Teknisen työn ja tekstiilityön yhdistäminen ei lisännyt tasa-arvoa – sen sijaan se voi pahentaa ongelmaa, jota vientiteollisuus jo nyt pelkää
https://yle.fi/uutiset/3-11031718
Hyvin hyvin tyypilinen tasa-arvouudistus joka ei toimi siten kuin on tarkoitettu ja josta on lopulta haittaa.
Kommentit (17)
Eli kun ala ei kiinnosta ketään, uudistusta tehtäessä mentiin metsään niin että humahti. Miksi tekstiili ja teknologia alunperin edes ängettiin yhteen? Olisivat pitäneet aineet erillään, ja opettajille ohjeistus että kaikki kässätunneille sisään jotka sinne vaan älyää haluta. Omassa lapsuudessa tuo vielä jaoteltiin idioottimaisesti niin että käsityön valitsemalla pojat pääsi tekniselle puolelle, tytöt tekstiileihin. Olisi vaan lopetettu tuo sukupuoleen perustuva jako, luulisi että se olisi riittänyt.
No eipä varsinaisesti yllätä...feministit tietty aivan yllättyneitä
Ihan eri aineita, joten ei mikään ihme, että aiheutti romahduksen. Itse olen valinnaisessa englannissa koko yläasteen, mutta jos ko. Aine olisi ollut "valinnainen englanti ja ruotsi", en olisi mennyt. Vaikka kuinka ovat molemmat kieliä.
En ollut kuullut koko uudistuksesta ja aika älytön juttu yhdistää peruskoulussa tekninen työ ja tekstiilityö samaksi. Parhaimmillaan tekninen työ saa nuoren kiinnostumaan ammateista, joissa teknisessä työssä opitut asiat ovat käyttökelpoisia. Nuori saattaa siis päätyä opiskelemaan ammattikouluun mieleistään alaa ja sitä kautta työelämään. Tekstiilityöllä ei ole samanlaista vaikutusta, koska Suomessa tekstiiliteollisuus ajettiin alas jo aikoja sitten. Nykymaailmassa peruskoulun tekstiilityö on enemmänkin harrastukseen ohjaavaa ja sopisi paremmin taideaineeksi ja yhdistettäväksi vakkapa kuvaamataidon kanssa, jos kerran on pakko yhdistää johonkin. On tietysti ihmisiä, jotka pystyvät työllistymään ja elättämään itsensä taideaineillakin, mutta silloin pitää olla jo todella lahjakas. Olen lapsesta lähtien ollut intohimoinen käsitöiden, askartelun, piirtämisen ja maalaamisen ystävä, mutta en omilla taidoillani olisi pystynyt elättämään itseäni ja perhettäni. Harrastuksina kivoja, mutta ammattina haastava..
Lapsuudessani sai valita, kumpaa opiskeli, teknistä vai tekstiilityötä. Ei ollut sukupuoleen sidottu. Molempia piti kokeilla puoli vuotta ja sen jälkeen oma valinta.
Peruskouluun olisi aikoja sitten pitänyt luoda kaikille yhteinen teknologiakasvatus oppiaine jo alakoulusta alkaen. Nythän on niin pöyristyttävä tilanne, ettei tietotekniikka ole pakollisena ollenkaan peruskoulussa. Aiheeseen perehtymättömät opettajat rääpivåt sen sisältöjä muka läpäisyperiaatteella siellä ja tässä. Teknologiakasvatus sisältäisi sekä tietotekniikkaa, kuten robotiikkaa jne. sekä käytännön tekniikan taitoja, kuten nykyisessä teknisessä työssä mutta laajentaen konetekniikkaan ja rakentamiseen. Ns.pehmeä käsityö olisi omana aineenaan. Nythän se on tasan yhden vuoden pakollisena kaikille seiskalla ja sen jälkeen valinnaisena ja se saisi ollakin niin.
Nykymaailmassa on turha tehdä mitään itse, kun ompelukoneen ja materiaalien hinnalla tilaa Kiinasta niin paljon vaatteita, ettei kannata käyttää aika itse tekemiseen.
Juuri tämän vuoksi laitan lapset tekemään itse harrastuksensa varusteita/huoltamaan niitä, että oppivat edes jotain käden taitoja. Kummasti vaellus, kalastus ja metsästys vaativat niin hienomekaniikkaa (perhot, vaaput) kuin krouvimpaakin tekniikkaa (esim rinkan putken hitsaus). Osaan kamoihin pitää parsia paikkaukset tai jopa ommella koneella saumat kiinni. Toki päälle fillari huollot, vähän puutöitä perinteisin menetelmin ja sähkökonein.
Elektroniikkatöitä tehdessä oppii kuinka sähkö käyttäytyy ja kuinka sitä voi hyödyntää (kukkaruukun kuivuusvaroitin, saa toki valmiinakin).
Pakkoruotsin sijaan tietotekniikkaa ja ohjelmointi.
Ohjelmointi on jo pakollinen opsissa alakoulusta asti. Matematiikkaan yhdistetty.
Vierailija kirjoitti:
Ohjelmointi on jo pakollinen opsissa alakoulusta asti. Matematiikkaan yhdistetty.
Katselin tuossa tyttären (yksillä) ohjelmointiharkkoja. Ihan naurettavaa vääntää jotain pyyttonia, kun varmasti motivoimpaa olisi pistää pidempi projekti pystyyn esim Vex IQ alkeisrobotin kanssa, aiheena vaikka tyypillinen kilpa-ajo roboteilla.
(samanikäisenä itseoppineesti väänsin kahdella assembleria ja TurboC:llä vaikka mitä. Eipä juuri kasarin lopun ATK:n alkeista Näytä tuo ohjelmoinnin opetus isommin muuttuneen...)
Olisiko ihan koulukohtaista, mutta jotkut jo ihan pienet oppilaat käyttävät Lego robotteja koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Peruskouluun olisi aikoja sitten pitänyt luoda kaikille yhteinen teknologiakasvatus oppiaine jo alakoulusta alkaen. Nythän on niin pöyristyttävä tilanne, ettei tietotekniikka ole pakollisena ollenkaan peruskoulussa. Aiheeseen perehtymättömät opettajat rääpivåt sen sisältöjä muka läpäisyperiaatteella siellä ja tässä. Teknologiakasvatus sisältäisi sekä tietotekniikkaa, kuten robotiikkaa jne. sekä käytännön tekniikan taitoja, kuten nykyisessä teknisessä työssä mutta laajentaen konetekniikkaan ja rakentamiseen. Ns.pehmeä käsityö olisi omana aineenaan. Nythän se on tasan yhden vuoden pakollisena kaikille seiskalla ja sen jälkeen valinnaisena ja se saisi ollakin niin.
Hyvä ajatus. Jäin oikeastaan ihan miettimään että tuollaista opetusta siis ei välttämättä ole lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämän vuoksi laitan lapset tekemään itse harrastuksensa varusteita/huoltamaan niitä, että oppivat edes jotain käden taitoja. Kummasti vaellus, kalastus ja metsästys vaativat niin hienomekaniikkaa (perhot, vaaput) kuin krouvimpaakin tekniikkaa (esim rinkan putken hitsaus). Osaan kamoihin pitää parsia paikkaukset tai jopa ommella koneella saumat kiinni. Toki päälle fillari huollot, vähän puutöitä perinteisin menetelmin ja sähkökonein.
Elektroniikkatöitä tehdessä oppii kuinka sähkö käyttäytyy ja kuinka sitä voi hyödyntää (kukkaruukun kuivuusvaroitin, saa toki valmiinakin).
Tätä joskus miettynyt että omassa lapsuudessa ja nuoruudessa 70-80 -luvuilla oli monia hurjan taitavia "rakentelijoita". Tuntuu siltä, että tuollaisia taitoja ei ole oikein kellään enää. No ei tietenkään kukaan kai oletakkaan että Suomi nousuun jollakin vanhanaikaisella elektroniikka- tai mekaniikkateollisuudella koska aasialaiset voivat tehdä ne meidän puolesta ja me vain maksamme tai itkemme ja maksamme, mutta silti tuntuu että jotain on menetetty.
Vierailija kirjoitti:
Eli kun ala ei kiinnosta ketään, uudistusta tehtäessä mentiin metsään niin että humahti. Miksi tekstiili ja teknologia alunperin edes ängettiin yhteen? Olisivat pitäneet aineet erillään, ja opettajille ohjeistus että kaikki kässätunneille sisään jotka sinne vaan älyää haluta. Omassa lapsuudessa tuo vielä jaoteltiin idioottimaisesti niin että käsityön valitsemalla pojat pääsi tekniselle puolelle, tytöt tekstiileihin. Olisi vaan lopetettu tuo sukupuoleen perustuva jako, luulisi että se olisi riittänyt.
Milloin käsityöt jaettiin sukupuolen mukaan?
Menin itse yläasteelle v -85 ja valitsin teknisen käsityön. Luokkani tytöistä oli moni valinnut jo ala-asteella teknisen käsityön. Itse valitsin ala-asteella tekstiilikäsityön.
Ne eivät silloin menneet sukupuolen mukaan vaan jokainen sai valita kumman haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kun ala ei kiinnosta ketään, uudistusta tehtäessä mentiin metsään niin että humahti. Miksi tekstiili ja teknologia alunperin edes ängettiin yhteen? Olisivat pitäneet aineet erillään, ja opettajille ohjeistus että kaikki kässätunneille sisään jotka sinne vaan älyää haluta. Omassa lapsuudessa tuo vielä jaoteltiin idioottimaisesti niin että käsityön valitsemalla pojat pääsi tekniselle puolelle, tytöt tekstiileihin. Olisi vaan lopetettu tuo sukupuoleen perustuva jako, luulisi että se olisi riittänyt.
Milloin käsityöt jaettiin sukupuolen mukaan?
Menin itse yläasteelle v -85 ja valitsin teknisen käsityön. Luokkani tytöistä oli moni valinnut jo ala-asteella teknisen käsityön. Itse valitsin ala-asteella tekstiilikäsityön.
Ne eivät silloin menneet sukupuolen mukaan vaan jokainen sai valita kumman haluaa.
-86 olen koulutieni aloittanut, mutta pikkuruisen maalaiskoulun rehtorilla oli erittäin vanhahtavia käsityksiä sukupuolirooleista, ja erittäin suuri valta koulussansa. Yläasteelle siirryttäessä edistyksellinen muualta tullut opettaja onnistui juonimaan myös meille tytöille mahdollisuuden edes kokeilla "puukässää", siis sitä teknistä puolta. Kovasti oltaisiin siitä pidetty, mutta eihän se nyt olisi sopinut kun luokkatiloihin ei mahdu ja tytöillehän on jo oma opettajansa ja käkätikäkäti...
Klassinen tilanne, pojat haluaa poikein juttuja, tytöt tyttöjen, mutta tämä ei kelpaa ministeriölle