Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aleksitymia/ tunneköyhyys

Vierailija
12.11.2019 |

Tietääkö joku tästä?

Oon alkanut epäillä et miehellä tämä jonkinasteisena ongelmana.

Ei kestä yhtään konflikteja, juoksee pakoon.

Tulee vihaiseksi siitä että toisella on negatiivisia tunteita, vaikka kuinka nätisti ne yrittäisi ilmaista.

Ei siis lohduta koskaan, eikä tarjoa tukea, vaan on aggressiivinen jos toisella paha mieli ja toinen yrittää puhua asiasta.

Ei ymmärrä loukkaavansa. Ei juuri koskaan pyydä anteeksi, koska ei ole mielestään tehnyt mitään väärää.

Ei pysty sanomaan ”rakastan sinua”, sensijaan sanoo ”olet rakas” tai ”en ole sanonut etten rakasta sinua”.

Syyttää aina toista riidan aloittamisesta, vaikka itse tekee ensin loukkaavia tekoja ja toinen reagoi niihin. Ei näe omaa osuuttaan asiaan eikä syy- ja seuraussuhteita.

On epäreilu ja itsekäs. Valitsee aina sen mitä itse haluaa, toisen mielipiteellä ei ole väliä.

Juo paljon, käsittelee tunteita alkoholilla.

Seksi on jotenkin mekaanista.

On mielestään aina oikeassa. Saattaa kiistää tekemiään tekoja ja sanomiaan asioita.

Ei välity hänestä sellainen huolenpito ja rakastaminen jonka olen aistinut aiemmista kumppaneistani.

Tätä siis pahimmillaan.

On antanut ymmärtää että lapsuudessa on tapahtunut jotakin, mutta ei suostu kertomaan sen tarkemmin. Ei juurikaan puhu mistään tunteesta..

Keskittyy käytännön asioihin ja on niiden parissa välillä hyvinkin toimelias.

Esim. Ei halunnut mennä hautajaisten jälkeen ystävänsä muistotilaisuuteen, koska oli kiire siivoamaan autotallia.

Parhaimmillaan on kyllä hellä, pussaa ja pitää kädestä. On läheisyyttä ilman että se liittyy seksiin.

Saattaa korjata vaikka autoani vesisateessa tuntikausia valittamatta. Tai laittaa ruokaa. Tai tuoda kaupasta jotain pientä jota olen maininnut tarvisevani.

On iloisen oloinen ja mukava, mutta kommunikointi silti jotenkin pinnallista.

On varsin älykäs muuten, mutta ei tosiaan tunnu ymmärtävän lainkaan toisen tunteita ja hyvin vähän omiaankaan.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä lapsuuden perheestä oppinut nämä toimintamallit. Ja tuo kuulostaa hieman pelottavalta, että lapsuudessa on tapahtunut, ja ei uskalla kertoa siitä. Oma isäni oli vähän samanlainen, jos oli surullinen mieli jostakin, heti hän ikään kuin hyökkäsi ja sanoi, että pilaat muidenkin elämän tuolla valituksella. Ehkä vanhemmat eivät ole kohdanneet häntä huonoina hetkinä lapsena. Hänen vanhemmat olivat työorientoituneita ja pitkiä päiviä poissa kotoa. Minun on todella vaikea osoittaa ihmisille tunteita, halata ja sanoa, että olet tärkeä. Suoritan elämää välillä todella mekaanisesti.

Vierailija
2/13 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko narsisti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööritauti.

Vierailija
4/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt narsismiakin, mutta hän ei ole kyllä koskaan ollut ”liian hyvä ollakseen totta.”

Siis narsistithan käsittääkseni imartelee ja käyttää tunteita manipulointiin tyyliin ”Olet maailman ihanin, rakastan sinua valtavasti!”

Mitään tällaista ei ole koskaan ollut, inhoaa kaikkea lässytystä. Ei pyri ”hurmaamaan”.

Ja toinen on se että narsisti iskisi heikkoihin kohtiin, sitä hän ei tee. Eikä varsinaisesti haasta riitaakaan. Vaan riita tulee siitä kun yrittää kertoa häneen liittyvästä mielipahasta.

Vierailija
5/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei aloittaja,

Olisi mukava vaihtaa pari sanaa asiasta, sillä samaistuin täysin tuohon tekstiin - siis pelottavan hyvin, jopa alkoholin käytön suhteen, vaikka onkin vähentynyt. Riitatilanteissa on eroa, muuten melkein kuin omasta suustani. Erona vain, että olen mies. Jos luet tämän, niin vastaatko tähän viestiin.

T: Samassa veneessä

Vierailija
6/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tiedän mistä puhut. Mulla on samanlainen ystävä, ihan kaikki pätee, paitsi alkoholia ei käytä. Ja seksiä ei olla kokeiltu. Mutta ihan kaikki just noin.

Luonnollisestikin olen lukenut aleksitymiasta ja tunneköyhyydestä, mutta en ole niistä oikein viisastunut. Olen miettinyt myös, että jos kyse onkin empatiakyvyttömyydestä tai passiivis-aggressiivisuudesta.

Vierailija
7/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain itsekäs?

Vierailija
8/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvailit hyvin puolisoani. Semmoisen kanssa on eletty jo yli 30 vuotta. Oli kyllä raskasta välillä mutta nyt vihdoin menee paremmin.

Vierailija
9/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaverin kohdalla tullut mieleen tuo aleksitymia siksi, kun hän ei tosiaan tunnu tietävän mitä tuntee. Meillä on ihan tavallinen tilanne sellainen, että kaveri käyttäytyy jotenkin kummallisesti, esimerkiksi ei juttele eikä vastaa kysymyksiin, vaikka haluaa olla seurassa. Minä sitten kyselen, että mikä hänellä on, niin ei tiedä. Kun sitten ehdotan, että onko hän kenties väsynyt, kun hän näyttää väsyneeltä, niin ei ole. Mutta ei edelleenkään tiedä mikä on. Seuraavaksi ehdotan, jos hän on jostain surullinen, niin ei tiedä. Kun lähden kotiin, niin kaveriltapa tulee perään viestiä, missä kertoo, että hän on surullinen, koska plaaplaaplaa. Ja sitten juttelee siitä surustaan.

Kun sama tapahtuu kerta toisensa jälkeen, että hän "innostuu" juttelemaan tunteestaan, kunhan minä ensin nimeän sen, niin siinä huomaa kaavan. Ja se kaava vihjaa aleksitymian suuntaan.

6

Vierailija
10/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen tuosta auton korjaaminen tuntikausia vesisateessa: Jotain tunteiden tukahduttamista tms. on myös. Meillä myös oli tuo, että teki kaikki ikävätkin työt sinnikkyydellä ja sanaakaan valittamatta. Vuosikausia ajattelin, että on vain tosi joustava tai monipuolinen tekijä. Vuosikausia teki, kunnes sitten vain yhtäkkiä mitään sanomatta lopetti tekemästä, vaikka oli luvannut ja vaikka äkkinäisestä lopettamisesta oli haittaa hänelle itselleen ja muille. Ei ikinä sanonut, ettei halua tehdä. Ei sanonut, ettei aio enää tehdä. Lopetti vain.

Myöhemmin sitten vasta myönsi, ettei pidä niistä hommista. Mutta ajallaan ei saanut mitään sanottua.

6

Vierailija
11/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen monella tapaa tuon miehen kaltainen mutta taivaan kiitos olen sinkku joten ei ole ketään minua diagnosoimassa ja analysoimassa, vaan saan olla vapaasti juuri sellainen kuin olen.

Vierailija
12/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni taitaa olla sellainen. Olen joskus vuosia sitten tästä aiheesta aloituksen. Joku vanhojen ketjujen etsintään erikoistunut voi ehkä kaivaa sen.

Tiede-lehdessä oli siitä artikkeli ja tunnistin siitä paljon miheheni piirteitä.

13/13 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen monella tapaa tuon miehen kaltainen mutta taivaan kiitos olen sinkku joten ei ole ketään minua diagnosoimassa ja analysoimassa, vaan saan olla vapaasti juuri sellainen kuin olen.

Niinpä :D

No Ap'een tekstistä voi tulkita ettei hän ainakaan ole tunneköyhä :)

Eihän parisuhde voi olla tuollaista että toiselta vain vaaditaan tunneälyä! Esim vaikka tuo kohta:

"Esim. Ei halunnut mennä hautajaisten jälkeen ystävänsä muistotilaisuuteen, koska oli kiire siivoamaan autotallia."

Jokaisella on omat tapansa surra, jos ei mene muistotilaisuuteen niin ei se tarkoita sitä että kyseinen henkilö ei sure. Ois esimerkiksi osoittanut sinulta empatiaa mennä sinne autotalliin jakoavaimia järjestelemään tueksi ja olla vaikka hiljaa mutta läsnä! Eikö tullut mieleen että sehän saattoi olla häneltä sitä surutyötä! 

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-