Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuleva eläkkeesi pieneni tänään 4,6 %:lla

Vierailija
14.11.2019 |

https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/1271139/elinaikak…

Saa nähdä, vaivautuuko monikaan media kertomaan tällaista pikkupikkumitätöntä juttua.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ostin tänään 2 riviä eurojackpottia, kun se päävoitto napsahtaa niin ei tartte surra eläkkeen pienentymistä.

Sitä eläkettä nimittäin pudotetaan vielä pari kertaa ennenkuin mä olen eläkeiässä.

Vierailija
2/39 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pienentää 1958 syntyneiden eläkkeitä. Sitä nuorempien eläkkeitä pienennetään enemmän. Tuo on ollut tiedossa iät ja ajat. Kerroin vain vahvistetaan vuosittain. Oma kertoimeni 1971 syntyneenä on arviolta 92,5.

Oliko tämä sinulle ihan uusi asia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sen olen tiennyt että elinaikakerroin vaikuttaa eläkkeellejäämisikään ja nostaa sitä mahdollisesti jälleen v.2027 mutta en tiennyt että leikkaa eläkkeitä. Tuntuu täysin kohtuuttomalta!

Vierailija
4/39 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt että pienentää eläkettä noin paljon.

Vierailija
5/39 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne eläkkeet ole nyt liian suuria?

Vierailija
6/39 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkettä ei ole olemassakaan, kun minä pääsen niihin ikiin...jos pääsen. t. 90-luvulla syntynyt

Vierailija
7/39 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ne luvut, jotka näkyvät eläkeotteessa kertyneenä eläkkeenä, eivät pidä paikkaansa, vaan niistä tullaan leikkaamaan.

Tässä kaikki, mitä pitää tietää.

Vierailija
8/39 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ne luvut, jotka näkyvät eläkeotteessa kertyneenä eläkkeenä, eivät pidä paikkaansa, vaan niistä tullaan leikkaamaan.

Kyllä mun eläkeotteessa on jo aikoja sitten lukenut, että kertynyt eläkkeesi per kuukausi on x. Sitten on rivi jossa kerrotaan, että eläkekeetymästäsi leikataan y. Jokaisen kannattaa tutustua omaan otteeseensa ajoissa, jotta ennättää miettiä miten eläkkeellä elämänsä rahoittaa.

Vierailija
9/39 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkettä ei ole olemassakaan, kun minä pääsen niihin ikiin...jos pääsen. t. 90-luvulla syntynyt

Hohhoijaa. Miksi järjestelmä, josta nämä päättäjätkin hyötyy alettaisiin alas?

Vierailija
10/39 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun eläkeotteessa on jo aikoja sitten lukenut, että kertynyt eläkkeesi per kuukausi on x. Sitten on rivi jossa kerrotaan, että eläkekeetymästäsi leikataan y. Jokaisen kannattaa tutustua omaan otteeseensa ajoissa, jotta ennättää miettiä miten eläkkeellä elämänsä rahoittaa.

Mietitty jo. Kitalakilaukaus. Ei täällä ole kenenkään pakko olla, jos ei osaa muuta kuin valittaa.

Vierailija
11/39 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosissaan alkaa valmistautua siihen että eläkkeitä ei ole enää tulevaisuudessa ole.

Tai voi olla mutta sillä kuukauden eläkesummalla saa ehkä yhden leivän.

Vierailija
12/39 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös ne eläkkeet ole nyt liian suuria?

Niin, niitä pitäisi leikata samalla kertoimella välittömästi. Ansaitsemattomia eläkkeitä.

Vierailija
13/39 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että leikataan, koska on niin paljon valitettu ylisuurista eläkkeistä.

Vierailija
14/39 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, työeläke jää kuitenkin niin pieneksi että kansaneläkettä saan lisäksi. Myös kaikki tuet otan ilolla vastaan, koska työeläkkeelläni en elä. Kiitos pienistä palkoista naisvaltaisella alalla.

Vierailija
15/39 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi mietitään kaikenlaisia kansalaisten osakesäästötilejä ym., jotta ihmiset ottaisivat enemmän vastuuta itsestään ja säästäisivät eläkeikää varten. Pikkuhiljaa eläkeikä tulee nousemaan entisestään ja summat laskemaan, joten hyvin harva tulee nauttimaan eläkepäivistään.

Vierailija
16/39 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kannattaa itse säästää, jos meinaa eläkkeellä elellä leveämmin. Todennäköisesti ei eläkepäiviä edes näe, mutta jos niin käy, niin toivotaan silloin vielä sijoituskohteiden olevan hyvällä mallilla.

Vierailija
17/39 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijon laittaa perunamaan, katiska on jo. Marjapensaista mehua ja hilloa talven c-vitamiineja varten niinkuin pula-ajan kokeneet isovanhemmat teki.

Vierailija
18/39 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin kun Antti jakaa siitä potista joulu- ja juhannussatasia äänestäjilleen, siis nykyisille eläkeläisille. Työeläkejärjestelmän rahoitusvaje on noin 400 mrd €, mutta systeemi lävähtää silmille vasta parin vuosikymmenen päästä.

Vierailija
19/39 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antti ja hänen äänestäjänsä ovat haudassa sitten kun järjestelmä luhistuu jättimäiseen vajeeseensa. Ei sitä tarvitse ajaa alas millään päätöksellä, sillä alirahastoinnin ja syntyvyyden romahtamisen yhdistelmä kaataa sen.

Vierailija
20/39 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun minä pääsen eläkkeelle, ei enää ole eläkkeitä vaan joudun maksamaan valtiolle tai mut eutanisoidaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä