vauva 4kk ei kakannut 5 pvään, mitä tehdä ?
meillä vauvalla normaalisti kakka tullut joka tai joka toinen päivä. nyt kakka ei ole tullut 5 päivään ja vauva vähän kärttyisen oloinen. onko tämä jo ummetusta ? ja mitä pitäisi tehdä? vauva on siis vielä täysimetyksellä. jalkoja olen jumpannut ja vatsaaa kevyesti hieronut. pitäisikö antaa luumusosetta, Levolacia tai mallasuutetta? Vai vielä odotella rauhassa pari päivää? Kokemuksia ??
Kommentit (9)
...mun tietääkseni! Meillä samanikänen tyttö ja samanlainen panttiviikko kans! Annoin eilen mallasuutetta ja kakka tuli, en tiiä mallasuutteen takiako vai muuten vaan, mutta tänään tuli sit kans.
vauvahan saattaa kakata monta kertaa päivässä, tai jotkut joskus jopa kerran kahdessa viikossa!! ei siis vielä kannata panikoida, kyllä se sieltä ajan kanssa. tuo kuumemittaritemppu on kokeilun arvoinen, meilläkin on toiminut, jos tosiaan tuntuu että vauva kitisee sen kakan takia. mutta jos ei kovin pahasti kitise niin voi rauhassa kyllä odotella.
kannattaa vain aivan viimeisenä kikkana sillä peräsuoli saattaa tottua siihen että sitä pitää vähän ärsyttää jotta kakka tulee ja sitten kakkus-ongelmat vasta alkavatkin. Näin olen kuullut.
Meillä 3kk tyttö kakkaa vain kerran viikossa. En ole antanut mallasuutetta, en jumpannut jalkoja, en hieronut mahaa sen kummemmin. olen ollut vähän huolissani ja ottanut asiasta selvää sieltäsuntäältä ja kuullut että on yhtä normaalia että vauvat kakkaavat kolme kertaa päivässä kuin että kakkaavat kerran kymmenessä päivässä. Ja jos, kuten meillä, lapsi on kuitenkin oikein hyvätuulinen; nukkuu hyvin, syö hyvin, kasvaa hyvin sekä pissaa normaalisti niin ei kai syytä huoleen:)
Meillä piti neiti (2kk) 11 pvää taukoa kakkaamisessa ennenkuin kakkasi. Seuraavan kerran sitten 14 pvää, eikä tullut kakka vaikka annoin mallasuutetta (sai vain vatsan kipeeksi ja huuto oli sen mukaista) ja sitten hain apteekista Microlax-peräruiskeen (jota suosittelivat kun soitin sairaalaan), niin johan tuli kakkapanttaukset :P
Nyt taas pantannut jo viikon, saas nähä kuinka kauan odotellaan tällä kertaa!
Olen kans kuullut tuosta kuumemittarilla ärsytyksestä, ettei se olisi kauhean suositeltavaa.
Levolacia kans kehottivat antamaan 5ml päivässä, jos kakka tulee peräruiskeen jälkeen.
nimittäin senkin käyttö voi laiskistuttaa peräsuolta ihan samalla tavalla. Molemmathan perustuvat mekaaniseen ärsytykseen, jonka tarkoitus on vain saada suoli tyhjenemään viimeisenä konstina. Sanotaanhan microlaxin mainoksessakin, että TILAPÄISEEN käyttöön.
Omakin tyttö (nyt 3,5 kk) on alkuaikojen jälkeen harventanut aikalailla kakkaamisiaan, ja itse olen myöskin stressannut asiasta jonkin verran. Välillä väli on ollut 5-6 pvää, mutta neuvolassa sanottiin, että normaalia on; vauva vain käyttää rintamaidon niin tarkkaan, että ylimääräistä kuonaa ei paljon poistettavaksi jää. Kylvyistä ja " paukkujumpista" ei kuitenkaan ole tiettykään haittaa, ovathan ne hauskoja, vaikka ei kakkaamiskerrat niillä tihentyisikään.
Tuo mallasuute on todella tuhtia tavaraa (käytin itse synnytyksen jälkeen), en ihmettele, jos vauvan maha ei sitä kauhian hyvin kestä. Mutta kyllä sekin mekaanisen tyhjennyksen voittaa!
Jos kakka ei meinaa tulla, yksi hyvä konsti on olemassa vielä lisää.... Laita lapsesi selin makuulle, ota hänen jalkateristä kiinni ja laita hänen jalat koukkuun vatsan päälle. Sitten alat kevyesti hieromaan hänen jalkapohjaa ihan kantapään yläpuolelta, keskeltä. Hiero noin 10-15 min. Pitäisi auttaa. Näin kuulemma vyöhyketerapeutit tekevät. Voit kyllä viedä lapsesi oikein ammattilaiselle, mutta se maksaa noin 25 euroa. Joten koita itse ensin, auttaako.
Annoin sitten la-iltana ja su-aamupäivällä pikkutilkat mallasuutetta ja su päivällä tuli komiat kakat (itseasissa kolmet isot peräkkäin!).
Sain sellaisenkin simppelin ja jotenkin loogisen kuuloisen niksin, että vauvalle voi antaa pikkuhörpyn vettä aina ennen imetystä, jos kakkaa tulee tuolla lailla harvakseltaan... Taidan jatkossa kokeilla ensisijaisesti sitä.
panttas neljä päivää kakkaa ja sit annoin luumusosetta puolipurkkia.
Kyllä alko luistaan joten suosittelen kokeiltavaksi jos lapsi on jo vähän vanhempi että maha kestää kiinteitä!
ja kysyin neuvolasta samaa kun kakkaa ei alkanut näkyä. Jumppaamisen, hieronnan ja lämpimien kylpyjen jälkeen neuvoivat viimeisenä konstina mittaamaan kuumetta pepusta. Eli siis että puhtaalla ja rasvatulla kuumemittarilla varovasti vähän ärsytetään peppureikää jolloin kakan pitäisi tulla.
Silloin joitan viikkoja sitten toimi ja kakka alkoikin tulla, mutta tänään sama ongelma ja mittaritemppukaan ei auttanut mtään..