Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikkulapsi osoitti bussipysäkillä naamaani ja kysyi "äiti, mitä noi on" viitaten syntymämerkkeihini

Vierailija
11.11.2019 |

Minulla on muutama suurempi syntymämerkki kasvoissa. Lapsen äiti alkoi suureen ääneen kailottamaan "Kuule *Maija, ne on semmoisia LUO-MI-A ja niitä tulee joillekin esimerkiksi AU-RIN-GOS-TA" Eikä sille kersalle olisi vaan voinut sanoa että on rumaa osoitella muita? Tuli todella vaivaantunut olo.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lapsi sai selityksen, eikä osoittele enää muita.

Vierailija
2/39 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelit sitten avautua täällä sadoille sen sijaan, että olisit avautunut sille yhdelle äidille? Lapsi vaan opettelee elämäänsä, ei siinä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit sanonut sille lapselle, että ne ovat syntymämerkkejä. That's it. Yleensä lapset tyytyvät siihen vastaukseen. Mitä tänne avaudut?

Vierailija
4/39 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et osannut avata suutasi, ja kertoa sille lapselle, mistä on kyse? Olisi varmasti mennyt paremmin perille sillä tavalla.

Vierailija
5/39 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin yhtenä päivänä uimahallissa ja vieressä äitinsä kanssa oleva lapsi seuraili pukeutumistani. ”Äiti miks toi pukee tolleen rintsikat?” lapsi kajautti yllättäen. Äiti näytti kauhistuneelta ja nololta.

”Mulla on vähän jäykät olkapäät niin mun pitää siks pistää ne ensin tästä edestä kiinni kun en muuten yletä”, vastasin lapselle ja hymyilin. Lapsi vastasi ”okei” ja äiti näytti tosi helpottuneelta. Pois lähtiessä lapsi vilkutti minulle ja äiti loi sellaisen kiitollisen hymyn. Ajattelin, että meillä aikuisilla pitää olla sen verran pelisilmää että kestetään pienten lasten ihmettelyt.

Vierailija
6/39 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos "kersalle" vastaa että on rumaa osoitella muita, hän yleensä sivuuttaa sen ja kysyy vain isommalla äänellä että äiti mutta mitä nuo on? Parhaiten lapsen saa hiljaiseksi kun vastaa juuri niin kuin äiti tekikin. Todennäköisesti äiti on myöhemmin keskustellut lapsen kanssa siitä että toisia ei osoitella eikä ulkonäköä kommentoida. Ja siitäkin huolimatta pikkulapsi saattaa kommentoida uudestaan koska toimii niin spontaanisti eikä omaa vielä aikuisen harkintakykyä.

Vierailija
7/39 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se poskihoito teettää.

Vierailija
8/39 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ihmettelevät eikä pienten lasten ihmettelyyn liity mitään pahantahtoisuutta. Sillä tavalla ne lapset oppivat. Jos ei ole tyytyväine vanhemman antamaan selitykseen, voi itse ystävällisesti kertoa lapselle mistä on kyse.

Kerran vuosia sitten lapseni ihmetteli kauppakeskuksessa lyhytkasvuista miestä. Itse vähän nolostuin lapsen kysymystä enkä heti osannut vastata sujuvasti, mutta tämä ihmettelyn kohde kertoi lapselle hyvin ystävällisesti asiasta. Lapsi sai varmasti parasta mahdollista tietoa siitä, miksi setä on lapsen kokoinen, eikä kenellekään jäänyt pahamieli.

Vierailija
9/39 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin vastannut, että kuule nää on sellaisia kunniamerkkejä, joita saa kun syö suihinsa ilkeitä ja turhia kyseleviä lapsia. Tuleppas tänne niin täti saa uuden merkin naamaansa!

Vierailija
10/39 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ihmettelevät ja oppivat. Mä kävelen kyynärsauvoilla ja useampikin lapsi on niitä ihmetellyt. Kerron vain yksinkertaistaen ja lyhyesti, että tädillä on polvi kipeä ja kyynärsauvat auttavat kävelemään niin, ettei satu.

Vierailija
11/39 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo nyt vielä menee mutta mitä jos lapsi seuraavan kerran osoittaakin jonkun mahamakkaroita ja kysyy "äiti, mitä noi on" Onko silloin ok alkaa kailottaa "Kuule *Kaarlo, ne on sellaisia MAK-KA-ROI-TA joita muodostuu kun ihminen LI-HOO" ?

Vierailija
12/39 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin yhtenä päivänä uimahallissa ja vieressä äitinsä kanssa oleva lapsi seuraili pukeutumistani. ”Äiti miks toi pukee tolleen rintsikat?” lapsi kajautti yllättäen. Äiti näytti kauhistuneelta ja nololta.

”Mulla on vähän jäykät olkapäät niin mun pitää siks pistää ne ensin tästä edestä kiinni kun en muuten yletä”, vastasin lapselle ja hymyilin. Lapsi vastasi ”okei” ja äiti näytti tosi helpottuneelta. Pois lähtiessä lapsi vilkutti minulle ja äiti loi sellaisen kiitollisen hymyn. Ajattelin, että meillä aikuisilla pitää olla sen verran pelisilmää että kestetään pienten lasten ihmettelyt.

öh? Mä oon aina laittanut rintsikat ensin edestä kiinni ja sitten pyöräyttänyt paikoilleen ja nostanut olkaimet. Luulin, että se on ihan normaali tapa. Nyt tiedän, että se onkin joku toimintarajoitteisten tapa, ja että se olis joidenkin pikkulasten äitien mukaan nolo tapa josta pitää kauhistua, jos lapsi kysyy. ok.

Vierailija
13/39 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisen lapsen muuten on ok ihmetellä ääneen ja minkä ikäisenä siitä tulee epäkohteliasta? 10,12 v?

Vierailija
14/39 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen ymmärrettävä, ettei toisten ihmisten ulkonäköä kommentoida puoleen eikä toiseen, ei julkisesti. Kotona saa kysyä, mutta julkisesti EI kysytä.

Tää ei oo neuvottelukysymys vaan asia, jonka lapsi joko oppii tai itkee ja oppii.

Vierailija
15/39 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuo nyt vielä menee mutta mitä jos lapsi seuraavan kerran osoittaakin jonkun mahamakkaroita ja kysyy "äiti, mitä noi on" Onko silloin ok alkaa kailottaa "Kuule *Kaarlo, ne on sellaisia MAK-KA-ROI-TA joita muodostuu kun ihminen LI-HOO" ?

Että makkaroista puhuisit lapselle, ei sullakaan tuota järkeä näköjään ole kauheasti annettu. 

Jos nyt vaan sanoisin, että ihmisiä on eri muotoisia ja kokoisia ja se siitä.

Vierailija
16/39 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen ymmärrettävä, ettei toisten ihmisten ulkonäköä kommentoida puoleen eikä toiseen, ei julkisesti. Kotona saa kysyä, mutta julkisesti EI kysytä.

Tää ei oo neuvottelukysymys vaan asia, jonka lapsi joko oppii tai itkee ja oppii.

Aikuisen on ymmärrettävä, ettei lapsi kysy ilkeyttään ja että se vika on aikuisen päässä, jos kysymyksistä pahastuu. Toki lasta pitää opettaa, mutta ei itkun kanssa, ei siirretä aikuisten häpeää lapsille eteenpäin tuolla lailla.

Vierailija
17/39 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimmalla osalla av-mammoista on mahamakkaroita joten lapsille tuttu juttu, eivät niistä kysele!

Vierailija
18/39 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko 12v adhd poika joka kysyi sulta tuota rintsikka juttua?

Vierailija
19/39 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ärsyttää lapsissa tuollainen muiden asioiden kommentointi ja tyhmä töllääminen. Ymmärrän, että se liittyy oppimiseen ja kasvuun. Siitä huolimatta koen sen ällöttävänä. Se on yksi asia, miksi en yleisesti ottaen pidä lapsista ihmisryhmänä.

Vierailija
20/39 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia ihmetellä ääneen. Jos antaa rehellisen vastauksen lapsikin oppii jotain uutta. Lisäksi vanhemman on toki hyvä kertoa, että osoittelu ei ole kohteliasta.