Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla on kilpirauhasen vajaatoiminta, mitä oireita?

Vierailija
14.11.2019 |

Millasia oireita teillä oli ennen lääkitystä/hoitoa? Netistä tietysti löytyy pitkä lista mahdollisista oireista, mutta kaikille ei tule samoja oireita. Siksi haluaisinkin kuulla sairaudesta kärsiviltä, millaisia oireita teillä oli.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää vielä kysyä, että millä arvoilla olette saaneet lääkityksen? Kerroin oireistani tuossa 21 viestissä ja minulla arvot viimeksi tsh 3.7 ja  t4v  13.5.  Ja sori, kun tulen nyt tähän ketjuun kertomaan omasta tilanteesta, mutta itsellä siis myös hankaluuksia näidne oireiden kanssa.

Olen täysin terve ihminen, joka myös kärsii väsymyksestä tähän pimeään vuodenaikaan ja joudun katsomaan syömisteni perään, etten liho. Arvoni ovat TSH 3.5 ja t4v 9. Olen oikeasti terve. Vai pitäisikö minunkin mennä lääkärille ja vaatia jotakin? Kysyn tosissani.

Minulla kun kyse ei ole pelkästä väsymyksestä vaan myös kuukautistan kanssa ongelmia ja paljon muutakin. En siis todellakaan ole vaatimassa mitään, mutta ei se sitä silti poista eikä oireita kuitenkin olisi. Muualla maailmassa, kun hoidetaan näitäkin asioita paremmin. Enkä minäkään nyt ole paljon käynyt missään valittamassa jos sitä ajattelit.

En ajatellut, enkä sanonutkaan mielestäni mitään sellaista? Rupesin vain itsekin miettimään, että missä se raja menee. Tuossa sanottiin ylempänä, että Suomessa viitearvot ovat ihan pielessä ja mullahan on nuo arvot tuommoiset. Mistä tiedän, että kilpirauhaseni on kunnossa? Lääkäri ei ainakaan ole kiinnittänyt siihen mitään huomiota. Mäkin olen väsynyt, kuukautiset epäsäännölliset, iho atooppinen ja lihoisin, ellen tarkkailisi kaloreita.

Pahoittelut, että taisin oikeasti käsittää viestisi vähän väärin ja mietin, että ajattelet etten  saisi käydä valittamassa "turhaan" missään, kun arvot kerran normaalit.

Siis ainahan kannattaa tietenkin käydä valittamassa "turhaankin", jos voi huonosti, koska jostainhan se johtuu.

Vierailija
42/45 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen lihonut vain tasaisesti, vaikka en ole muuttanut mitään elintavoissani. Hiukseni ovat aina olleet ohuet ja olen ruvennut tuntemaan oloni tosi väsyneeksi. Kävin lääkärillä sitten, koska olen varma, ettei kilpirauhaseni voi toimia oikein ja lääkäri sanoi minulle suoraan, ettei minulla ole vajaatoimintaa :( suostui verikokeet ottamaan kuitenkin ja arvoni olivat kuulemma normaalit. TSH oli 2.5 ja se toinen joku 11. 

Mitä tässä pitäisi tehdä?

T4 pitäisi olla lähempänä 20 kuin 10. Mutta kun TSH on normaali, et tule saamaan enempää tutkimuksia, ikävä kyllä. Millaisissa olosuhteissa kokeet otettiin? Nukuitko normaalisti, otettiinko aikaisin aamusta vai monen tunnin valveillaolon jälkeen? Onko tutkittu aiemmin? Mitattiinko myös rauta-arvot ja verensokeri? Varastoraudan puute ja 2-tyypin diabetes saattavat aiheuttaa samanlaisia oireita kuin kilpirauhanen.

Otettiin iltapäivällä/illalla, kun kävin siellä yksityisellä. Lääkäri ei sanonut mitään siitä, että tällä olisi ollut väliä. Verensokeria ei ole mitattu muutamaan vuoteen, mutta ainakaan silloin ei verikokeissani näkynyt mitään ihmeellistä, eikä lääkäri ollut halukas tutkimaan mitään enempää.

Pitäisi ottaa ennen kymmentä, mieluummin mahdollisiman pian heräämisen jälkeen. Ilmeisesti ei otettu hemoglobiiniakaan? Suosittelisin testaamaan omalla kustannuksella kilpirauhasarvot aamulla, paastosokerin ja hemoglobiinin. Ferritiiniä ei taida saada kuin lääkärin lähetteellä, mutta se olisi hyvä tarkistaa jos muuta erityistä ei löydy.

Ei kyllä taidettu ottaa tuommoisia, kun se lääkäri oli oikeesti niin tyly, että aloin melkein vaan itkemään siellä. Taidan katsoa, jos voisin käydä itse ottamassa noita verikokeita. Mutta mistä löydän lääkärin, joka on halukas tutkimaan koko asiaa? Epätoivo iskee.

Inhottava lääkäri. Käy naturopaatilla, ne ymmärtävät kilpirauhasjutut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja kokemuksia täällä!

Palelen ihan hirveesti, etenkin käsistä ja jaloista, tälläkin hetkellä sormet aivan kylmät. Nukun huonosti, silmissä näköhäiriö, hämäränäkö on niin huono etten haluaisi ajaa pimeällä autoa,

hiuksia on lähtenyt paljon, mutta niitä kasvaa kyllä takaisinkin vähän. Ummetusta, muistin heikkenemistä (olen alkanut unohtaa erityisesti ihmisten nimiä). Olen lihonut 7kg parin kuukauden aikana.

T4v 11, TSH 3,8. Lääkärin mukaan nämä arvot ovat ihan huippuhyvät.

Sokeri ok, kolesteroli ok, rauta ok. Tässä sitä sinnitellään 5h yöunilla päivästä toiseen kun missään ei ole mitään vikaa.

Vierailija
44/45 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen lihonut vain tasaisesti, vaikka en ole muuttanut mitään elintavoissani. Hiukseni ovat aina olleet ohuet ja olen ruvennut tuntemaan oloni tosi väsyneeksi. Kävin lääkärillä sitten, koska olen varma, ettei kilpirauhaseni voi toimia oikein ja lääkäri sanoi minulle suoraan, ettei minulla ole vajaatoimintaa :( suostui verikokeet ottamaan kuitenkin ja arvoni olivat kuulemma normaalit. TSH oli 2.5 ja se toinen joku 11. 

Mitä tässä pitäisi tehdä?

T4 pitäisi olla lähempänä 20 kuin 10. Mutta kun TSH on normaali, et tule saamaan enempää tutkimuksia, ikävä kyllä. Millaisissa olosuhteissa kokeet otettiin? Nukuitko normaalisti, otettiinko aikaisin aamusta vai monen tunnin valveillaolon jälkeen? Onko tutkittu aiemmin? Mitattiinko myös rauta-arvot ja verensokeri? Varastoraudan puute ja 2-tyypin diabetes saattavat aiheuttaa samanlaisia oireita kuin kilpirauhanen.

Tuolla viitealueella ei ole oikeaa arvoa, mutta todennäköisyys ainakin painonnousulle on suuri, mikäli T4 on alle 15, harrastat mässäilyä ja et ole liikunnallinen ihminen. Viitearvon alarajalla ja alle alkaa vointi olla kaikilla oikeasti todella sairas. Ylärajalla puolestaan aineenvaihdunta saattaa olla turhankin kiivasta ja tulla uni- ja nukahtamishäiriöitä.

Vierailija
45/45 |
04.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistin pätkintä, palelu, väsymys, lihomien vatsanseudulla. Arvot ei olleet edes kovin kauhean matalat, mutta ilmeisesti normitasoni pitäisi olla normaalirajojen yläpäässä (se kun on yksilöllistä). Nyt lääkityksellä on ihan outoa kun ei tarvitse 20 Celsius-asteen kämpässä olla sukat ja villasukat, lämpökerraston legginssit ja fleecekangashousut, T-paita ja fleecekangaspusero, fleecekangasaamutakki ja vielä viltti päällä, vaan tarkenee istua sohvalla katsomassa töllöä ihan vaan sukissa, housuissa ja T-paidassa. Väsymyksestä on paha vielä sanoa mitään, kun kaamosmasennus unettaa talvella muutenkin, ja lääkitys on ollut niin vähän aikaa että vyötärön läski ei ole vielä muuttunut suuntaan tai toiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan