyään vain yksi elektroninen input-signaali moottorinohjausjärjestelmään kuljettajan tehopyynnöstä moottorille.
Kyllä sillä elektroniikallakin vaikutetaan kaasun määrään ja polttoaine/ilmasuhteeseen kuten perinteisessä kaasutinautossa. Kun painetaan kaasupoljinta, saa moottori enemmän kaasua.
Ei se enää ole noin suoraa, siellä on aika paljon erilaisia järjestelmiä ja algoritmejä välissä jotka voi vaikuttaa asiaan ja jos vaikka ESP on aktiivinen ja auto liikkuu liukkaalla pinnalla pidon menetyksen rajoilla niin saat polkea kaasua vaikka miten mutta moottori ei reagoi siihen mitenkään kun ESP estää sen ettei auto karkaa käsistä.
Moottori ei itse asiassa enää ime suoraan "kaasua", vaan imuputkistossa on erillinen läppäventtiili ilmalle ja suuttimet on vasta imusarjassa juuri ennen venttiiliä tai suoraan sylinteriin, ennen moottori imi imusarjasta kaasumuotoista polttoainetta kaasuttimen kautta ja se kaasuläppä kontrolloi sen pääsyä moottoriin.
googlaa kaasutin