Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ongelma "virallisessa" ammattinimikkeessä

Turhautunut
13.11.2019 |

Onko oivia ehdotuksia?
Olen ollut noin 10 vuotta ompeluyrittäjänä, ensin sivutoimisena, ja viime vuosina päätoimisena, ja tehnyt vain hiljaisina aikoina palkkatöitä.
Olen hakenut tälle allalle palkkatöitä, koska se nyt luonnollisesti on lähellä sydäntä, mutta koska en ole käynyt koskaan tälle alalle mitään koulutusta, vaan olen itseoppinut, minulla ei ole mitään ammattinimikettä virallisesti.
Olen siis aina vain "yrittäjä".
Ja mm. näitä palkkatöitä hakiessa matkani tyssää aina suoraan siihen ettei minulla ole mitään autuaaksi tekevää ammattikoulutusta takana (tältä alalta, muita ammatteja on kertynyt kyllä, mutta eivät auta tässä tapauksessa).
Seinä nousee pystyyn kun en ole artesaani, tms. riippumatta taidoista ja luovuudesta.
Erääseen työpaikkaan hakiessani, minulla oli useampi näytekappale mukana tuotteista joita olen suunnitellut, valmistanut ja myynyt taloudellisesti menestyksekkäästi jo vuosia.
Luovuutta, taitoa, laatua jne kyllä kehuttiin vuolaasti, ....mutta....... "Kun sulla ei ole sitä todistusta".
Joka vaaditaan.
Ja kun tiedustelin että mihin sitä tässä käytännön työssä tarvitsee, vastaus oli: "Se on alan normi".

Mitä ihmettä nyt sitten pitäisi tehdä?
Aikuiskoulutuksessa on kyllä kaikenlaisia koulutuksia, mutta omakin yritykseni vie sen verran aikaa vakiintuneiden tuotteiden ja asiakaskunnan ansiosta suurimman osan vuotta, etten minnekään koulun penkille pääse istuskelemaan ja kuuntelemaan miten alaa ja työtä jota olen tehnyt vuosikymmenen "pitäisi" tehdä?
Näyttökokeetkin jotka eivät opiskelua erikseen vaadi, ovat aivan eri alalta suunnittelun ja ompelun sisällä kuin mitä oma yritykseni ja (sattumalta myös tuo em. yritys josta töitä hain) keskittyy.

Turhauttaa aivan jumalattomasti tuo pahvien ja todistusten kyttäys, kun niillä ei ole mitään merkitystä millään tavalla siihen mitä minä teen ja tekisin.

AAAAAAaaarrgghhhhhh

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitsetko kuitenkin nuo näyttökokeessa vaadittavat asiat?

Entä yrittäjän oppisopimus? Yksi kaveri on sellaisessa. Hänellä on kerta viikkoon lähiopetusta ja muut ajat tekee työtä omassa yrityksessään.

Vierailija
2/6 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näyttökokeetkin jotka eivät opiskelua erikseen vaadi, ovat aivan eri alalta suunnittelun ja ompelun sisällä kuin mitä oma yritykseni ja (sattumalta myös tuo em. yritys josta töitä hain) keskittyy."

Tuo  kuulostaa jotenkin siltä että osaamisessasi on kuitenkin jotain aukkoja verrattuna siihen mitä alaa opiskellut osaa. Muutenhan läpäisisit näyttökokeet riippumatta siitä millaista ompelua ne kokeet sisältävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi vain väittää hakemuksessa, että olet artesaaniyrittäjä? Harva kai niitä todistuksia oikeasti haluaa nähdä. Tietty ei pidä mennä väittämään, että on tutkinto, mutta antaa vähän ikäänkuin näin ymmärtää.

Vierailija
4/6 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei ole ammattinimikkeessä vaan soveltuvan koulutuksen puutteessa. Ei siis johdu siitä, että olet yrittäjä. Jos se pätevyys vaaditaan, se on sitten varmaan vaan hankittava.

Tästä syystä itsekin opiskelin aikanaan AMK-tutkinnon: useisiin paikkoihin oikeasti vaaditaan "muodollinen pätevyys" eli soveltuva korkeakoulututkinto (alempi riittää), ja aiemmalla opistotasoisella koulutuksellani olisin ollut auttamatta pihalla kaikista rekrytoinneista.

Vierailija
5/6 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Revi se aika sille koululle jostain. Se on oikeasti pari vuotta ja sen jälkeen voit saada niitä töitäkin. Vaihtoehtoisesti hakkaat päätäsi seinään ne samat pari vuotta, kun et pääse töihin.

Sullahan on silleensä vielä hyvä tilanne, että opiskeluaikana voit elättää itsesi sun yrityksen kautta. Aika ja jaksaminen on takuulla kortilla, mut kaikilla on. Sitten helpottaa.

Vierailija
6/6 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinusta tuntuu, ettet suoriutuisi näytöistä, niin sehän tarkoittaa soveltumattomuutta. Vaikka sinulla onkin 10v kokemusta niin taitosi ovat puutteelliset. Jos olet käynyt jonkun toiseen asteen koulutuksen niin amistutkinto kestää kaksi vuotta, ja jos sinulla on näyttöä osaamisesta voisit todennäköisesti saada paperit ulos vuodessa. Amikset ovat nykyään muutenkin pitkälle itseopiskelua, joten suurimman osan voi helposti hoitaa etänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän