Merkonomi? Aikuisopiskelu
Hei, oon 27v nainen. Oon pohdiskellut uutta alaa jota voisi lähteä kouluttautumaan. Tällä hetkellä olen lomautettuna (rakennusala). Näitä tehnyt sen 7 vuotta, ajauduin vain tähän ylä-asteen jälkeen. Nyt on ollu viimeiset pari vuotta mielessä vaihtaa alaa, mutta mikä ala? Onko merkonomi paperit ns. turha? Pääseekö edes niillä mihinkään? Joku toimistotyö kiinnostaisi ma-pe työviikko 8h päivässä. Myös laitoshuoltajan työtä mietein.
Arg, tunnen taas itteni 16-vuotiaaksi joka angstaa ei tiedä mihin mennä.
Kommentit (9)
Toimistoon on satoja hakijoita, ei kannata.
Merkonomi on aika turha nykyaikana. Se on kauppan kassa/yleissihteerin perustutkinto. Useimmin halutaan ja palkataan tradenomeja toimistotyöhön.
Terveisin Merkonomi vuodelta - 16, joka sai vain Kassa työtä.
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla.
Käyvät salaa viinakaapilla.
Näin lauloi Popeda 80-luvulla.
Merkonomi oli herra ja ylhäisyys.
Merkonomin urakehitysmahdollisuudet ovat sen jälkeen kovadti kaventuneet, kaupsn kassalle pääsee.
Tradenomi on nykyään alan peruskouluts ja niisyäkin on ylitarjontaa.
Toimipisteitä on lakkautettu ja firmojen keskijohtoa ja toimistobyrokratiaa leikattu kovasti.
Paljon on kokenutta merkonomia osastosihteerin, fokumentoijan jne. kokemuksella ja kaupan ja markkinoinnin tradenomia kilpailemassa niistä toimistohommista.
Merkonomiksi ei kannata opiskella enää. Trade on ajanut niistä ohi ja yliopisto tuottaa kandeja ja maistereitakin. Tekoäly laskee pian palkat ja tekee melkein kirjanpidotkin.
Jos myynti on hallussa, markkinoijia tarvitaan kyllä. Enkä nyt tarkoita mitään kaupan myyjää. Tai voisit kokeilla myyjän hommia ilman koulutustakin. Osaat remontoida t. ymmärrät jotain niistä jutuista? Mene johonkin myymään kaakeleita ja tapettia yms.
Kiitos vastanneille. Olen käynyt ammattikoulun. Itseäni vaan harmittaa kun enimmäkseen työt riippuu rakentamisesta ja kausityötä. Nyt tuntuu et hiljenee täysin kun vertaa viime vuotisia. Reissuhommia kokeilin mutta minulla ei riitä jaksaminen tehä niin paljon yli-tunteja. Ja muutenki ihanempaa päästä töiden jälkeen kotia rauhoittumaan.
Kysyin tuossa myös laitoshuoltajan työstä? Tai kiinteistöhuoltajan työ? Kellään kokemusta, työtunnit viikossa jne. Onko myös joku ollut noissa työkkärin työvoimakoulutuksessa?
T. Ap
Minusta voit hyvin aloittaa merkonomin tutkinnolla. Jos haluat siitä jatkaa eteenpäin, niin tutkinnosta saa hyväksilukua esim. tradenomin opinnoissa.
Olen merkonomi, kouluttauduin edellisen työnantajan kautta aikuispuolella. Pääsin heti valmistuttuani haastavampiin hommiin, tosin määräaikaiseksi. Hain kymmeniä työpaikkoja kuukausittain ja haastatteluihinkin pääsin. Työpaikkaa ei kuitenkaan auennut. Jossain mätti. Sitten yksi potentiaalinen työnantaja uskaltautui kysymään sen mitä "koskaan ei saa kysyä" että koskas aioin perheen perustaa. Olin tuollon juuri 30-vuotta täyttänyt parisuhteessa elävä nainen. Selvisi siis miksi en ollutkaan enää niin kiinnostava työnantajille. Sitten keksin hakea työhön jossa ketään ei kiinnosta minkä ikäinen olen ja aionko synnyttää lähivuosina. Nyt olen ollut unelmaduunissani (toimistotyössä) jo 4 vuotta. En olisi päässyt edes haastatteluun tähän duuniin ilman merkonomin papereita.
Jos lähdet lukemaan merkononimksi, niin oikeastaan taloushallinto on ainoa järkevä vaihtoehto. Koulutusreformit on tehnyt merkonomin tutkinnosta aika heppoisen ja kaupan myyjäksi pääse ilman kaupallista tutkintoa, eli aspa tutkinnolla joudut kilpailemaan työpaikoista kaikkien kanssa. Toki tutkinnosta joitain hyötyä on, jos sinulta puuttuu kokonaan toisen asteen tutkinto.