Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viisaita mielipiteitä tästä asunnon vaihdosta. Vuokrasta asumisoikeuteen?

Jänskättää
16.11.2019 |

Asun vuokralla kolmen lapsen kanssa kerrostalossa 3h+k. Tiukkaa on neliöiden kanssa. Yhdellä lapsista oma huone. 2 jakaa isoimman puoliksi. Minä nukun olohuoneessa. Neliöt tehokäytössä. Nyt olen saanut aso asunnon. 5h+k rivitalo. Jokainen saisi oman makuuhuoneen sekä iso keittiö/olohuone. Tilaa reilusti enemmän. Vuokra tulisi nousemaan noin 120€. +lainanlyvennys noin 300€ kuukaudessa. Eli asumiskustannukset nousisivat reilu 400€. Mutta, ajattelen että tuo lainanlyhennys olisi "pakkosäästämistä". Eli se karttuisi kuitenkin itselle.

Nyt vain mietin että uskallanko. Talous kyllä kestää. Tulee tuntumaan kulujen nousu, mutta pärjään. Aso maksu on huikeat 58000€, omia säästöjä on joten koko lainaa ei tarvitse ottaa. Omistusasuntoa en tule saamaan. Ajattelen että tämä olisi yksi keino kartuttaa myös tulevaisuutta ajatellen omistusasuntoon tarvittavaa omaa pääomaa.

Mitä ajatuksia? Kiitos. Jännittää kun oon yksin tästä taloudesta ja lapsista vastuussa ja keneltäkään en voi asiasta kysyä.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin että miksi et uskaltaisi kun asoasunnosta pääsee kuitenkin 3kk irtisanomisajalla jälkeen pois. Jätä omaa rahaa säästöön tuon 3kk asumiskulujen verran + riittävästi uuteen takuuvuokraan jos joutuisit muuttamaan halvempaan vuokralle, niin nähdäkseni selustasi on aikalailla turvattu.

Vierailija
2/6 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten tässä mua mietityttää oman isäni kommentit. Hän on ehdottomasti sitä mieltä että ei kannata muuttaa. Se tekee minusta epävarman. Mitä jos en sittenkään pärjää.

Olen aina asunut nuhruisissa vuokrakämpissä. Tämä olisi unelmien täyttymys minulle ja lapsilleni. Saisimme tilavan ja siistin, uudehkon kodin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aso on hyväksi havaittu, suosittelen. Isäsi ei ehkä tiedä aso-asumisesta paljoakaan?

Vierailija
4/6 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä järki muuttaa ASO-asuntoon vuokralle?

Vierailija
5/6 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole keksinyt mitään järkevää syytä ASO asunnoille. Vuokralla asuminen on edullisempaa ainakin kotikaupungissani, ennen muinoin kai asoilu tuli edullisemmaksi, ei enää.

Vierailija
6/6 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ratkaisu ainakin omalla kohdalla oli. Asumistuki auttaa ja tosiaankin, rahaa säästyy. Jotkut jopa pakkosäästämiseksi kutsuvatkin. Pääseehän tuosta poiskin helposti, ja voi vaihtaa tarpeen vaatiessa vaikka pienempään/halvempaan/sijainniltaan parempaan, kunhan vastikkeet on hoidettu asianmukaisesti. Kodinkoneet toimivat ja uusi tuodaan, kun entinen hajoaa. Itse saa päättää yhteisistä asioista asukastoimikunnassa. Isännöitsijä teki saumatonta yhteistyötä.

Ihan erilaista porukkaa, kuin kunnan vuokraluukuissa, mekin ihmeteltiin sitä rauhaa ja hiljaisuutta. Oma rivarin pikkuinen piha, sauna ja kaikki uutta, kun talo just valmistui, ja vuokra halvempi kuin rähjäisessä kaupungin kämpässä, missä kissankusi löyhkäsi, sun parkkipaikkaa käytettiin röyhkeästi, juopot rellesti ja hissi kolisi 24/7.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi