Selittäisittekö, miksi 10-20k€/kk tienaavan tulisi maksaa (vielä) rankemmin veroja?
Miksi sellaisen ihmisen joka maksaa noin kymmenen keskivertotyössäkäyjän verran veroja, pitäisi jotenkin maksaa lisää? Miksi häntä pitäisi kiristää maksamaan suurista tuloistaan?
Kuvitteellinen tilanne voisi olla pieni rivitaloyhtiö jossa on yksi kovasti tienaava. Sari Sairaanhoitaja vie lastaan kerran kuussa hammashoitoon ja kerran kirjastoon. Näiden palveluiden kustannukset on osittain kerätty kaikilta rivarin työssäkäyviltä veroina. Sari Sairaanhoitaja vie lastaan myös kerran päivystykseen sekä kaupungin ilmaiselle jäävuorolle jäähalliin. Nämä palvelut kustantaa yksin tämä hyvin tienaava rivarinaapuri kun muiden yhdeksän ihmisen veroeurot meni jo muualle. Hänen täytyy olla siis tosimulkku jolta pitää saada rahaa pois! Eikö vain?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Kuka on vaatinut sitten että heidän pitäisi maksaa enemmän veroja? Heitähän on aika vähän Suomessa (noin paljon tienaavia), joten ei heiltä saada edes mitään isoa verotuottoa vaikka lisää verotettaisiinkin.
Jos Supercellin pomon 109 miljoonasta verotetaan 70 %, niin saadaan yli 70 miljoonaa. Tämä on noin kymmenesosa KELAn vuonna 2018 maksamasta toimeentulotuesta.
Vierailija kirjoitti:
Tyrant kirjoitti:
Koska tällainen henkilö myös käyttää enemmän muita ihmisiä hyväkseen tienatessaan rahansa, jos raha otettaisiin välineenä pois niin huomaisit kyllä eron.
Millähän tavalla vaimoni, joka tienaa rahansa pelastamalla henkiä kirurgin työssä, käyttää muita ihmisiä hyväkseen tienatessaan? Tosin ei potilaat sitä aina näe, aivokasvaimen kun leikkaa pois niin eihän se lääkäri ihmistä ole pelastanut vaan Jumala...
Terv
nro 10
Hän tarvitsee yhteiskunnan kehittämiä resursseja ja on yleensäkin palkattu työhön jossa maksetaan palkkaa verorahoista, mieti jos asuisitte metsässä yksin olisiko siellä ketään maksamassa kirurgille palkkaa. Jokainen ihminen tarvitsee toistaan ja jos esimerkiksi verot poistettaisiin tai niitä leikattaisiin hyvätuloisimmilta voisi olla ettei vaimosi enää olisi kirurgina, vaan keräämässä risuja metsässä. Silloin on aina hyvä huutaa, kun menee hyvin eikä tajuakaan olevansa riippuvainen Itsekin muista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan älytön ajatus. Jos me emme maksaisi veroja rankasti, ei meillä olisi hyvinvointivaltiota -> joutuisimme maksamaan omakotitaloihimme aidat ja vartioinnin Pretorian meininkiin, meillä olisi alueita jonne ei uskalla mennä kävellen öisin ja ylipäänsä elämä olisi jakautuneempaa. Niiltä joilla on liian vähän, ei voi enää ottaa enempää. Minusta olisi hyvä päätös laittaa isompi verotusaste perinnöille sekä pääomaverotukselle.
En vain ymmärrä miksi kehtaat valittaa? 20k kuussa ja 60% veroa, sinulle jää kuitenkin vielä 8k. Sille 1300e tienaavalle kuin jää käteen vain 1100e. Sinä maksat 8k asunnon ja auton, samoin hän 1100e. Ongelmana on, että siinä missä hän voi ostaa halvemman asunnon ja halvemman auton, bensa, ruoka ja sähkö on hänelle samanhintaista. Hänen on kuitenkin syötävä ja ruokittava ehkä perhekin. Käytävä töissä. Etkö oikeasti näe tässä mitään ongelmallista?
Hyvinvointivaltiota ei rakenneta ryöstämältä pieneltä joukolta kaikki pois.
Hyvätuloinen käyttää yhteiskunnan palveluksia saman verran kuin pienituloiset/työttömät, jos kerkeää. Siinä samassa he maksavat niiden toteuttamisen. Mutta sekin on väärin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan älytön ajatus. Jos me emme maksaisi veroja rankasti, ei meillä olisi hyvinvointivaltiota -> joutuisimme maksamaan omakotitaloihimme aidat ja vartioinnin Pretorian meininkiin, meillä olisi alueita jonne ei uskalla mennä kävellen öisin ja ylipäänsä elämä olisi jakautuneempaa. Niiltä joilla on liian vähän, ei voi enää ottaa enempää. Minusta olisi hyvä päätös laittaa isompi verotusaste perinnöille sekä pääomaverotukselle.
En vain ymmärrä miksi kehtaat valittaa? 20k kuussa ja 60% veroa, sinulle jää kuitenkin vielä 8k. Sille 1300e tienaavalle kuin jää käteen vain 1100e. Sinä maksat 8k asunnon ja auton, samoin hän 1100e. Ongelmana on, että siinä missä hän voi ostaa halvemman asunnon ja halvemman auton, bensa, ruoka ja sähkö on hänelle samanhintaista. Hänen on kuitenkin syötävä ja ruokittava ehkä perhekin. Käytävä töissä. Etkö oikeasti näe tässä mitään ongelmallista?Miksi ihmeessä työssäkäyvän ihmisen pitäisi kustantaa sosiaalituella elävälle luksusta?
Eräs hyvä ystäväni tienaa kuukaudessa 5x minun kuukausipalkkani. Hänelle jää käteen vajaa 2x se, mitä minulle kuukaudessa ja te oikeasti olette sitä mieltä, että hänen pitäisi maksaa vielä enemmän veroja?
Sossupummien ahneudella ei ole mitään rajaa.
Ei tässä puhuttu sossupummeista mitään. Ja johan kerroin syyt, on sinun sisälukutaitosi puutetta ettet löydä niitä tuosta tekstistäni.
Tietysti jos on noin onneton omassa elämässään, on kiva löytää syyllisiä omaan pahaan oloonsa - vaikka sitten jotkut kuvitellut sossupummit.Toi 1300€/kk tienaava ei tajua, että hänen kuppanen 200€:n kuukausittain veronmaksunsa on aivan yhdentekevää. Se 20k/kk maksaa veroja vähintään 10 000€/kk jolloin tuo 1300€/kk saa valtiolta asumistukea, eli sossupummeilee, mutta kun ei vaan riitä ei, kun niin ylevänä maksetaan veroja. Olkoonkin, että kukaan ei maksa 1300€ kk tuloista lähellekään 200€/kk veroja. Siis jos nuo ovat ansiotuloja, eikä sosiaalitukia = sen hyvintienaavan maksami.
Sinulla on oikeasti ongelmia itsesi kanssa, ihmisiä autetaan ahdinkossa eikä potkita päähän. Mielestäsi kaikki ovat sossupummeja jollei ole mahdollisuutta työntekoon, uskot karmaan tai et sinulle on tulossa jättivoitto eli iso kasa pas.kaa niskaan vielä.
Tämä ap on joko trolli tai vakavasti sairas ihminen....
Pienituloisten ahneudelle ja kateudella ei ole mitään rajaa.
Toisaalta, tuo pienituloisten ahneus ja kateellisuus selittynee pitkälti siitä samasta mistä rahankin puute: ei ole sellaista osaamista ja taitoa, mistä joku haluaisi maksaa, joten ei ole myöskään älyllistä kyvykkyyttä nähdä omaa ahneuttaan pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
En vain ymmärrä miksi kehtaat valittaa? 20k kuussa ja 60% veroa, sinulle jää kuitenkin vielä 8k. Sille 1300e tienaavalle kuin jää käteen vain 1100e. Sinä maksat 8k asunnon ja auton, samoin hän 1100e. Ongelmana on, että siinä missä hän voi ostaa halvemman asunnon ja halvemman auton, bensa, ruoka ja sähkö on hänelle samanhintaista. Hänen on kuitenkin syötävä ja ruokittava ehkä perhekin. Käytävä töissä. Etkö oikeasti näe tässä mitään ongelmallista?
Kuinkas paljon aitoja näet esim Sveitsissä, Saksassa, Ruotsissa yms. Ko. maissa verotus on selvästi kohtuullisempaa isommissa tuloluokissa, mutta ei noi yhteiskunnat kauhean eriytyneiltä vaikuta. Itseasiassa valtiolle tuloutuu noissa maissa jopa suhteellisesti enemmän verotuloja. En voi mitenkään käsittää, että pidetään oikeudenmukaisena viedä yli puolet jonkun henkilön tienaamista rahoista. En missään tuloluokassa. Todella kieroutunut ajatusmaailma.
Tyrant kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vain ymmärrä miksi kehtaat valittaa? 20k kuussa ja 60% veroa, sinulle jää kuitenkin vielä 8k. Sille 1300e tienaavalle kuin jää käteen vain 1100e. Sinä maksat 8k asunnon ja auton, samoin hän 1100e. Ongelmana on, että siinä missä hän voi ostaa halvemman asunnon ja halvemman auton, bensa, ruoka ja sähkö on hänelle samanhintaista. Hänen on kuitenkin syötävä ja ruokittava ehkä perhekin. Käytävä töissä. Etkö oikeasti näe tässä mitään ongelmallista?Miksi ihmeessä työssäkäyvän ihmisen pitäisi kustantaa sosiaalituella elävälle luksusta?
Eräs hyvä ystäväni tienaa kuukaudessa 5x minun kuukausipalkkani. Hänelle jää käteen vajaa 2x se, mitä minulle kuukaudessa ja te oikeasti olette sitä mieltä, että hänen pitäisi maksaa vielä enemmän veroja?
Ei tässä puhuttu sossupummeista mitään. Ja johan kerroin syyt, on sinun sisälukutaitosi puutetta ettet löydä niitä tuosta tekstistäni.
Tietysti jos on noin onneton omassa elämässään, on kiva löytää syyllisiä omaan pahaan oloonsa - vaikka sitten jotkut kuvitellut sossupummit.Toi 1300€/kk tienaava ei tajua, että hänen kuppanen 200€:n kuukausittain veronmaksunsa on aivan yhdentekevää. Se 20k/kk maksaa veroja vähintään 10 000€/kk jolloin tuo 1300€/kk saa valtiolta asumistukea, eli sossupummeilee, mutta kun ei vaan riitä ei, kun niin ylevänä maksetaan veroja. Olkoonkin, että kukaan ei maksa 1300€ kk tuloista lähellekään 200€/kk veroja. Siis jos nuo ovat ansiotuloja, eikä sosiaalitukia = sen hyvintienaavan maksami.
Sinulla on oikeasti ongelmia itsesi kanssa, ihmisiä autetaan ahdinkossa eikä potkita päähän. Mielestäsi kaikki ovat sossupummeja jollei ole mahdollisuutta työntekoon, uskot karmaan tai et sinulle on tulossa jättivoitto eli iso kasa pas.kaa niskaan vielä.
Ei, ei mulla ole ongelmia itseni kanssa. Minulla vaan on laajempi ymmärrys siitä, miksi jotkut tienaavat enemmän kuin toiset ja että isotuloisten vielä raskaampi verotus olisi vain typeryyttä.
Itsekin olen elänyt pienillä tuilla (kyllä, olin sosiaalipummi) ja olin kiitollinen siitä, että on olemassa hyvinvointivaltio, joka tukee, kun on tarvetta. Ymmärrän silti, että ihminen jolla on älyä ja taitoa tehdä tuottavaa työtä ja myös tekee sitä ansaitsee paremman toimeentulon ja sen, että hänelle jää tuloistaan itselleen korkeampi elintaso kuin minulle, joka käytännössä jo saan koko toimeentuloni häneltä sosiaalituen muodossa. Nykyään olen ihan töissä, tienaan alle mediaanipalkan, enkä jaksa kadehtia paremmin toimeentulevien tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka on vaatinut sitten että heidän pitäisi maksaa enemmän veroja? Heitähän on aika vähän Suomessa (noin paljon tienaavia), joten ei heiltä saada edes mitään isoa verotuottoa vaikka lisää verotettaisiinkin.
Jos Supercellin pomon 109 miljoonasta verotetaan 70 %, niin saadaan yli 70 miljoonaa. Tämä on noin kymmenesosa KELAn vuonna 2018 maksamasta toimeentulotuesta.
Supercellin pomon ansioista suurin osa oli pääomatuloa. Ajattelin että tässä keskustellaan nyt palkkatuloista.
Yli 10000e / kk palkkatuloa saavia suomalaisia on varsin vähän.
Tuon verran tienaava maksaa jo ansioistaan puolet veroa.
Sitten hän kuluttaa erilaisiin ostoksiiinja palveluihin rahaa todella paljon, mikä edistää hyvin talouden kiertokulkua, eli kuluttaminen lisää työpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Tyrant kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei mulla ole ongelmia itseni kanssa. Minulla vaan on laajempi ymmärrys siitä, miksi jotkut tienaavat enemmän kuin toiset ja että isotuloisten vielä raskaampi verotus olisi vain typeryyttä.
Itsekin olen elänyt pienillä tuilla (kyllä, olin sosiaalipummi) ja olin kiitollinen siitä, että on olemassa hyvinvointivaltio, joka tukee, kun on tarvetta. Ymmärrän silti, että ihminen jolla on älyä ja taitoa tehdä tuottavaa työtä ja myös tekee sitä ansaitsee paremman toimeentulon ja sen, että hänelle jää tuloistaan itselleen korkeampi elintaso kuin minulle, joka käytännössä jo saan koko toimeentuloni häneltä sosiaalituen muodossa. Nykyään olen ihan töissä, tienaan alle mediaanipalkan, enkä jaksa kadehtia paremmin toimeentulevien tuloja.
Kerrotko miten sulla laajempi ymmärrys? Itse tienaan 80k kuussa ja mieheni enemmän. Minä en tee sen enempää töitä kuin 1300e kuussa tienaavaa siivooja. Minulla oli onnea ja mahdollisuus opiskella ja päästä kiinni siten työhön joka on sekä miellyttävää että hyvin maksavaa. En minä ole mikään siivoojaa ”parempi” yksilö joka olen jollain ominaisuuksillani ANSAINNUT saada näin paljon enemmän tuloja kuin toinen ihminen joka tekee täyspäiväisesti töitä. Ihmeellinen ajatuskin. Minä olen saanut ilmaisen yliopistokoulutuksen, lapseni saavat asua turvallisessa ja puhtaassa maassa.
Se, että jostain kehdataan maksaa palkkaa 1300e kuussa, on järkyttävää. Jokaisen ihmisen tulisi voida elää normaalisti tekemällä täysiaikaista työtä. Ja kunnes tämä toteutuu, on syytä ottaa sieltä käyrän toisesta päästä pois. Suuret tuloerot eivät johda MIHINKÄÄN hyvään KENENKÄÄN kannalta :( Ei edes isotuloisten.
Verotus ei ole ongelma vaan umpisurkeat poliitikot ja vielä surkeammat yritysjohtajat. Hallitus toisensa perään tekee outoja ja vahingollisia päätöksiä tai kumoavat toistensa päätöksiä eikä jatkuvuutta ole. Yritysjohtajat taas himoitsevat pelkkiä optioita ja suuria palkkoja eikä yrityksen kehittäminen, innovaatiot ym. kiinnosta heitä, ainoa mikä kiinnostaa on miten saisi halvempaa tai ilmaista työvoimaa.
10 000-20 000 euroa on minusta vielä sen verran "pieni" summa, että keksin paljon ammattilaisia jotka ovat mielestäni ansainneet sen käteen jäävän 5000-10 000e/kk, joten mielestäni tuollaisesta summasta ei tarvitse ottaa lisää veroa. Mutta sitten taas joku 80 000e kuussa postin toimitusjohtajalle on jo niin törkypalkka, että kukaan ei tarvitse tuollaisia summia säännöllisesti kuussa, ja tuollaisissa palkoissa veroprosentti saisi puolestani olla vaikka 80.
Siksi en nykyään tee ylitöitä, enkä keikkatöitä. Hoitajista on kova pula ja töitä saisi paiskia vaikka kuinka. Yksi vuosi tein vapailla ja lomilla keikkaa vanhuspuolelle. Veroprosenttia sai nostaa melko lailla. Ei ollut vapaa ajan menetys sen arvoista. Joten kun nykyään kysytään lisätöihin, kieltäydyn
Toi 1300€/kk tienaava ei tajua, että hänen kuppanen 200€:n kuukausittain veronmaksunsa on aivan yhdentekevää. Se 20k/kk maksaa veroja vähintään 10 000€/kk jolloin tuo 1300€/kk saa valtiolta asumistukea, eli sossupummeilee, mutta kun ei vaan riitä ei, kun niin ylevänä maksetaan veroja. Olkoonkin, että kukaan ei maksa 1300€ kk tuloista lähellekään 200€/kk veroja. Siis jos nuo ovat ansiotuloja, eikä sosiaalitukia = sen hyvintienaavan maksami.