Posti perui joulun kaikilta
Kommentit (62)
Posti ei meidän jouluumme vaikuta kyllä mitenkään. Sehän on vaan ympäristöteko, että jättää kortit lähettämättä. Itse en ole lähettyt enää vuosiin.
Vierailkaa nyt joulun alla läheisten luona ja samalla voitte viedä niitä joulukortteja samalla nii saatte samalla iskulla kaks kärpästä eli saatte viettää ja nähdä läheisiään ja samalla annatte ne aiotut lähettämät joulukortit heille. Ei joulu ole peruttu.
Joulun syvin sanoma = Kiinasta tilattu paketillinen romua? Ja eikös pakettiliikenne kuitenkin toimi aika hyvin?
En tiedä kun en mitään joululahjoja enkä kortteja lähettele.
"Postin mukaan kokoaikaisen työntekijän keskiansio on ollut tänä vuonna pakettilajittelussa 2 688 euroa kuukaudessa ja postinjakelussa 2 500 euroa."
Yksi tuttu, joka tuntee vanhoja postilaisia, kertoi lomapäivien määrän olevan 48 päivää vuodessa. Tuo siis sellaisilla, jotka ovat olleet tosi pitkään postissa töissä (jakelu ja lajittelu).
Pau:n sopimukset palkkoineen löytyvät googlettamalla ja postilaisten palkat ovat sen mukaan kokoaikaisilla työntekijöillä päälle 2000 €/kk ja siihen sitten lisät vielä. Joissain akateemisissa ammateissa palkka on samaa luokkaa tai pienempi, kun ei tule vuorotyölisiä. En siis puhuisi matalapalkka-alasta. Joka tapauksessa minun mielestäni jo saaduista eduista ei pitäisi leikata, joten ymmärrän kyllä lakkoilun. Ihmiset ovat mitoittaneet elämänsä sen mukaan, mikä se palkkansa on ja moni voi olla pulassa, jos palkka laskee.
Ja näihin palkkatietoihin tyrehtyi tämä keskustelu...
https://www.tehy.fi/fi/apua/palkka/vahimmaispalkka
https://www.pau.fi/edunvalvonta/tyoehtosopimukset.html
Sairaanhoitajan peruspalkka 2300 €/kk
Lähihoitajan, hammashoitajan ym. peruspalkka 2017 /kk
Postilaisen peruspalkka 1945 €/kk, Helsingin seudulla 2000 €/kk.
Ihan hyvin ne paketit kulkee postinkin kautta. Maanantaina tilasin ja tänään tuli viesti, että on saapunut pakettiautomaattiin. Ehkä vähän liikaa hysteriaa.
Näinhän se on. Heidi Nieminen pilasi suomalaisten joulun.
On varmaan raskas elämä muutenkin, jos yksi postin lakko pilaa koko joulun. Onhan tuo tietenkin melkosta rakettitiedettä kävellä itse sinne kauppaan hakemaan tarvittavat.
Vierailija kirjoitti:
Miksette osta lahjoja kivijalkaliikkeestä? Annatte joulun monelle yrittäjälle
Kai tiesit, että nykyisin monella yrittäjällä on verkkokauppa? Lakosta voi aiheutua korvaamatonta vahinkoa monelle suomalaiselle pienyrittäjälle. https://yle.fi/uutiset/3-11068774
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette osta lahjoja kivijalkaliikkeestä? Annatte joulun monelle yrittäjälle
Jälleen kerran,yksinkertainen suomalainen..Ei ole tullut mieleen ettei kaikki pääse sinne teidän "kivijalkaliikkeeseen" ? Se että sinä,sinun perheesi jne hurautatte autolla kaupunkiin tai hyppäätte iloisena bussiin ja siitä kauppaan ei tarkoita sitä että kaikki haluavat tai edes voivat. Jos otetaan se pää taas pois perseestä ja mietitään vähän..Kaikki eivät voi asioida ruuhka kaupoissa. Monia tavaroita ei edes saa suomesta tai maksavat kaksinkertaisesti eurooppalaisiin hintoihin verrattuna. (suihke-rauta,briteistä noin 11puntaa plus muutaman punnan pp..suomiliike 25e plus 5e pp)
Toisekseen,kukaan ei tule mulle sanomaan saanko odottaa joulukortteja vai ei. MINÄ pidän oikeista käsinkirjoitetuista korteista. Se,että uusio vajukit haluavat eroon kaikesta aidosta ja siirtyä pelkästään nettiin ei hetkauta minua. Jokaiseen sivistysvaltioon kuuluu toimiva posti.
Mitäs helvetin alapeukuttamista tässä on? Ei se ollut mikään mielipideasia vaan kylmää faktaa. Minulla kuuluu olla oikeus lähettää postikortteja ja vastaanottaa paketteja jos siltä tuntuu. Se on postin tehtävä eikä minkään kuriirifirman. Tuohon hintavertailuun en edes viitsi vastata, palstalaisen mielestä on kivaa jos suomessa vedetään kaksinkertaiset hinnat kaikesta? Ai niin, kun itse voi vinguttaa korttia tai maksaa käteisellä mitä vaan ja terveyskin on mainio että voi painella sinne massiiviseen kauppakeskukseen ostoksille niin tottahan toki nyt muutkin voi.
Kerro ihmeessä lisää tästä sun oikeudesta. Vie ja hae itse.
Hyvä Posti! Kusette tällä hetkellä niin pahasti laittomia päihteitä postimyynnin kautta myyvien henkilöiden kintuille ettei mitään rajaa!!!! GO POSTI GO!!!!
Pitäisikö pysähtyä miettimään, mitä se joulu itselle on, jos se menee pilalle lahjojen ja korttien puutteesta. Läheisiä voi muistaa monella muullakin tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Posti totaalisesti pilasi joulun.
Joulumieli kateissa, raha huolet ahdistaa, miten jatkaa kun palkka laskee n. 1600 euroon kuukaudessa? Työterveys huononee, kuluttava työ on nytkin aiheuttanut paljon vaivoja ja kulumaa olkapäihin. Lomat lyhenee, työaika pitenee, niin sanottu pekkaspäiväjärjestelmä poistuu.
Olen lakossa ja nämä palkattomat päivätkin syövät, jää joulu laittamatta. Oma valinta - mutta toivon että sen arvoinen.
Jatkossa täytyy palkan lisäksi hakea tukia, jotta pärjää taloudellisesti.postilainen
Koita siirtyä kilpailijalle töihin. Matkahuollolla on vissiin pula työntekijöistä, kun asiakkaiden määrä on kasvanut +30%. Tuen teitä lakkoilijoita. On aika vaihtaa Postin koko johto.
Suomen kansasta valtaosa tuntuu olevan meidän postilaisten tukena, lämmin kiitos siitä. Ilahduttaa lukea tsemppiviestejänne eri keskustelukanavilla.
Parin tonnin ja sitä pienemmistä palkoista ei käytännössä tarvitse maksaa veroa, joten käteen jäävä tulo on suhteessa varsin merkittävä. Ja jos omaa palkkaa haluaa entisestään buustata niin kukaan ei estä eroamasta kirkosta sekä PAUsta.
Juuri näin. Tämä on kaikille edessä jos nyt viedään iso osuus postilaisten palkasta, koska muut alat tekee sen varmasti perässä pikkuhiljaa, nyt ei saa antaa periksi tai muuten ei tavallinen ihminen enää pärjää palkalla, jos pärjää nytkään matalalla palkalla. En itse ole töissä vaan Vaikeasti työllistyvä, mummu jolla eläkeikään vielä 10 vuotta.