Eroon alkoholista
Miten pääsen eroon? Juon pullon viiniä lähes joka päivä.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Kummasti auttoi kun teki selkeän päätöksen. Olen juomatta yhden vuoden. Tätä ennen join lähes joka ilta lasillisen ja silloin tällöin enemmän. Halusin lopettaa. Juominen näkyi naamasta, sai nukkumaan huonosti, nostaa painoa ja oli liukumassa siihen suuntaan että enemmänkin olisi kiva juoda. Olen aiemmin pitänyt pari kertaa tipattoman tammikuun ja se on ollut vaikeaa. Sen loppumista on odottanut kuin kuuta nousevaa. Nyt kun päätin että se aika on vuosi, en odota sen loppumista. Rutiinit meni kerralla uusiksi. On ollut vain pakko keksiä muuta tekemistä. En usko että enää palaan ollenkaan siihen että tissutan kotona, mutta tämän vuoden tauon jälkeen voin ehkä juoda esim. jonkun synttäreillä tai häissä sen mitä nyt ihmiset normaalisti juhlissa juo. Tällä hetkellä sekään ei tunnu välttämättömältä, mutta se tavallaan motivoi että lupaa itselleen että jos sen vuoden jälkeen siltä tuntuu, voi pari kertaa vuodessa ottaa.
Hyvin vedetty!
Vierailija kirjoitti:
Itse join vuosia aina iltaisin yhtä Koskenkorvapullollista vastaavan määrän alkoholia ja kävin normaalisti töissä ja joka ikinen aamu päätin, että nyt loppuu, mutta illalla kaikki oli taas toisin eikä krapula niin pahalta enää tuntunutkaan, joten uutta vain hakemaan. Kerran sitten olin luvannut mennä eräänä vappuna vetämään autotallin lattian yhdelle tutulle, eikä siinä mitään, lattia valettiin ja tuttu sanoi käyvänsä huoltoasemalla, sekä kysyi tuoko hän jotain minulle, jolloin pyysin tuomaan mäyräkoiran kaljaa. Minä sain kaljani mutta päätin, että juon ne vasta illemmalla. Illalla sitten puhuttelin itseäni ja kysyinkin itseltäni joko nyt on tullut se oikea aika lopettaa? Mietin että enhän minä ikinä lopeteta, jos en tosissani vain lopeta ja myös lopullisesti. Silloin kaljat jäi juomatta ja lopetin siltä istumalta Alkon ja myös tupakan, enkä ole katunut. Se oli yllättävän helppoa kun todella vain päätti, että juuri nyt on aika, eikä vasta juhannuksen jälkeen, tai heti syksyllä, tai uutena vuotena, tai pääsiäisenä tai heti vapun jälkeen tai, tai, tai...
Arkisin minulla tuo juopottelu rajoittui aina klo17:00 jälkeiseen iltaan ja viikonloppuisin koko ajalle, kun vain olin hereillä. Tämän vuoksi aloin harrastamaan liikuntaa juuri tuona aikana, ensin kävelyä, sitten hölkkää ja uimista. Nyt en voisi edes ajatella, että maistaisin jotain alkoholia. Se joka on perso viinalle ei ole syytä leikkiä, koska siitä lipsuu helposti ja huomaa pian juovansa kaksin käsin kaikki ne mitkä jäi välissä juomatta.
Eli neuvo kiteytettynä: Tee myös niin kuinka päätät ja tänään on yhtä hyvä lopettaa kuin mahdollisesti joskus hamassa tulevaisuudessa. Lisäksi järjestä itsellesi esim. juuri liikuntaa tuolle ajalle minkä ennen käytit siihen viinin lipittelyyn. Pian ne päivät ja viikot kuluu ja kohta huomaat ettet ole ajatellut esim. viiniä koko päivänä
Hyvää settiä! Pidin muuten erityisesti ”liikunnan harrastamisesta sinä aikana kun on hereillä”. 😆
Elämä on ihmisen parasta aikaa.
Tee asiasta henkinen harjoitus. Huomioi miten mieli koettaa vähätellä asiaa ja keksii mitä ihmeellisimpiä tarinoita että korkki aukeaisi. Mm ärtymyksen, masennuksen, jopa fyysisen sairauden.
You tubesta löytyy monta "mestaria" jotka auttavat.
Kun on 5-6 vkoa mennyt ja elimistö puhdistautunut, olo helpottuu ja huomaat hymyileväsi.
Itse olen vähän päälle kolmekymppinen ja juonut pitkään ja paljon. Katkolla käyty muutamaan otteeseen, mutta minut herätti kunnolla vasta se, kun selvisi maksa-arvojen lähteneen hienoiseen nousuun. Suostuin viimein käyttämään antabusta, ja jo muutaman viikon jälkeen olo on parantunut.
Kirjoitin viestiä, mutta just silloin oli käyttökatkos ja se hävisi. Mut joo, yksi kirja, mistä sain inspistä lopettaa arkijuominen oli Vapaaksi viinistä. Kuten moni muukin otin tilanne liikuntaa, eipä tee mieli illalla viiniä, kun raataa hikijumpassa tunnin neljästi tai viidesti viikossa. Jotain pitää olla sen tilalla, missä ennen oli rentoutumista viinin kanssa.
Minä en ole lopettanut viinan juontia, olen vain päättänyt olla tänään ottamatta yhden huikan, sen ensimmäisen. Näin on mennyt useampi vuosi eikä minulla ole ollut missään vaiheessa edes vaikeuksia olla raittiina. Pullo viskiä minullakin meni joka päivä, arkisin pienempi ja viikonloppuisin isompi.