Mitä V*a? Olen 23v ja jos lähden opiskelemaan niin on pakko ottaa opintoLAINAA?!
Kuka helvetin ääliö on tämmösen lain keksinyt?? >(
Opintotuesta puolet koostuu opintolainasta, jota tietenkään ei ole pakko nostaa mutta eihän 200¿:lla makseta lapsen hoitomaksuja, laskuja ja koulutarvikkeita! Voi paskaperseet!!
Joudunko mä nyt mädäntyä loppuelämäni tuossa paskassa ammatissa ja työpaikassa?!?! Voi vittu mitä hommaa. Ei paljoa motivoi opiskelu jos ainoa tuki siltä ajalta on joku kuppanen 200¿..
PERKELE!!!!!!!!!!!!!! :(
Anteeksi kauhea kielenkäyttö mutta kun veetuttaa TODELLA paljon!! :((((
Kommentit (73)
Jos sulla on lapsia, niin saat ehkä sossusta jotain. On kyllä perseestä, että opiskelijan on otettava lainaa.
On mulla mieskin (töissä) mutta nyt hoitovapaalla ollessani on rahat tosi tiukilla ja jos tulot tästä pienenee vielä puolella niin eihän se kannata yhtään! VOI VITTULAN PERKELE!! Että mua ottaa pattiin! Kuka ääliö on tämän uuden lain takana? HÄH? TIetääkö joku?
sori taas..
ap
Niin minä ainakin olen laskenut, että saan asumistukea, opintotukea, lapsilisät ja elatusmaksut, yritän myös käydä töissä, kenties 4 päivää kuussa. Täten meidän kolmen hengen perheellä olis vuokranmaksun jälkeen 700¿ suurinpiirtein käytössä kuukausittain.
Kun taas omasta halustaan työttömät saavat kaikennäköistä tukea!
Tää on niiin perseestä! Opiskelevien vanhempien pitäisi saada edes jotain tukea, koska on ihan eri juttu olla yksinäinen opiskelija ku perheellinen opiskelija, jolla otetaan puolison tulotkin huomioon....
Mutta olen kyllä miettinyt että jos meille tulisi ero niin taatusti saisin enemmän rahaa mitä nyt!
Paska maailma. Tekee vain mieli masentua.. :(
Tää maailma ei kannata opiskelua ja näköjään kannattaa hajottaa perhe jotta saa enemmän rahaa. Voi vittu mitä hommaa.
Voi ei, olin aikonut lähteä opiskelemaan sairaanhoitajaksi.
Eipäs sitten kannata ihmetellä hoitajapulaa kun ei ole varaa näköjään mullakaan opiskella hoitsuksi.
Johan rupee raha-asiat paraneen, saatana.
Eihän tää voi olla todellista, eihän? Kai sitä nyt jotain muuta tukea voi saada, VOIHAN?
Jos laitat lapsen hoitoon, se on täysin ilmaista koska sinulla ei ole mitään tuloja.
Elatus min.118e
Lapsilisä 100(?)
Opintotuki jää käteen abuut 190
Matkatuen saat kelasta
Asumistuen saat kelasta
MUTTA sossusta et saa mitään, jos todellakin ei lainaa ole otettu.
Siis ymmärsinkö oikein, että sinä kiroat täällä (ja te muut kuorossa) kuinka suomessa ihmisen elämä on ihan perseestä??
Saat ILMAISEN koulutuksen ja siihen vielä päälle yhteiskunnan tukia vinon pinon, eikä sekään riitä???
Mene kuule maailmalle katselemaan ja vingu sitten, miten huonosti meillä täällä asiat ovat... Ole tyytyväinen, että sinulla on vapaus tehdä itsestäsi ja elämästäsi mitä ikinä haluat, jopa kohtuullisella lainanotolla.
Prkl.
Mulla kyllä on edellistä opintolainaa pari tonnia maksamatta, auttaako asiaa??
mutta opiskelijat ei.
Opiskelijoiden on otettava lainaa ja sit kun pääsee töihin, maksaa sen takaisin. Miksei työttömille samanlaista systeeemiä?
Niin on tehty iät ja ajat. Itse otin aikanaan 60 000 markkaa opintolainaa ja maksoin sen minimiäitiyspäivärahoista ja kotihoidontuesta takaisin. Eikä ikinä itketty ja kadehdittu työttömiä. Olette te melkoisia vikisijöitä. Niin, ja takuita työpaikasta ei ollut tuolloinkaan eli ei se ole mikään syy olla ottamatta lainaa. Ei perheellsillä työttömilläkään niin helppoa ole, koska puolison tulot vaikuttavat myös työmarkkinatukeen.
Kerro? Mieheni maksaa talolainaa, ruokalaskut ja vakuutukset joihin minulla ei jää varaa. Säästöön ei kumpikaan saa penniäkään.
Ja eiku sossulle rääkyyn maksuista. ;P Ja sitte nämä työssäkävijät täällä hirnuu kun toiset käyttää heidän verorahojaan. :D
Kiitti vinkistä. Paljonko sitä opintolainaa saa maksimissaan ottaa?
Vierailija:
Kerro? Mieheni maksaa talolainaa, ruokalaskut ja vakuutukset joihin minulla ei jää varaa. Säästöön ei kumpikaan saa penniäkään.
Ei tietenkään valtio maksa tukia jotta ihmiset voisivat säästää.
YH:t ovat asia erikseen, kai itsekin ymmärrät että jos sinulla ei olisi puolisoa ja hänen tulojaan käytössä olisi vielä paljon tiukempaa. Mutta hei, voihan miehesi jättäytyä työttämäksi, jolloin saat kaikki tuet ja vielä kotihoidon tuen. Kyllä leipä siitä levenisi!
Vierailija:
Vierailija:
Kerro? Mieheni maksaa talolainaa, ruokalaskut ja vakuutukset joihin minulla ei jää varaa. Säästöön ei kumpikaan saa penniäkään.Ei tietenkään valtio maksa tukia jotta ihmiset voisivat säästää.
YH:t ovat asia erikseen, kai itsekin ymmärrät että jos sinulla ei olisi puolisoa ja hänen tulojaan käytössä olisi vielä paljon tiukempaa. Mutta hei, voihan miehesi jättäytyä työttämäksi, jolloin saat kaikki tuet ja vielä kotihoidon tuen. Kyllä leipä siitä levenisi!
Ja menotkin vain kasvaa.
Muistin noiden viestien perusteella porsaanreiän! Jos on luottotiedoissa merkintä, niin ei voi saada opintolainaa MUTTA saa sossusta rahaa jota ei tarvi maksaa takaisin! Kätevää eikö totta? Ja kun valmistut merkintä on jo poistunut... että nyt vaan äkkiä visa miinukselle
Näin se Suomen valtio toimii.
Vaikka jäisit miinukselle kuinka paljon, ne sanoo sossussa että mene tekemään vanhan ammatin hommia. Näin kävi minulle.
Olen lh ja opiskelen sh:ksi. Jäin yh:ksi, 4 lasta. Sain sossusta rahaa vuokran maksuun, mutta ottivat kaikki takautuvat asumistuet sinne.
Eväsivät jatkohakemuksen juuri tämän jo olemassa olevan ammatin takia. Opintolainaa en saa maksuhäiriömerkinnän takia. Olen sitten käynyt tekemässä keikkahommia, että pärjää. Mutta harjoitteluaikoina on kyllä rankkaa, olla päivät harjoittelussa, viikonloput töissä ja vielä perhekin pitäisi hoitaa. Mutta en valita ,vaikka opiskeluaika on taloudellisesti katastrofaalista aikaa, tämä on vain yksi vaihe elämässä, kohta se on ohi, ja pääsen nauttimaan niin paljon puhuttua super hyvää sairaanhoitajan palkkaa!! ; )
Kyllä sossu aina löytää sen pykälän johon vetoovat, että ei tarvitse mitään maksaa............