Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Shakkia pelanneet. Jos vastustaja tekee siirron jossa on shakkimatti tilanne, mutta ei itse sitä tajua

Vierailija
10.11.2019 |

Jatkuuko peli vai onko se silloin shakkimatti?

Ihan harrastesäännnöillä pelataan eli ilmoitetaan aina kun tulee shakki tai shakkimatti.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puu kaatuu metsässä ja kukaan ei kuule, syntyykö meteliä?

Vierailija
2/30 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen seuraavan siirron aikana pitäisi huomata, että peli on loppu jos molemmat on pelannut shakkia edes joskus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puu kaatuu metsässä ja kukaan ei kuule, syntyykö meteliä?

Syntyy, koska ei ne ääniaallot mihinkään katoa. Okei, eli on shakkimatti.

Hän huomasi vasta kun minä tein siirron, elinen itsekään sitä tajunnut..

Vierailija
4/30 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei se toinen tajua niin kait se peli silloin jatkuu? Shakki on kyllä kiva peli. Sitä huonosti osaavaana oli kiva nöyryyttää myllyn pelaajia.

Vierailija
5/30 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitatko että kaveri matittaa sinut mitään sanomatta, vai että hän shakkaa

vahingossa itsensä? Jälkimmäinen ei ole sallittu siirto.

Vierailija
6/30 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tönäise lautaa kyynärpäällä niin että nappulat kaatuvat. Ja sitten sanot sori, tää peli tais loppua tähän. Ja sovitte lopputuloksen: tasapeli. 

Vierailija
7/30 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoitatko että kaveri matittaa sinut mitään sanomatta, vai että hän shakkaa

Matitti minut ilman että tajusi sitä.

Vierailija
8/30 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kumpikaan ei huomaa, eikä paikalla ole yleisöä, niin kai se sitten jatkuu.

Vierailija
9/30 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matitti minut ilman että tajusi sitä.

Tuota voi jo sanoa säkävoitoksi.

Vierailija
10/30 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanttaa vaihtaa peliä jos ei kerran sitä tajua kyl ootte urpoja

Vierailija
11/30 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos kumpikaan ei huomaa, eikä paikalla ole yleisöä, niin kai se sitten jatkuu.

Mutta sitten ei ole mahdollista tehdä seuraavaa siirtoa paitsi jos kumpikaan ei osaa sääntöjä ollenkaan.

Vierailija
12/30 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tönäise lautaa kyynärpäällä niin että nappulat kaatuvat. Ja sitten sanot sori, tää peli tais loppua tähän. Ja sovitte lopputuloksen: tasapeli. 

Muuten hyvä mutta tää on matkaversio eli ne on kiinni, enkä halua huijata.

Tuntuu vaan tyhmältä kun on sovittu säännöt, ja kun ei itsekään sitä tajunnut kuin vasta minun siirrollani.

Niin mun mielestä se on sääntörikkomus, kun ei sitä itsekään tajunnut tehneensä.

Tuntuu siksi tyhmältä, koska shakissa on säännöt niin tärkeitä ja sitten ei niitä tottele.

Mutta jooh. Lopetettiin peli, kun ei löytynyt googlesta.

Vierailija
13/30 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ShakkiNainen kirjoitti:

Kanttaa vaihtaa peliä jos ei kerran sitä tajua kyl ootte urpoja

Ai antaa shakin kuolla sukupuuttoon, kun aloittelijat ei saa kysyä apua? Koska ovat niin urpoja.

Vierailija
14/30 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä väliä sillä on, onko se shakki vai shakkimatti? Viimeinen siirtohan sen ratkaisee joka tapauksessa.

Vierailija
15/30 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sitten ei ole mahdollista tehdä seuraavaa siirtoa paitsi jos kumpikaan ei osaa sääntöjä ollenkaan.

Kai se on mahdollista, että joko mattiin joutunut kuningas tai tätä uhkaava vastustajan tyyppi lähtee muina nappuloina pois. Suorittamaan jotain muuta tehtävää, kuten... öö...

Vierailija
16/30 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu vaan tyhmältä kun on sovittu säännöt, ja kun ei itsekään sitä tajunnut kuin vasta minun siirrollani.

Niin mun mielestä se on sääntörikkomus, kun ei sitä itsekään tajunnut tehneensä.

Tuntuu siksi tyhmältä, koska shakissa on säännöt niin tärkeitä ja sitten ei niitä tottele.

Kyllä sinä hävisit. Nyt vain nappulat paikoilleen ja uusi peli.

Vierailija
17/30 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sinä hävisit vaikka kaveri olisi tehnyt shakki matin vahingossa.

Vierailija
18/30 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kuningas tornitettu ja hän laittoi ratsun niin, että olisi voinut syödä kuningataren seuraavaksi, mutta kun siirsin kuningataren huomasi, että "tämähän on shakkimatti" koska olisi voinut syödä myös kuninkaan seuraavalla siirrollaan.

Vierailija
19/30 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä väliä sillä on, onko se shakki vai shakkimatti? Viimeinen siirtohan sen ratkaisee joka tapauksessa.

Shakkimatti on kun kuningasta ei voi siirtää.

Shakissa voi vielä tehdä siirtoja.

Vierailija
20/30 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä hävisit. Nyt vain nappulat paikoilleen ja uusi peli.

Juu, tiedän. Harmittaa vaan kun peli oli niin hyvällä mallilla..