Joulukortit ja postin lakko
Jääköhän postilla tänä vuonna joulukortit toimittamatta ennen joulua?
Mielipiteitä.
Kommentit (33)
En ole lähettänyt joulukortteja noin kymmeneen vuoteen. Enkä saa niitä itsekään kuin pari enää.
Olemme päättäneet, että soitamme joulutervehdykset ja se on paljon mukavampi tapa muistaa tuttuja, ystäviä ja sukulaisia. Osalle laitan tervehdyksen viestinä.
Posti toi punaisen kirjekuoren kortteja varten - jälleen turhaan. Se kuorikin maksaa postille joten on turha investointi ja säästyisi rahaa kun lopettaisivat mokoman tuonnin. Korttien lähettäminen vähenee vuosi vuodelta.
Jos ns normijouluinakin on joulukortit tulleet myöhässä, ei tänä vuonna tarvi odotella ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan parhautta on ollut joulun alla askarrella itse joulukortit ja lähettää ne sukulaisille ja ystäville. Voihan kyynel, jos ne eivät kuljekaan perille ennen joulua. Joulu ei ole joulu ilman postilaatikosta ilmestyviä joulukortteja.
Etkö voi lähettää joulukortteja jotenkin muuten? Esimerkiksi Matkahuollon kautta?
Jos joulukorttien askartelu on ollut perinne, niin eihän sitä tarvitse katkaista jonkun postin lakon takia. Sen kuin kaivatte askatelut esille ja teette kortit niinkuin ennenkin.
Postitatte kortit ja toivotte parasta. On sitä muinakin vuosina yksittäiset kortit löytäneet vastaanottajansa luokse vasta loppiaisen nurkilla. Nyt niin käy ehkä kaikilla korteilla mutta minkäs teet.
Itse en ole kortteja postitellut enää vuosiin. Rasittavaa ja kallista. Muutaman kortin olen antanut suoraan käteen.
Entäs perintäkirjeet?
Mä en ole antanut sähköpostiosoitetta, niin milläs ne nyt perii? Puhelinnumero kyllä heillä on, mutta onko se juridisesti pätevä perintäkeino?
Ei ehkä kannata jättää nyt kirjeitä postilaatikoihin. Ennättää vorot tyhjentää nopeammin kuin posti:
Postia lähettäessä Ainasoja kehottaa ihmisiä suosimaan myymälöitä kirjelaatikkoineen. Postilaatikoita tyhjennetään suppeamman työvoiman vuoksi epäsäännöllisesti.
Jos paketit jaetaan melkein normaalisti niin ei muuta kuin pistäkää joulukortit paketteihin ja lähettäkää.
Vähennän radikaalisti joulukorttien määrää. Liikaapa niitä on tainnut ennen lähettääkin.
Nyt on hyvä aika miettiä, keille kaikille kannattaa lähettää kortti. Se Irmeli, joka oli koulukaverisi ja puhuit viimeksi 10v sitten, ja jonka osoitteen tiedät postinumerotasolla, on hyvä paikka "säästää". Ei Irmeli sitä korttiasi kaipaa.
Eiköhän ajan myötä joulukorttien laittaminen vähene kuten on vähentynyt muukin ihmisten välinen posti.
Kun tuli mahdolliseksi lähettää liikkuva kortti toivotuksineen sähköisesti tai älykännykällä, ei perinteistä korttia viitsi laittaa. Ja mitä järkeä on muistaa joitakin vain kerran vuodessa kun ei pidä muutenkaan mitään yhteyttä.
Tätini joka on 87 v ja käyttää älypuhelinta sanoi myös, ettei lähetä joulukortteja enää. Jos haluaa olla tarkka säästää monta kymppiä johonkin muuhun. Postimerkit maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Ihan parhautta on ollut joulun alla askarrella itse joulukortit ja lähettää ne sukulaisille ja ystäville. Voihan kyynel, jos ne eivät kuljekaan perille ennen joulua. Joulu ei ole joulu ilman postilaatikosta ilmestyviä joulukortteja.
vain köyhä askartelee kortteja
Olen monena vuonna vienyt hyvissä ajoin joulukortit mummolleni. Sieltä voivat sukulaiset hakea ja samalla mummoni saa seuraa.
Postin työntekijät sahaavat omaa oksaansa poikki. Tänään tullut jo useampi uutinen vastaan, jossa eri yritykset kertovat, että siirtyvät käyttämään mm Matkahuollon palveluita. Myös Matkahuollon joku pomo kertoi loppuviikon lehdessä, että heidän kysyntä räjähtänyt käsiin.
Kirjeposti on kuoleva muoto, se vähenee ja sitten loppuu kokonaan tai jaetaan esim kerran viikossa. Sympatiat on Postin työntekijöiden puolella, kova homma heille, taitavat itsekin tiedostaa tämän.
Jotain muuten Postin hinnoittelusta kertoo se, että Alma Media on perustanut oman Alma Manu- jakeluyhtiön, joka hoitaa mm Aamulehden varhaisjakelun. Yhtiö perustetiin siksi, että Posti nosti jatkuvasti oman varhaisjakelunsa hintoja.