Miten nukuttaa vauva kun 3v esikoinen ei ole hiljaa?
Noniin, nyt vinkkejä! Ongelma on siis sisarus joka ei hiljene hetkeksikään ja kun huomaa että haluan hänen olevan hiljaa, alkaa pitää vielä kovempaa meteliä.
Ei suostu olemaan omassa huoneessaan, ei suostu katsomaan hiljaa videoita, ei auta lahjonta eikä kiristys.
jos vien omaan huoneeseen, tulee sieltä ovea paiskoen ulos. Olohuoneessa jos on niin puhuu jatkuvasti ja jopa huutaa.
Miten saada hänet hiljaiseksi jotta toinen saa nukkua?
Kommentit (83)
Älä huomioi sitä esikoista ollenkaan siinä vauvan nukuttamispuuhan aikana. Käänteisteoriaa..
Oletko selittänyt esikoiselle, miksi on tärkeää olla hiljaa? Kokeile ehdottaa vaikkapa yhteistä lukutuokiota sitten, kun vauva nukkuu, ja vauvahan nukahtaa sitä äkkiämpää, mitä hiljempaa sisarus malttaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen vauva? Meillä oli tottunut mikään jo vatsassa ilmeisesti, koska ei hätkähtänyt edes koiran haukkumista tai sisarusten mökää?
10kk. Meilläkin ihan pienenä nukkui melussa, enää ei..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen vauva? Meillä oli tottunut mikään jo vatsassa ilmeisesti, koska ei hätkähtänyt edes koiran haukkumista tai sisarusten mökää?
Kyllä tuo on ihan yksilöllistä. Meillä kuopus oli paljon herkempi äänille kuin esikoinen. Esikoinen nukahti, vaikka koira haukkui korvan juuressa (esikoisella oli kehto, joten koira saattoi olla ihan samassa tasossa), kuopus taas ei nukahtanut ollenkaan, jos oli meteliä. Esim. ulkona nukuttamisen sai hänen kohdallaan unohtaa kokonaan (autot häiritsivät). Alkoi nukkua syvempään joskus lähempänä kahta vuotta.
nro 3
Vierailija kirjoitti:
Oletko selittänyt esikoiselle, miksi on tärkeää olla hiljaa? Kokeile ehdottaa vaikkapa yhteistä lukutuokiota sitten, kun vauva nukkuu, ja vauvahan nukahtaa sitä äkkiämpää, mitä hiljempaa sisarus malttaa olla.
Juu olen selittänyt. Ei auta. Olen lahjonut että kun vauva nukahtaa niin voidaan yhdessä lukea / leikkiä / syödä jotain hyvää jne. Ei auta.
Ap
En oikein usko, että tuohon on mitään konstia, jos olet jo kaiken kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Älä huomioi sitä esikoista ollenkaan siinä vauvan nukuttamispuuhan aikana. Käänteisteoriaa..
Miten tuo käytännössä sitten auttaa siihen vauvan nukkumiseen? Esikoinen leikkii ja huutaa ja vauva itkee tuntikaupalla ja minä en tee mitään?
Ap
Kokeile ottaa se 3v mukaan vauvan nukuttamiseen. Monet pikkulapset pitävät siitä kun saavat "vastuullisen tehtävän" auttaa vanhempiaan jossain. Ei tietty toimi kaikkien kohdalla, mutta ei kai kokeilemisesta haittaakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile ottaa se 3v mukaan vauvan nukuttamiseen. Monet pikkulapset pitävät siitä kun saavat "vastuullisen tehtävän" auttaa vanhempiaan jossain. Ei tietty toimi kaikkien kohdalla, mutta ei kai kokeilemisesta haittaakaan ole.
Miten käytännössä? Vauva nukahtaa syliini pullolle sohvalla. Viereen olen ottanut istumaan, on hiljaa 3sek jonka jälkeen alkaa selittää jotain tarinaa ja vauva säpsähtää hereille / kuuntelemaan.
Ap
Oletko kokeillut että esikoinen kuuntelee hiljaa äänisatuja samassa huoneessaan? Entä piirretyt samassa huoneessa oikein hiljaa? Onko innostunut mistään, esim. muovailuvahasta tai legoista? Meillä pahimpina aikoina esikoinen samaan aikaan muovaili muovailuvahalla katsoen piirrettyjä kun minä nukutin toisessa huoneessa vauvaa.
Kannattaa myös tarkistaa ettei samat piirretyt ole alkaneet kyllästyttää. 3-vuotias saattaa jo kyllästyä samoihin ja innostua esim. lainaamaan kirjastosta uusia päiväuniajalle.
Tsemppiä kovasti! Jos helpottaa niin tuon saman lähes jokainen 2 vuoden ikäerolla lapset tehnyt käy läpi :) ja on muuten henkisesti uuvuttavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käytännössä? Vauva nukahtaa syliini pullolle sohvalla. Viereen olen ottanut istumaan, on hiljaa 3sek jonka jälkeen alkaa selittää jotain tarinaa ja vauva säpsähtää hereille / kuuntelemaan.
Ap
Eli ei nukutetaan omaan sänkyyn? Siinäpä se syy saattaa ollakin. Oma sänky ja ovi kiinni, raolleen jos mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut että esikoinen kuuntelee hiljaa äänisatuja samassa huoneessaan? Entä piirretyt samassa huoneessa oikein hiljaa? Onko innostunut mistään, esim. muovailuvahasta tai legoista? Meillä pahimpina aikoina esikoinen samaan aikaan muovaili muovailuvahalla katsoen piirrettyjä kun minä nukutin toisessa huoneessa vauvaa.
Kannattaa myös tarkistaa ettei samat piirretyt ole alkaneet kyllästyttää. 3-vuotias saattaa jo kyllästyä samoihin ja innostua esim. lainaamaan kirjastosta uusia päiväuniajalle.
Tsemppiä kovasti! Jos helpottaa niin tuon saman lähes jokainen 2 vuoden ikäerolla lapset tehnyt käy läpi :) ja on muuten henkisesti uuvuttavaa!
Kiitos tästä! Ainut mitä en ole kokeillut voisi olla tabletti.. sen ääressä viihtyy hiljaa vaikka kuinka kauan. Sitten vaan pelkään että alkaa huutaa jos yritän ottaa sitä pois kun vauva on saatu nukkumaan, päivällä ei ole ennen meinaan saanut käyttää tablettia 😬
Ap
Vauvan sopeuttaminen muun perheen elämän rytmiin, johon kuuluvat myös äänet nukkuessa.
Meillä vauva aikana eivät edes nukkuneet jos oli liian hiljaista, vaan pidin radiota kovemmalla. Vauva oli tottuneet varmaan jo ääniin vatsassani.
Eikä ole oikein, että teidän 3v joutuu elämään vauvan rytmiin ja jos ei, saa siitä rangaistuksen, joka ei voi olla vaikuttamatta hänen psyykkeensensä ja kokee syyllisyyttä, joka on liian suuri painolasti 3v kannettavaksi.
Nukkuuko 3v itse ollenkaan päiväunia? Mihin aikaan vauvan pitäisi nukkua päiväunia? Voisiko vauva nukkua ulkona ja menisit 3v:n kanssa puistoon/pihalle? (Naurettava neuvo, koska itse en todellakaan tätä tekisi :D, mutta jos toimisi jollain muulla..).
Meillä on seitsemän lasta ja jokainen on erilainen persoona. Yksi nukkui sikeästi, vaikka imuroi sängyn alta päiväunien aikaan, toinen oli pakko laittaa pihalle nukkumaan - kovempi tuulenvirekin sai hereille.
Onko vauva koskaan nukahtanut itsekseen, vai nukahtaako aina pulloon/rinnalle/syliin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli ei nukutetaan omaan sänkyyn? Siinäpä se syy saattaa ollakin. Oma sänky ja ovi kiinni, raolleen jos mahdollista.
On kokeiltu, esikoinen tulee sinne perässä selittämään tai alkaa paukuttaa jotain leluja olkkarissa että joudun menemään sinne sanomaan että hiljaa..
Ap
Lupaa sille että kun vauva on nukahtanut niin syödään jätskit. Kaikkimon sallittua sodassa, rakkaudessa ja vauvan nukutuksessa. Kun tottuu olemaan rauhassa vaikka telkun ääressä sen aikaa että saat vauvan uneen voit vähitellen jättää jötskihetken pois.
Älä opeta lasta nukkumaan hiljaisuudessa
No minä antaisin isommalle mahdollisuuden valita kahdesta vaihtoehdosta. Joko touhuaa hiljaa omiaan tai tulee myös nukkumaan. Jos tulee nukkumaan niin esim itse makoilisin parisängyllä ja silittelisin vauvaa vieressä olevaan pinnasänkyyn ja toisessa kainalossa pitäisin esikoista tiukassa halauksessa. Söisin ja kävisin itse vessassa ennen nukutusta koska ensimmäinen nukutus voisi viedä muutaman tunnin kun esikoinen todennäköisesti temppuilisi vastaan ja häiritsisi vauvaa mutta miettisin strategian ja pitäisin siitä kiinni.
Selittäisin asian rauhallisesti isommalle ennen nukutusta että jos hän on niin iso että osaa olla hetken hiljaa itsekseen niin saa katsoa videoa/leikkiä asialla x kun nukutaan vauvan. Jos hän ei ole hiljaa niin haen hänetkin nukkumaan ja hänen pitää pysyä sängyssä vieressäni kunnes vauva nukahtaa. Jos hän haluaa tulla viereeni nukuttamaan vauvaa niin sekin on ok mutta sitten ei hypätä pois ja takaisin vaan oikeasti ollaan vieressäni kunnes vauva nukahtaa.
Minulla oli tapana laittaa suurin osa leluista yläkaappeihin/varastoon ja meillä lapset olivat aina onnessaan kun saivat pitkään pois leikeistä olleita tavaroita takaisin leikkeihin ja niillä sai usein lahjottuja lapset leikkimään hiljaa pidemmän aikaa. Eli voisin myös tahallani jammata oikein kivoja leluja/videoita jne joita saisi käyttää vain vauvan nukutuksen aikana ja silloinkin vain jos osaa olla hiljaa.
Ja jos nuo ei auta niin sitten nukuttaisiin vauvan ulkona vaunuihin. Vaikka jonkinmoinen kävelylenkki. Jos esikoinen ei mielellään kävele pitkin lähikatuja niin olisiko esikoinen parin päivän ulkonukutuksen jälkeen olemaan sisällä hiljaa niin saa leikkiä rauhassa eikä joudu kävelylenkille äidin ja vaunujen kanssa.
Tsemppiä ja sinä tiedät itse parhaiten mikä esikoiseksi tehoaa (lahjonta vai rangaistus jne).
Vierailija kirjoitti:
Nukkuuko 3v itse ollenkaan päiväunia? Mihin aikaan vauvan pitäisi nukkua päiväunia? Voisiko vauva nukkua ulkona ja menisit 3v:n kanssa puistoon/pihalle? (Naurettava neuvo, koska itse en todellakaan tätä tekisi :D, mutta jos toimisi jollain muulla..).
Meillä on seitsemän lasta ja jokainen on erilainen persoona. Yksi nukkui sikeästi, vaikka imuroi sängyn alta päiväunien aikaan, toinen oli pakko laittaa pihalle nukkumaan - kovempi tuulenvirekin sai hereille.
Onko vauva koskaan nukahtanut itsekseen, vai nukahtaako aina pulloon/rinnalle/syliin?
Ulkona koitin kesällä nukuttaa terassilla, esikoinen tuli hakkaamaan ikkunaa xD päiväunet on ainut hetki kun saan hetken istua hiljaisuudessa.. siksi mieluusti en lähtisi silloin ulos puistoon. Esikoinen nukkuu välillä, välillä ei. Ennen vauvaa ei suostu menemään nukkumaan.
Ap