Mikä auttaa niska-hartia-päänsärky-oksetus-huono-olo?
Nukuin yön kai oudossa asennossa ja nyt on ihan karmiva päänsärky, kova niska-hartia-särky, leuka ihan jumissa ja kipeä ja oksettaa ja huimaa koko ajan, oksensin jo kerran päänsäryn vuoksi. Otin vahvan buranan ja panadolin yhtä aikaa, ei auta ollenkaan. Olen vauvan kanssa kaksin kotona, joten en voi ottaa mitään unilääkkeitä ja mennä nukkumaan, ja olisi ihan pakko jaksaa ja kestää. Mikä auttaa?
Kommentit (31)
Tee sellaista jumppaa, että nostat olkapäät mahdollisimman paljon lihaksia jännittäen korvien lähelle. Laske kymmeneen ja rentouta. Toista kymmenen kertaa.
Jos sinulla on kylmäpakkaus niin kylmäpakkaus niskaan maaten mennessä on hyvä apu. Joululahjaksi kannattaa toivoa satasen Tens-laitetta Sokokselta. Se on hyvä ja lääkkeetön apu moneen kipuun.
Vierailija kirjoitti:
Niskahartia venytykset. Katso netistä ohjeet.
Kiitos googlaan ne. Auttaako ne myös pahaan leukajumiin ja päänsärkyyn ja oksentamiseen? Ap
Vierailija kirjoitti:
Help! Osaako joku neuvoa? Ap
Soita päivystykseen ja kysy neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Tee sellaista jumppaa, että nostat olkapäät mahdollisimman paljon lihaksia jännittäen korvien lähelle. Laske kymmeneen ja rentouta. Toista kymmenen kertaa.
Jos sinulla on kylmäpakkaus niin kylmäpakkaus niskaan maaten mennessä on hyvä apu. Joululahjaksi kannattaa toivoa satasen Tens-laitetta Sokokselta. Se on hyvä ja lääkkeetön apu moneen kipuun.
Kiitos kokeilin heti ja tuntuu, että kramppaa tuosta jumpasta sekä hartiat että koko selkä :0
.
Ap
Kuumaan suihkuun ja lasket vettä niskaan, kipukohtaan. Voit myös kokeilla että asetat kämmenet päätä vasten , peukalot "kallojuureen " ja hellästi , tuntemuksia kuulostellen hierot pelkillä peukaloilla.
Särkylääke ei auta jos tarvii lihasrelaksanttia. Sitä varten pitää käydä lääkärissä. Itse käytän Sirdalud Retardia vaikka se on kalliimpaa kuin perus-Sirdalud. Tuolla perusmallilla verenpaineeni laskee liian alas ja olen kuin pölkyllä päähån lyöty. Sitä ei voi ottaa muulloin kuin ennen nukkumaanmenoa.
Jos kipu ei hellitä, menisin päivystykseen. Ainakin joku kaveri tarkastamaan vointisi välillä. Koska joskus (onneksi harvoin) voi olla aivohalvaus/verenvuoto. Mutta lähinnä kuulostaa migreeniltä. Kohtauslääke eli joku triptaani auttaisi varmaan. Mutta ne vaativat lääkärin diagnoosin ja reseptin.
Jos joku tulisi vauvaa hoitamaan ja saisit levätä?
Kahvi, kokis tai kofeiinitabletit särkylääkkeen kanssa lisää joskus tehoa. Itsellä sama, aina tuohon ei auta mikään. Kävely raittiissa ilmassa voisi auttaa, jos mahdollista.
Yritä rentouttaa hartioita ravistellen jne., liikuttelen käsiä rennosti "soutaen" noin rinnan korkeudella. Kallonpohjaa voi hieroa itse peukaloilla, esim. näin
tai näin
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ihmiset-kulttuuri/kallonpohjan-hier….
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niskahartia venytykset. Katso netistä ohjeet.
Kiitos googlaan ne. Auttaako ne myös pahaan leukajumiin ja päänsärkyyn ja oksentamiseen? Ap
Narskutatko hampaita unissasi? Sinun kannattaa teettää hammaslääkärillä hammaskisko öitä varten. Sillä vähenevät narskuttamisen aiheuttamat kiillevauriot, niska- ja päänsärky. Moni ei edes tiedä narskuttavansa tai kiristelevänsä hampaitaan unissaan.
Oksentamiseen ei auta kuin lääkärin määräämä reseptilääke.
Panadolia, kylmä/kuumageeli/ kipugeeli
Kauratyyny, jumppaa, imetys ja vauvan kantaminen saa tuon kivun helposti aikaan.
Hieroja ois välillä hyväksi. Keppijumppaa voi koittaa kotona, sillä saa hyvin liikettä ylävartaloon....
Puretko nukkuessasi hampaita yhteen? Kysy hammaslääkäriltä, olisiko purentakisko tarpeen.
Minulla auttoi kuntosali, akupunktio ja niskaortoosi.
Kännyköiden tuijottamisen vuoksi jokaisella on tulevaisuudessa niskaoireita.
Rekkitangolla reikkuminen ja dipit, voi pelkästään laskeutua, sekin auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kokeilin heti ja tuntuu, että kramppaa tuosta jumpasta sekä hartiat että koko selkä :0
.
Ap
Tuo viittaa siihen, että sinun ongelmasi on laajempi kuin yhden yön huonossa asennossa nukkuminen. Mene ensin päivystykseen ja pyydä kunnon lääkkeitä ensiavuksi. Sitten ratkomaan varsinaista ongelmaa neurologin ja hammaslääkärin kanssa.
Minulla ne hartia/ymsjumit aiheuttaa tuon huonon olon ja oksetuksen. Ei siihen auta venytykset tai särkylääkkeet päällä ollessa, kokeiltu on. Ainoa apukeino on maata sellaisessa asennossa, ettei kipu tunnu (eli hartiat rentona, esim. selällään). Yleensä menee pois yön yli nukkuessa, ja jos aamulla yrittää puskea uudestaan (lihakset tuntuvat jäykiltä, muttei ole vielä huonoa oloa) niin silloin venyttelyt käyttöön esim. joka kymmenes minuutti jotain, kunnes se jäykkyyden tunne on poissa.
Ja ei kylmää. Minulla menee vielä pahemmin jumiin jos hartiat kylmettyy. Ennemmin jokin hartiahuivi pitämään lämpimänä.
Menet suihkuun ja väännät veden niin kuumalle kuin nahka kestää, sitten
Käännät päätä vasemmalle ja oikealle , HITAASTI. Toista muutamia kertoja.
Painat leukaa rintaa kohti kädellä takaraivoa painaen , HITAASTI .
Mulla lämmin jyväpussi niskassa helpottaa oloa. Oksentamisen kanssa oiteesi taitaa olla migreeniä eikä pelkkää lihasjumia; ja tarvitset kunnon kohtauslääkkeet ja supersäännöllisen elämän.
Vierailija kirjoitti:
Panadolia, kylmä/kuumageeli/ kipugeeli
Kauratyyny, jumppaa, imetys ja vauvan kantaminen saa tuon kivun helposti aikaan.
Hieroja ois välillä hyväksi. Keppijumppaa voi koittaa kotona, sillä saa hyvin liikettä ylävartaloon....
Vauvan ruokkiminen tuttipullolla on toispuoleista hommaa, jossa lihakset jännittyvät todella paljon. Imettämisestä minulla ei ole kokemusta, mutta uskon siinäkin lihasten jännittyvän yhtä lailla koska vauvaa kannatellaan yleensä pitkään staattisessa asennossa.
Vauvan kantaminen ja sylissä pitäminenkin menee usein toispuoleisesti oman kätisyyden mukaan eli sekin jännittää niskaa ja selkää yllättävän paljon. Kannattaa opetella vaihtamaan vauvaa puolelta toiselle sekä seisoessa vaihtamaan painopistettä jalalta toiselle.
Help! Osaako joku neuvoa? Ap