Oikeudenkäynti ja uhkasakko
Mitä tässä voisi tehdä vai voiko tehdä mitään muutakuin maksaa sakko pikavipeillä? Tausta: Minun piti toissaviikolla olla todistajana oikeudenkäynnissä. Kaksi päivää oikeudenkäyntiä edeltävänä iltana töistä tullessa kimppuuni kävi ryhmä miehiä, jotka väkivalloin ryöstivät laukkuni. Onneksi he eivät kai tehneet sen pahempaa, muistan vain kuinka heräsin aamulla kadulta aivan sekavana kauheassa säryssä ohikulkijan tullessa huolestuneena herättäen saattamaan minut kotiin ja olin selkeästi aivotärähdyksessä kun oireet olivat täysin samat kuin kerran aiemmassakin aivotärähdyksessä ja olin siis ollut ihan selvinpäin aiemmin. Huuli ja hammas oli haljennut enkä tiennyt missä olin, ja oksentelin yli vuorokauden, enkä muistanut mitään siitä että piti mennä sinne oikeuteen todistamaan, vaan muisti on alkanut palautua vasta myöhemmin naapurin tultua sattumalta ovelle ja huomanneen ruhjeeni ja hän soitti ambulanssin, jossa vain tarkistettiin jotta pärjään ja ohjattiin naapuria käymään välillä katsomassa kuntoani. Oikeudenkäynnistä poissa olemisen seurauksena tuli kuitenkin se jokin satojen eurojen sakko, jonka joudun maksamaan ellen voi todistaa lääkärinlausunnolla olleeni terveydellisistä syistä kyvytön osallistumaan. Mutta eihän aivotärähdystä voi todistella jälkeenpäin? Kävin kolmen päivän päästä tapahtumasta lääkärissä jatkuneen päänsäryn takia, joka vähätteli ja määräsi lepoa päänsärkyyn. Onko ainoa vaihtoehtoni nyt vain maksaa se sakko poissaolosta? Minulla ei ole todellakaan varaa siihen, ja pelottaa miten selviän kun siihen maksuun menisi kaikki kuukauden elämiseen tarkoitetut varani, olen pienituloinen. Mitä käy jos en vain pysty maksamaan, joudunko vankeuteen tai jotakin?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Eikö ambulanssin käynnistä ole jokin kirjaus jossain? Voisiko lääkäri kirjoittaa lausunnon sen perusteella?
Tästä minä unohdin mainita. Selasin omakanta-sivuani ja siellä lukee käytännössä vain, että potilas kokee vahvaa päänsärkyä ja on ohjattu ottamaan yhteyttä omaan terveyskeskukseensa mikäli oireet jatkuvat. Eli mitään lääkärintodistusta ei ole kai saatavissa. Itse tietysti hakeuduin lääkäriin liian myöhään mutta olin tosiaan melkoisen taju kankaalla ne pari päivää ja luotin jotenkin ambulanssihenkilöiden sanoihin, että siitä jäisi jokin todisteen tapainen kuinka huonona olin. Mutta ambulanssi ilmeisesti vain sysäsi vahtivuoron naapurilleni. -ap
Soita sinne käräjäoikeuteen. Tuo kirjaus ambulanssista voisi toimia. Ruippuu ehkä tuomaristakin.
Nostelen keskustelua, kun huolettaa kovin ja toivon jos jollain olisi kokemusta tai ehkä tietoa miten tälläiset jutut menee virallisesti, kun tuskin olen ainoa yllättäen estynyt oikeudenkäynnistä. Kiitos myös jo vastanneille :) -ap
Linkaa tähän iltapäivälehtinen uutinen tuosta väkivaltaisesta ryöstöstä :D
Menee ensin ulosottoon, sitten joudut vankilaan.
Vierailija kirjoitti:
Nostelen keskustelua, kun huolettaa kovin ja toivon jos jollain olisi kokemusta tai ehkä tietoa miten tälläiset jutut menee virallisesti, kun tuskin olen ainoa yllättäen estynyt oikeudenkäynnistä. Kiitos myös jo vastanneille :) -ap
Että nostelet. Et saanut provollesi tarpeeksi kiinnostusta.
Ei ole kiva hetki haukkua provoksi, kun olen oikeasti huolissani. Jos haluatte joka tapauksessa tulkita tän provona, niin pyydän teitä vastaamaan edes hypoteettisesti, miten tässä pitäisi toimia. -ap
Oot kännänny eikä oo huvittanu mennä ni koitat keksiä jonku tekosyyn. Pää ollu krapulasta kipee kun on heränny sammuneena jostain.
Eikö ambulanssin käynnistä ole jokin kirjaus jossain? Voisiko lääkäri kirjoittaa lausunnon sen perusteella?