Miten nukuttaa vauva kun 3v esikoinen ei ole hiljaa?
Noniin, nyt vinkkejä! Ongelma on siis sisarus joka ei hiljene hetkeksikään ja kun huomaa että haluan hänen olevan hiljaa, alkaa pitää vielä kovempaa meteliä.
Ei suostu olemaan omassa huoneessaan, ei suostu katsomaan hiljaa videoita, ei auta lahjonta eikä kiristys.
jos vien omaan huoneeseen, tulee sieltä ovea paiskoen ulos. Olohuoneessa jos on niin puhuu jatkuvasti ja jopa huutaa.
Miten saada hänet hiljaiseksi jotta toinen saa nukkua?
Kommentit (83)
Sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkiviisautta, mutta jos joku tuore äiti palstalla niin tiedoksi, että kannattaa juuri tämän vuoksi nukkua päikkärit omassa sängyssä tai vaunuissa ulkona. En tiedä miksi pitää erikseen nukuttaa? Nukutatko iltaisinkin? Ja ei nyt tarvitse hermostua.
Juuri näin. Kolmen lapsen äitinä en ymmärrä miksi lasta pitää edes nukuttaa erikseen? Meillä luetaan joku satu tai lauluhetki ja se on siinä ja vanhempi lähtee toiseen huoneeseen ja lapsi jää omaan sänkyynsä ja nukahtaa siihen omine aikoinaan.
Sama.
Vierailija kirjoitti:
Toi on hankala jos isompi ei enää aina nuku. Meillä kaikki toistaiseksi nukkuu (lapsia kolme) , tai sitten esikko köllii sängyssään hiljaa että pienet saa nukkua. Alusta asti on pidetty kiinni päikkäreitä/ huili hetkestä ja opetettu että toisen pitää antaa nukkua.
mä kans yrittäisin laittaa Vauvan vaunuihin nukkuu, mahtuuko tiellä rullaamaan vaunuja eteisessä? Hyssyttäisi siinä alkuun ja sit kun vauva alkaa sammua siirtäisi sitten ulos nukkumaan? Meillä isommilla meinasi aina tulla riita kuka saa pienintä hyssyttää vaunuissa. Kyllä 3 vuotiaan pitäisi jo ymmärtää puhetta kun sanotaan että vauva menee nukkumaan nyt pitää kuiskata.
Hän ymmärtää kyllä, mutta siis tahallaan alkaa riehua. Tai yrittää käyttää tilannetta hyväksi, tyyliin juuri silloin pyytää vaikka keksiä ja kun sanon ei, hän alkaa meluta että vauva herää. Huomaan kyllä että tuo on ihan tahallista, ensin pitää pientä ääntä ja kun katson pahasti hän korottaa ääntään koko ajan....
Ap
Syötöt maidon sylissäsi ja vaihdat tuotiin ja lasket vauvan nätisti pinnasänkyyn ja menet itse viereen parisängylle makoilemaan niin että vauva näkee sinut. Samalla silittelet vauvaa ja rauhoittelet jos tarvetta. Vauva voi nukahtaa omaan sänkyyn sinua katsellen. Ja voit pitää samalla esikoista toisessa kainalossasi.
Vierailija kirjoitti:
Sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälkiviisautta, mutta jos joku tuore äiti palstalla niin tiedoksi, että kannattaa juuri tämän vuoksi nukkua päikkärit omassa sängyssä tai vaunuissa ulkona. En tiedä miksi pitää erikseen nukuttaa? Nukutatko iltaisinkin? Ja ei nyt tarvitse hermostua.
Juuri näin. Kolmen lapsen äitinä en ymmärrä miksi lasta pitää edes nukuttaa erikseen? Meillä luetaan joku satu tai lauluhetki ja se on siinä ja vanhempi lähtee toiseen huoneeseen ja lapsi jää omaan sänkyynsä ja nukahtaa siihen omine aikoinaan.
Sama.
Koska ei muuten nukahda?
Vierailija kirjoitti:
Syötöt maidon sylissäsi ja vaihdat tuotiin ja lasket vauvan nätisti pinnasänkyyn ja menet itse viereen parisängylle makoilemaan niin että vauva näkee sinut. Samalla silittelet vauvaa ja rauhoittelet jos tarvetta. Vauva voi nukahtaa omaan sänkyyn sinua katsellen. Ja voit pitää samalla esikoista toisessa kainalossasi.
Ok, mutta miten saada se esikoinen olemaan hiljaa? Hän makaa kyllä vieressä mutta puhuu taukoamatta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on hankala jos isompi ei enää aina nuku. Meillä kaikki toistaiseksi nukkuu (lapsia kolme) , tai sitten esikko köllii sängyssään hiljaa että pienet saa nukkua. Alusta asti on pidetty kiinni päikkäreitä/ huili hetkestä ja opetettu että toisen pitää antaa nukkua.
mä kans yrittäisin laittaa Vauvan vaunuihin nukkuu, mahtuuko tiellä rullaamaan vaunuja eteisessä? Hyssyttäisi siinä alkuun ja sit kun vauva alkaa sammua siirtäisi sitten ulos nukkumaan? Meillä isommilla meinasi aina tulla riita kuka saa pienintä hyssyttää vaunuissa. Kyllä 3 vuotiaan pitäisi jo ymmärtää puhetta kun sanotaan että vauva menee nukkumaan nyt pitää kuiskata.Hän ymmärtää kyllä, mutta siis tahallaan alkaa riehua. Tai yrittää käyttää tilannetta hyväksi, tyyliin juuri silloin pyytää vaikka keksiä ja kun sanon ei, hän alkaa meluta että vauva herää. Huomaan kyllä että tuo on ihan tahallista, ensin pitää pientä ääntä ja kun katson pahasti hän korottaa ääntään koko ajan....
Ap
No minkä rangaistuksen esikoinen saa tottelemattomuudesta eli metelöi vaikka kiellät? Vai saako vain huomiota palkaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva nukkuu siis päikkärit omassa sängyssä, mutta nukahtaa sohvalle pullolle. Nukutus on sitä että saa maitoa jonka jälkeen tutin ja sitten nukahtaa minua katsellen. Jos ei näe minua, alkaa huutaa eikä nukahda. Miten itse muokkaisi tätä toimivammaksi?
Ap
Aloitat nukkumisen sohvan sijaan omasta sängystä ja siirryt itse pikku hiljaa askel kerrallaan kauemmaksi vauvasta kunnes olet lopulta ovella katselemassa. Vie aikaa, mutta kannattaa tulevaisuutta ajatellen. Isosisaruksesta et välitä vaikka tekisi mitä, ainoastaan kehut kun on hissukseen tai leikkii omiaan.
Jossain viestissä ap kirjoitti että päiväuniaika on ainoa hetki istua hiljaa tai jotain tuollaista.
Olisiko niin että esikoinen kokee että ensin äiti selittelee kovasti vauvaa ja sitten on poissaoleva ja vain komentelee esikoista. Eli päiväuniaika yhdistyy esikoisen mielessä kaikkeen negatiiviseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama.
Koska ei muuten nukahda?
Koska on opetettu siihen.
Vierailija kirjoitti:
Jossain viestissä ap kirjoitti että päiväuniaika on ainoa hetki istua hiljaa tai jotain tuollaista.
Olisiko niin että esikoinen kokee että ensin äiti selittelee kovasti vauvaa ja sitten on poissaoleva ja vain komentelee esikoista. Eli päiväuniaika yhdistyy esikoisen mielessä kaikkeen negatiiviseen...
Niin, tarkoitin että jos molemmat saan nukkumaan yhtäaikaa niin mieluusti YRITÄN sitä että saan hetken hengähtää. Toki aina esikoinen ei nuku että silloin olen hänen kanssaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, mutta miten saada se esikoinen olemaan hiljaa? Hän makaa kyllä vieressä mutta puhuu taukoamatta.
Ap
ole Huomioimatta esikoisen höpinät tai sitten muistuta että jos ok hiljaa niin vauva nukahtaa nopeammin ja pääsette yhdessä muovailemaan/lukemaan satua ym. Riippuu mikä kenenkin lapseen toimii paremmin.
Sanoisin, että lähtökohtaisesti lapset kannattaa jo vauvasta asti opettaa siihen, ettei heitä nukuteta. Siitä ei seuraa kuin ongelmia.
Jos lapsella on hyvä ja turvallinen olla, rutiinit toistuu, niin lapsi viedään omaan sänkyyn hakemaan itse unen.
Jos pääset tilanteeseen, ettei nuorempaa tarvitse nukuttaa, voit nukahtamisen aikana puuhailla jotain hiljaista isomman lapsen kanssa, eikä hänen tarvitse huutamalla hakea omaa huomiotaan.
Lisäksi voisit laittaa radion hiljaiselle soimaan tai lasten lauluja vaikka niin esikoisen höpinät ei erotu vauvalle niin isosti kun tasaista taustahälyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä kans yrittäisin laittaa Vauvan vaunuihin nukkuu, mahtuuko tiellä rullaamaan vaunuja eteisessä? Hyssyttäisi siinä alkuun ja sit kun vauva alkaa sammua siirtäisi sitten ulos nukkumaan? Meillä isommilla meinasi aina tulla riita kuka saa pienintä hyssyttää vaunuissa. Kyllä 3 vuotiaan pitäisi jo ymmärtää puhetta kun sanotaan että vauva menee nukkumaan nyt pitää kuiskata.Hän ymmärtää kyllä, mutta siis tahallaan alkaa riehua. Tai yrittää käyttää tilannetta hyväksi, tyyliin juuri silloin pyytää vaikka keksiä ja kun sanon ei, hän alkaa meluta että vauva herää. Huomaan kyllä että tuo on ihan tahallista, ensin pitää pientä ääntä ja kun katson pahasti hän korottaa ääntään koko ajan....
Ap
No minkä rangaistuksen esikoinen saa tottelemattomuudesta eli metelöi vaikka kiellät? Vai saako vain huomiota palkaksi?
Yleensä vien omaan huoneeseen. Hän siis saa valita ennen nukutusta, onko olohuoneessa hiljaa vai leikkiikö omassa huoneessa. Sitten kun vien omaan huoneeseen, metelöi siellä ja tulee sieltä pois. Joskus valitsee oman huoneen ja sieltäkin tulee pois vaikka valitsi sen itse.. rangaistukset nyt varsinaisesti eivät häntä hiljennä, aloittaa hysteerisen huudon.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauva nukkuu siis päikkärit omassa sängyssä, mutta nukahtaa sohvalle pullolle. Nukutus on sitä että saa maitoa jonka jälkeen tutin ja sitten nukahtaa minua katsellen. Jos ei näe minua, alkaa huutaa eikä nukahda. Miten itse muokkaisi tätä toimivammaksi?
Ap
Aloitat nukkumisen sohvan sijaan omasta sängystä ja siirryt itse pikku hiljaa askel kerrallaan kauemmaksi vauvasta kunnes olet lopulta ovella katselemassa. Vie aikaa, mutta kannattaa tulevaisuutta ajatellen. Isosisaruksesta et välitä vaikka tekisi mitä, ainoastaan kehut kun on hissukseen tai leikkii omiaan.
Tai sitten omaan sänkyyn ja luet kirjaa kummallekin samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut että esikoinen kuuntelee hiljaa äänisatuja samassa huoneessaan? Entä piirretyt samassa huoneessa oikein hiljaa? Onko innostunut mistään, esim. muovailuvahasta tai legoista? Meillä pahimpina aikoina esikoinen samaan aikaan muovaili muovailuvahalla katsoen piirrettyjä kun minä nukutin toisessa huoneessa vauvaa.
Kannattaa myös tarkistaa ettei samat piirretyt ole alkaneet kyllästyttää. 3-vuotias saattaa jo kyllästyä samoihin ja innostua esim. lainaamaan kirjastosta uusia päiväuniajalle.
Tsemppiä kovasti! Jos helpottaa niin tuon saman lähes jokainen 2 vuoden ikäerolla lapset tehnyt käy läpi :) ja on muuten henkisesti uuvuttavaa!
Kiitos tästä! Ainut mitä en ole kokeillut voisi olla tabletti.. sen ääressä viihtyy hiljaa vaikka kuinka kauan. Sitten vaan pelkään että alkaa huutaa jos yritän ottaa sitä pois kun vauva on saatu nukkumaan, päivällä ei ole ennen meinaan saanut käyttää tablettia 😬
Ap
No 3-vuotias voi mun mielestä olla sen reilun tunnin tabletilla. Monet päiväunet vauva nukkuu? Minä tekisin tilanteessasi niin, että se päiväuniaika on nimenomaan se tablettiaika ja kun vauva herää niin tabletti otetaan pois. Sitten jos vauva nukkuu kahdet päiväunet, niin toiset voisivat olla ulkona?
Ei kaikessa täydy mennä aina oppikirjan mukaan. Kyllä sun esikoinen saa paljon siitä, että voi jakaa lapsuutensa kotona sisaruksen kanssa ja ylipäätään olla vielä äitiä lähellä kun siihen on mahdollisuus. Olen itse päiväkodissa töissä normaalisti, ja sanonpa vain että siellä paljon vähemmän lapset saavat elää omille taidoille ja tarpeille ominaista elämää. Päiväkoti arki on siirtymää siirtymän perään ja esimerkiksi vapaan leikin aika on huomattavasti pienempi kuin mitä se kotona olisi. On myös tutkittu kuinka paljon lapsi saa yksilöllistä vuorovaikutusta aikuisen kanssa päivän aikana. Tutkimustulos oli muutama minuutti per lapsi. Joten ihan siitä voit ammentaa voimaa ja perustella itsellesi, että ei se tabletin käyttö sen päiväunen ajan ole paha asia, jos muuten lapsi saa olla äidin lähellä, vuorovaikuttaa sinun kanssa, leikkiä, puuhailla, ulkoilla ja luoda suhdetta sisarukseen.
Jäi ihan naurattamaan tuo että päiväkotiin lapsi jotta arkea ei säätele pienemmän päiväunet ja saa elää 3-vuotiaalle sopivaa arkea. Vähänpä tiedätte päiväkodin arjesta!
Olisko se tullu äitiinsä. Samanlainen temperamentti.
Melko outoa, että 10kk ikäinen syötetään ja nukutetaan syliin ja vaikka ei edes olisi sitä 3v niin vauvan unet katkeavat tai ainakin häiriintyvät kun vauva siirretään omaan sänkyyn.
Miksi vauvaa ei voisi "nukuttaa" omaan sänkyynsä? Mitä tuo nukuttaminen sitten tarkoittaakaan.? Meillä lapset on rauhoitettu omaan sänkyynsä, luetaan tai lauletaan ja lapsi nukahtaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lue ääneen.
Ap