Miehestäni kuoriutui eläkkeellejäämisen jälkeen moukka
Olemme olleet naimisissa jo yli 20 v ja meillä on poika. Ikäeroa on 14 v, mies on minua vanhempi ja jäi äskettäin eläkkeelle.
Hän oli erittäin työorientoitunut, ei harrastanut koskaan mitään, hänellä ei ole ystäviä eikä kavereita. Hän keskittyi vain työhön ja sitten kotona olemiseen, hoiti perinteisesti miehen töiksi katsomansa hommat ihan hyvin.
Arvaan, että koska työ oli hänelle kaikki kaikessa, hän varmaan on ihan hukassa nyt arkensa kanssa. Hän jopa yritti eläkkeellejäämisen jälkeen olla tekemisissä työpaikan asioiden kanssa (johtaja kun oli), koska ei halunnut irrottaa otetta menneestä.
Nyt hän on kitkerä, hapan, asenteellinen, rasistinen snobi. Hän arvostelee poikamme tyttöystävän perhettä "kun asuvat vuokra-asunnossa, kuka kunnollinen asuu vuokra-asunnossa?", hän ei halua nähdä (edellisen liiton) lapsenlapsiaan "koska jokainen voi hoitaa itse omat lapsensa", hänen mielestään poikamme harrastaa tyttöystävänsä kanssa huumekauppaa meiltä käsin (ei mitään merkkejä tällaisesta kyllä ole ollut eikä ole).
Ehkä hän aina oli tätä mieltä asioista, nyt vaan hän on enemmän kotona sanomassa näitä ääliömäisyyksiä ääneen. Nolottaa kun käymme jossain sukujuhlissa tms kun hän saattaa pamauttaa ääneen mitä kummallisimpia näkemyksiä toisista läsnäolijoista.
Ymmärrän, että koska hänellä ei ole nyt enää työtään, eikä mitään muutakaan, hän saattaa olla hiukan hukassa. Mutta silti olen sitä mieltä, että aikuinen ihminen on vastuussa sanoistaan ja teoistaan. Ja hän itse on valinnut elämänpolkunsa, ei koskaan ole hankkinut ystäviä tai edes kavereita, ei ole koskaan halunnut harrastaa mitään. Nyt hänen lapsensa eivät halua olla hänen kanssaan enää tekemisissä, ja hän on kohta yksinäinen katkera mies. Sitä saa mitä tilaa.
Kommentit (53)
Jos läheinen oikeasti muuttuu, pitää mennä lääkäriin. Ei normaali vanheneminen tai eläkkeelle jääminen muuta äkisti luonnetta ja tee vainoharhaiseksi.
Tuttavani jäi eläkkeelle ja alkoi menettää elämänhallintaansa. Leimattiin juopoksi, oli muka kuppi alkanut maistua eläkkeellä. Totuus oli, että hänellä oli aivokasvain.
Dementioitakin on monenlaisia. Kaikki eivät heti oireile unohteluna tms. vaan esimerkiksi outona ajatteluna ja luonteen muutoksina.
No, kun eläkeukko menee aukomaan päätään väärälle ihmiselle, niin eiköhän sen jälkeen opi kantapään kautta pitämään päänsä kiinni.
Tuollaisten entisten johtajien tragedia: nyt paljastuu se, että töissä ihmiset on kohdellu sitä ystävällisesti vain ja ainoastaan siksi että se on ollu valta-asemassa. Kukaan ei ole pitänyt siitä aidosti. Toivottavasti joku uskaltaa sanoa sen sille suoraan.
Miksi menit miehen kanssa naimisiin, jos hän on tuollainen?
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on lähtökohtaisesti huonotapainen erakko, niin ei siitä ainakaan vanhemmiten kuoriudu mikään sulava herrasmies.... Miehet ukottuu, niistä tulee suorapuheisia ja äkäisiä ukkoja, joiden mielestä maailma menee persiilleen, kun ei tehdä asioita heidän mielensä mukaan.
Muistisairaus ei oirehdi noin. Alkavassa muistisairaudessa unohdetaan miten asioita tehdään, miten mihinkin mennään (eksytään), voi tulla vainoharhaisuutta puolisoa kohtaan, muistellaan ikivanhoja asioita (jotka tulevat kaihertamaan).
Tässä taas nähdään miksi ei kannata ottaa olennaisesti vanhempaa puolisoa... Pelasta itsesi, kun vielä voit.
Tuo boldattu väitteesi ei pidä paikkaansa.
Avaus on aika outo, vaikuttaa siltä, ettei ap oikein tunne miestään. Herää kysymys, mistä olette nämä 20 vuotta keskustelleet keskenänne? Eikö miehen mielipiteet ole tulleet millään lailla esiin aiemmin? Mihin miehessä alunperin rakastuit?
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisten entisten johtajien tragedia: nyt paljastuu se, että töissä ihmiset on kohdellu sitä ystävällisesti vain ja ainoastaan siksi että se on ollu valta-asemassa. Kukaan ei ole pitänyt siitä aidosti. Toivottavasti joku uskaltaa sanoa sen sille suoraan.
Tämäpä se. Johtoryhmän kepulainen insinööri. Kiusaaja.
Itse olen kanssa alkavan muistisairauden kannalla. Alkuvaiheessa helposti tuollaisia asioiden töksäyttelijöitä. Varsinkin tuo vainoharhaisuus pojan huumekaupasta tms sopii kuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Rahan vuoksi. Olin ensin sihteerinä hänelle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahan vuoksi. Olin ensin sihteerinä hänelle. Ap
Nyt ei taida olla AP :D
mut hei, whatever floats your boat.
Lakkaa kommunikoimasta hänen kanssaan. Ei mykkäkoulua, vaan pieniä ynähdyksiä. Hanki itsellesi mahdollisimman paljon mukavia harrastuksia , jotta et joudu kuuntelemaan hänen negaatioitaan.
Tuo olotila kestää hänellä vähintään vuosia. Varmaa on , että sinulla menee seksihalut häntä kohtaan, koska koko ajan kiukuttelee.
Ei muuta kun kiva salasuhde kehiin, jos olet paikkakunnalla missä se onnistuu.
Älkää nyt uskoko noita mutuiluja että muistisairaus alkaa unohtelulla. Luonteen ja käytöksen muutokset ja mielialan lasku voi olla ensioireita. Tietoa on netti pullollaan, tässä yksi linkki liittyen otsalohkodementiaan joka on tyypillinen kuusikymppisenä alkava sairaus.
https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/katsausartikkeli/otsalohkodementi…
Oma äitini on pitkäaikaistyötön 60v, hänkin on katkera ja kärttyisä ja ihan samanlaisia höpö vainoharhoja on hänellä, ollut aina, eli tuskin dementiaa
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan myös alkavaa alzheimeria. Tutut rutiinit kun katoaa elämästä, tulee nämä muutokset selvemmin esille. Anopille kävi juuri noin :(
Ei kuulosta alzheimeriltä, muu muistisairaus paremminkin.
Yhdellä torilla ei muunlaisia pyörikään.
Voisitkohan vielä vaihtaa ikäiseesi mieheen ja tehdä loppuelämästäsi elämisen arvoista?
Vaikuttipa oikein kunnon mielensäpahoittajalta. Tuollaisen kanssa on arki yhtä helvettiä. Mies vaihtoon, tahi ulos. Tuossahan sairastuu itsekin. Katkera loppuunpalanut pappa ei ole paras kumppani. Ja ei oo pakko jos ei tahdo.
Mun isästä kuoriutui tuollainen myös eläkkelle jäämisen jälkeen. Siinä oli kaikenlaista firman kanssa ennen eläköitymistä, eikä kaikki mennyt ihan niin kuin olisi halunnut ja hiukan siitä katkeroitui. Ollut hyvin toimeentuleva ja snobahtava jo ennenkin, mutta piirit pieneni, elämä kutistui ja alkoi vaan selata netin ikävämpiä kolkkia. Nyt on muuttunut todella kovaksi ja rasistiseksi, naisia voimakkaasti arvostelevaksi ja suorastaan tyhmäksi. Elää siinä ajatuksessa että HÄNELLE kuuluu tässä maailmassa enemmän, koska...no koska vaan kuuluu. Ilmastoasiat ja feministit on saatanasta ja kaikki yrittää kyykyttää häntä vaikka on edelleen varakas ja hyvin toimeentuleva, terve ja kaikinpuolin asiat hyvin. Äitini säälittää välillä mutta minkäs teen.
Niin juuri. Ja tässä tapauksessa vaimo on vielä työelämässä, joten aika vaikea on järjestää jotain aktiviteettia sille äijälle. Ei töissä oleva voi toimia lapsenvahtina!