Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuus tekee hulluksi

Vierailija
13.11.2019 |

Olen aina ollut huono nukkumaan, ja olen nukkunut katkonaisesti niin kauan kun muistan, eli ainakin yli 10 vuotta. Se ei sinällään ole ongelma, olen aivan tottunut siihen ja pärjään vähemmälläkin unella ilman, että olisin väsynyt päivällä.

Aina välillä kuitenkin unettomuus pahenee. Nyt syksyllä tyypillinen unirytmini on ollut tällainen: menen nukkumaan noin yhdentoista maissa, ja saan kyllä unta suhteellisen pian (kenties Ataraxin avulla), mutta ehdin nukkua vain pari tuntia kunnes herään. Sitten valvon ehkä pari tuntia eikä väsytä enää yhtään. Jossain vaiheessa nukahdan, mutta uni on pinnallista ja heräilen vähän väliä. Lähes poikkeuksetta olen siis hereillä siinä kahden kolmen aikaan ainakin, ja muun ajan noin kuuteen tai seitsemään asti nukun sellaista pinnallista, kevyttä unta tai vaihtoehtoisesti olen täysin hereillä.

Ainut vuorokaudenaika, jolloin mua aivan oikeasti väsyttää ja myös nukuttaa, on aamu. Usein nukunkin johonkin kymmeneen asti, olen siis opiskelija eikä tarvitse töihin mennä.

Nyt viime aikoina on kyllä ollut niinkin, ettei edes aamulla väsytä.

Ja oudointahan on se, ettei mua juuri koskaan väsytä edes päivällä, vaikka olisin nukkunut kuinka huonosti tahansa. En muista, milloin viimeksi olisin nukkunut päiväunet enkä osaa edes kuvitella sellaista väsymystä, että torkahtaisin vaikka johonkin nojatuoliin tai bussiin keskellä päivää. Positiivistahan se on, mutta mietin vain, että miten tällainen väsymättömyys on mahdollista.

Pakko myöntää, että omassa unihygieniassa ja elämäntavoissa yleensäkin olisi kyllä parantamisen varaa. Kahviakin menee ihan kiitettävästi päivän aikana, en vain pysty lopettamaan. Ja tuntuu, että kahvin vähentäminen itse asiassa vain pahentaa unettomuutta.

Vakava b12-vitamiinin puute on myös diagnosoitu, enkä ole vielä saanut pistoksia kuitenkaan. Tiedä sitten vaikuttaako tuo yöuniin.

Viime yö meni aivan totaalisen perseelleen. Nukuin taas ehkä sen pari tuntia puolen yön aikoihin, mutta sen jälkeen valvoin KOKO yön, eikä vieläkään väsytä tippaakaan. Siinä yöllä ahdistuneena pyöriessä ehtii kyllä ajatella kaikki maailman asiat. Niskatkin oli tosi jumissa. Eikä yöllä oikein voi tehdä muutakaan kuin yrittää nukkua, koska asun pienessä yksiössä mieheni kanssa, eli en voi esimerkiksi laittaa valoa päälle ja lukea kirjaa.

Olin niin ahdistunut, että aamuyöllä puhkesin hysteeriseen itkuun.

Tosiaan ei tämä muuten niin kauheaa ole ollut, mutta viime yö vaan meni huonosti ja siitä tämä kirjoituskin tuli. Toivottavasti joku jaksaa lukea ja mahdollisesti kommentoidakin jotain, vaikka en mä tiedä mitä tähän voi edes sanoa. Kunhan nyt vaan halusin avautua.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, ettei päivisin väsytä. Koetko itsesi virkeäksi ja toimintakykyiseksi?

Vierailija
2/12 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaistahan se oli minullakin. Olen mieshenkilö. Jouduin lopettamaan työt, kun olin vastuullisessa työssä. Päässä asiat eivät pysyneet kasassa. Eli langat eivät pysyneet käsissä. En voinut ottaa virheriskiä. Työnjohtaja ei antanut riittävästi tilaa suorittaa työtehtävää. Olisin joutunut oikomaan työssäni. Tähän en suostunut, vaan jätin paikkani. Tressi vei unet. Lisänä nivel-ja lihassäryt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai sua väsyttää aamusin ja päivisin jos et öisin nuku. Varaa aika lääkärille ja kerro uni ongelmista ennenkuin se riistäytyy käsistä. Uni on yksi ihmisen perustarpeista ja jos sitä ei saa riittävästi niin siihen voi jopa kuolla. Älä odota liian pitkään. T. Joskus unettomuudesta kärsinyt ja melkein hulluksi tullut.

Vierailija
4/12 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hulluksihan unettomuuden kanssa tulee, täällä toinen samanlainen! Sitä B12-vitamiinia kannattaisi ruveta heti syömään purkista, sen puutos ei ole leikin asia.

Oletko kokeillut syödä iltaisin pari tuntia ennen nukkumaanmenoa magnesiumia? Magnesiumsitraatti paras tuohon tarkoitukseen, ei välttämättä heti toimi mutta magnesiumin puute aiheuttaa myös unettomuutta.

Mulle itselleni noista oli hetkeksi apua, samoin nukahtamislääkkeet auttoivat vain hetken. Sen jälkeen paluu ”normaaleihin” 3-6h yöuniin. Nyt työttömänä nukun ihan tasan niin pitkään kuin haluan, koska vaikka yritän mennä nukkumaan vaikka kymmeneltä illalla, saatan saada unen vasta aamuneljältä. Tuolloinkin herään viimeistään 9-10 aikaan. Joskus harvoin unta riittää kellon ympäri, siitä nautin suuresti jos niin käy!

Vierailija
5/12 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teollisuusyhteiskunta siirtyi aikoinaan 07.00 - 16.00 aikatauluun, jota kaikkien on noudatettava, tehokkuuden vuoksi. Joskus aikoinaan maaseutuvaltaisessa yhteiskunnassa ei ollut selviä meno- ja tuloaikoja ja oli tavallista, että ihmiset saattoivat nukkua kaksikin kertaa vuorokauden aikana.

En ihmettelisi sitä laisinkaan, jos osa näistä unettomuuksista joutuisi vain siitä, että ihmisillä on erilainen tapa nukkua. Itse olen yövirkku eikä se siitä miksikään muutu, vaikka kuinka heräisi aikaisin aamulla ja yrittäisi illalla nukkua. Jos uni ei tule, se ei tule. Univelkaa otetaan sitten vapaa-ajalla kiinni.

Opinnoissa jätin kylmästi menemättä aamuluennoille. Ei olisi pystynyt. Opiskeluajan työpaikkakin oli yötyötä, mikä sopi aivan loistavasti. Rehellisesti sanottuna inhoan aamuvirkkuja ihmisiä. Onneksi meitä yövirkkuja on suosittu ja nykyisin löytyy paljon työpaikkoja, joissa on liukuva työaika.

Vierailija
6/12 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai sua väsyttää aamusin ja päivisin jos et öisin nuku. Varaa aika lääkärille ja kerro uni ongelmista ennenkuin se riistäytyy käsistä. Uni on yksi ihmisen perustarpeista ja jos sitä ei saa riittävästi niin siihen voi jopa kuolla. Älä odota liian pitkään. T. Joskus unettomuudesta kärsinyt ja melkein hulluksi tullut.

Se on tuurista kiinni minkälainen lääkäri osuu kohdalle. Söin nukahtamislääkkeitä ja resepti piti uusia. Nuori suorastaan tyttölääkäri ei halunnut uusia reseptiä vaan puhui lue pakotti kokeilemaan mirtsapiiniä. Ei toiminut niin sitten kokeiltiin ketopriiniä. Sitten sanoin että nyt riittää mielummin valvon kuin otan tuollaisia.

Sanoi että jos minä nyt pitkin hampain kirjoitan 4 kpl per viikko. Vastasin että saahan niillä osan viikosta nukuttua. Seuraava lääkäri alkoi vihjailemaan lääkkeen väärinkäytöstä. Se oli viimeinen pisara ja lopetin lääkkeen kokonaan. Melkein 2 vuotta olin ilman kunnes meni taas niin pahaksi että piti hommata lääke. Unettomuus on pirullisimpia vaivoja ja kroonisena yhtä piipvettiä.

Vierailija
7/12 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla unettomuuteen auttoi nukkuminen. Suosittelen muillekin.

Vierailija
8/12 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämäntapojen muutos,vaikeaa mutta oli pakko, ja minulla se auttoi älyttömän paljon.

tupakki,kahvi,kalja minimiin.  samoihin aikoihin ruokailut, ja liikuntaa joka ikinen päivä, niin että tulee hiki.

Vierailija
9/12 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/12 |
13.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedään tunteen. Välillä pistää vihaksi kun ei saa unta ja sitten ei ainakaan saa unta kun vtuttaa. Itsekin vasta aamukuudelta sain unta ja kahdeksata piti jo nousta ylös. Nyt pienessä unenpuutekankkusessa koitan selvitä päivän askareista kunnialla. Päivällä en saa minäkään unta vaikka olisin kuinka väsynyt. :( Mulla on pari kertaa viikossa tämmösiä uniongelmia.

Vierailija
11/12 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unettomuus korjautuu nukkumalla, ei lääkkeillä.

Vierailija
12/12 |
08.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unettomuus korjautuu nukkumalla, ei lääkkeillä.

Tosi nasevasti sanottu kun ei tiedä mitä se on kun et saa unta vaikka väsyttää ihan helv. Siinä tulee pahimmillaan niin epätoivoinen olo että miettii lopullista ratkaisua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi