Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaiset menkat ovat normaalit imetyksen jälkeen?

Vierailija
13.11.2019 |

Minulla alkoivat juuri menkat toisen lapsen jälkeen, on nyt siis 10 kk-ikäinen ja osittaisimetän. Ennen lapsia minulla ei ollut oikeastaan kuukautiskipuja ollenkaan, muistan ottaneeni panadolia yhteensä ehkä pari kertaa.

Ensimmäisen lapsen jälkeen mekat muuttuivat runsaammiksi, mutta lyhyemmiksi eli ensimmäiset päivät vuotoa tuli ihan tosissaan paljon ja ohivuotoja jos en käyttänyt tamponia, sitten ne olikin siinä. Ja ekana päivänä olin aika kipeä. Omituisesti en kyllä alatvatsasta vaan mitenköhän sitä kuvailisi, kipu oli supistusmaista ja jomottavaa ja suht voimakasta emättimen seudulla enemmän.

No nyt toisen lapsen jälkeen alkoivat taas menkat eikä ole vuorokauttakaan mennyt. Kipu on ollut välillä aika kovaa, mutta nyt ei taas satu yhtään. Mutta vuoto on kyllä tosi runsasta, tuli jopa hyytymiä sen mukana ja mielestäni paljon. Mitään hyytymiä ei ole tainnut ikinä muuten tulla kuukautisten aikaan ja nyt sitten aamulla oli siteessä paljon (ehkä 15) sellaisia muutaman millin kokoisia hyytymiä. Vuoto on taas runsasta niin laitoin normitamponin, joka tuli läpi jo kolmessa tunnissa. Ei ole ikinä käynyt näin, mutta siis muutamassa tunnissa koko tamponi oli turvonnut ja vuosi sen läpi, siinäkin oli hyytymiä vähän.

Onkohan tämä nyt sitten ihan normaalia? Olen 26-vuotias, luin, että vaihdevuosiin voisi liittyä tällaista, mutta ei kai minulla vielä vaihdevuodet ole alkaneet? Äitini kuitenkin sai nuorimman lapsensa 38-vuotiaana. Vai voiko imetys sekoittaa tuota veren hyytymistä, imetyshän vastaa tavallaan vähän vaihtareita? Muita tietoja: olen normaalipainoinen, perusterve, urheileva, en polta, hemoglobiini normaali (viimeksi n. 130-140 taisi olla) ja itseasiassa viikko sitten mitattu verenpaine huvikseen oli 98/68.

Ovatko nämä hyytymät siis yhtään normaaleja runsaan vuodon aikaan? Liittyykö se imetykseen vai vaihdevuosiin vai jopa johonkin tulehdukseen (kummempia kipuja ei ole)? Vai voiko se kertoa jostain gynekologisesta sairaudesta? Äidilläni on ollut jonkin verran endoa ja mietin, että olisiko minullakin nyt tässä iässä voinut sitten alkaa kohtu vähän arpeutumaan? Vai onko ihan normaalia?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ups

Vierailija
2/3 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy gynellä, ihan kohdun limakalvon polyyppikin voi runsastaa vuotoa ja on kohtuu helppo poistaa ei tarvitse nukutusta eikä saikkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ihan erilaiset, kuin aiemmin. Itselläni oli todella runsaat. Tamponi piti vaihtaa 30-60min. välein, ja fuskasi reilusti. Hyytymiä on minullakin tullut pönttöön. Lisäksi itselläni ei ollut aiemmin ikinä PMS-oireita, mutta nyt on kärsitty senkin edestä.

Eiköhän nämä tasaannu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan